Förgasartrubbel......

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jag har problem med min förgasare. Som jag skrev tidigare går den hur orent som helst, stakar sig fram och hackar och har sig...

Min teori var att den sög in avgaser i filtret, för det var en ganska omfattande läcka nära insuget. Fixade det men det ändade ingenting...

En annan teori var att den inte lirade bra med k&n filtret och det nya insugsröret (vacuum med för lite motstånd=skit?), men jag vill inte montera tillbaks den oerhört stora & klumpiga luftburken!

Idag råkade jag åka med choken utdragen, och den gick nästan normalt. Inte helt normalt alltså... Kan det betyda att ett större munstycke skulle klara biffen? Choken = mer bensin i blandningen, eller hur?

Förgasaren är en Keihin CVK 40, ska man köpa ett gäng munstycken då eller? Vad tycker ni man ska testa på... Med andra ord, ni som har helt öppna system vad har ni för munstycksstorlek i era förgasare?

/Z

Edit: Kan det vara nåt som har inträffat med luftskruven? Ger den upphov till oren motorgång, om den står för mycket off? Lätt att kolla kanske, men så är man ju en lat jävel som gillar att sitta och jäsa framför datorn... :D

Har du rengjort förgasaren? Börja med tvätta den, sen blås ur med tryckluft. Kolla så allt står rätt till i förgasaren också. Om inte det hjälper, gå upp i munstycke.

cRoC skrev:
Har du rengjort förgasaren? Börja med tvätta den, sen blås ur med tryckluft. Kolla så allt står rätt till i förgasaren också. Om inte det hjälper, gå upp i munstycke.

Det har jag gjort, det var det första jag gjorde... :(

Har man fel huvudmunstycke så påvekar det hela registret! Beroendet går uppifrån och ned, alltså lågvarv påvekars av huvudmunstycke men högvarv påverkas inte av lågfartsmunstycke m.m. Så se till att få rätt huvudmunstycke först, sedan nålläge, sedan lågfartsmunstycke och till sista luftskruvarna, om nu alla dessa finns på din förgasare.

/ Hannes

Last edited:
Zana skrev:
... Edit: Kan det vara nåt som har inträffat med luftskruven? Ger den upphov till oren motorgång, om den står för mycket off?
Nix. Den påverkar bara på tomgång och strax över tomgång. Men andra ord inte när du kör aktivt (om vi bortser från svaret dirket från tomgång som kan bli lite vekt om den står magert på tomgång).
I övrigt har du redan alla svar klara i inläggen ovan.

Okey ba, uppfattat ba...

Då springer jag och köper några såna då... Hoppas det hjälper. :mad:

UrbanTiger skrev:
Har du inte bytt munstycke så är det det första du får göra om du pillat med luftfilter.
Huvudmunstycket verkar i stort sett bara när du har 3/4 gas till fullt spjäll. Man kan säja att det påverkar toppeffekten mest men till viss del även mellanregister.
Nästa grej är väl att prova att flytta upp nålen ett hack (clipset flyttas ner) vilket kommer att påverka mellanregistret.

UrbanTiger skrev:
Kolla vad du har för storlek idag, plussa på 15-20% till att börja med.
Dom kostar nog runt 20-40 kronor styck.

Du, urban...

Jag har för mig att det sitter 145 munstycke (keihin) nu... Låter det rimligt? Alltså att det är för litet....

Och då tycker du jag borde börja nån stans runt 180?

Lever kyrkråtteliv nu, så jag kommer bara kunna köpa ett par st... ;)

/Tacksam S. omfan

Zana skrev:
Du, urban...

Jag har för mig att det sitter 145 munstycke (keihin) nu... Låter det rimligt? Alltså att det är för litet....

Och då tycker du jag borde börja nån stans runt 180?

Lever kyrkråtteliv nu, så jag kommer bara kunna köpa ett par st... ;)

/Tacksam S. omfan

Läste runt lite, och beslutade att köpa tre st. 160 - 165 - 170... Eller är dom för nära varandra? Kanske 155 - 165 - 175 blir bättre..... Beslutsåångest. =)

Ok, låter som en sund idé.... :tummenupp

UrbanTiger skrev:
Ta 160, 165 och 170 till att börja med. Kolla om du får lämna tillbaka/byta dom du inte använder :tummenupp Brukar gå bra så länge du inte sabbat dom genom att använda en pissig mejsel.
Börja med att stoppa i 165:an

UrbanTiger skrev:
Ta 160, 165 och 170 till att börja med. Kolla om du får lämna tillbaka/byta dom du inte använder :tummenupp Brukar gå bra så länge du inte sabbat dom genom att använda en pissig mejsel.
Börja med att stoppa i 165:an

Jag åkte igår och inhandlade en på 168, men det var fel sort (finnig snorunge bakom disken) så jag åkte tillbaks idag och bytte till rätt munstycke, fick ett 160.

Slängde på det, och hojen blev pånyttfödd. Lyfter på bara gaspådrag på 1 & 2 an. Trean går med teknik, fyran borde gå med hjälp av kopplingen.

Innan ville den knappt iväg.

Jävlar va billigt trim, 35kr och på köpet fick jag 20 häst mer... Det sjuka är att den går mycket bättre än när jag hade flatside förgasaren monterad... Den hade väl inte heller tillräckligt stort munstycke monterat...

Ville bara säga det, det hade alltså ingenting att göra med luftfiltret att göra... :p

Im HAPPY! :D

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör