Förgasartrassel på CB900 -79

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Vinterns projekt blev att byta motor i polarns CB750 så det blev en CB900. Men den går lite sådär måttligt bra, tvekar vid pådrag i mellanregsitret tex. Vi tror att det beror på tjuvluft vid förgasarna, gummistoserna är trots allt 25 år...
Har någon nått bra tips hur man tätar dom? Eller vet var man hittar nya, har hittat på lelles och touringbutiken, men dom kostar drygt 200kr/st!

Ett annat "problem" är att 750-förgasarna sitter kvar, hur mycket påverkar det? Ger det försämring över hela registret, eller tappar man bara i toppen?
 
UrbanTiger skrev:
Det är helt klart bestyckningen som är kajkon.
Varför inte sätta på 900:ans gasare :va

Det går ju som en klocka, utom just när man drar på, plus att den smånyser lite :va
Anledningen till hybriden är att 750-motorn lät som en stenkross och vägrade i princip gå under 3000 varv. 900-motorn kommer från en hoj som fick fuggarna stulna av nån som ansåg sig behöva dom bättre...
 
Större förgasare på 900an än 750in.
Andra trottelfjädrar + munstycken + andra trottlar + ev andra nålar
+ att modellen är känd för att vara svår att bestycka rätt, dvs inget stämmer.
Blir svårt att få till,leta på mc-skrot efter 900 förgasare och 900ans orginal luftburk är enklaste och billigaste lösningen.
 
stordrulen skrev:
Större förgasare på 900an än 750in.
Andra trottelfjädrar + munstycken + andra trottlar + ev andra nålar
+ att modellen är känd för att vara svår att bestycka rätt, dvs inget stämmer.
Blir svårt att få till,leta på mc-skrot efter 900 förgasare och 900ans orginal luftburk är enklaste och billigaste lösningen.

Det skiljer alltså på luftburken också? Många bäckar små...
Det ska testas med startgas om gummistoserna läcker till att börja med, dom är visserligen svinaktigt dyra, men dumt att byta hela bryggan om det kan bli bättre med stoserna.
 
Jag har en brygga liggandes. :) Vet dock inte årsmodellen på dem.
Dom säljes gärna till behövande.
Men största problemet med dom du har tror jag att dom vill bli rengjorda.
Ordentligt rengjorda. :7peta
 
Hoztic skrev:
Det skiljer alltså på luftburken också? Många bäckar små...
Det ska testas med startgas om gummistoserna läcker till att börja med, dom är visserligen svinaktigt dyra, men dumt att byta hela bryggan om det kan bli bättre med stoserna.

Japp,luftburkarna skiljer sig åt.
 
Enlig ett forum för dessa hoja så är det "snablarna" på luftburken som
skiljer sig åt i antal & storlek.
Har säkert att göra med att det är olika trottlar (olika stora hål borrat för vacumlyftet) på cb750 & 900 & 1100.
 
annars är dessa cb900 extremt vanliga, så att få tag på en förgasarbrygga är nog ganska lätt.
 
stordrulen skrev:
Enlig ett forum för dessa hoja så är det "snablarna" på luftburken som
skiljer sig åt i antal & storlek.
Har säkert att göra med att det är olika trottlar (olika stora hål borrat för vacumlyftet) på cb750 & 900 & 1100.

Det blir att ragga luftburk också alltså :gnissla
Nya fuggar borde vara på väg, sen får vi om gummistosarna tätar tillräckligt, men det är ett senare problem. Såna finns ju nya, även om dom kostar multum... :huvet
 
Ett tunt lager av Cascos genomskinliga skoreparationsvulk LiquiSole lär hålla hur länge som helst, inte att hålla ihop stosarna men väl att täta dem. Tar 24 timmar att härda (genom luftens fuktighet). Finns på ICA.

Att den fnyser lite vid lätt gaspådrag kan även botas genom att höja trottelnålen ett snäpp eller två (eller shimsas upp med en eller två M3-brickor).
 
Hoztic skrev:
Det blir att ragga luftburk också alltså :gnissla
Nya fuggar borde vara på väg, sen får vi om gummistosarna tätar tillräckligt, men det är ett senare problem. Såna finns ju nya, även om dom kostar multum... :huvet

Hej Hoztic!
Jag kan ta hem nya insugsgummin till dig till lägre priser.
637:- + frakt till CB 750 F 80-84
622:- + frakt till CB 900 F 79-83
Priset är för alla fyra!

Det är iallafall något billigare än de drygt 200:- per styck som du nämt.

Ha det bra!

Sören Johnson
BIKE Demonteringen
demontering@biketrollhattan.se
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top