Förgasarsynkning

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Vill ha tips om förgasarsynkning. Var köpa mätare och vad att tänka på ?
Kan man ev. tillverka mätare själv?

Last edited:
Jag köpte min från louis.de, under tusenlappen fraktat. Får du tag på billiga vakummätare kan du bygga egen strypventil för att jämna ut vakumpulserna.

Jag köpte min från louis.de, under tusenlappen fraktat. Får du tag på billiga vakummätare kan du bygga egen strypventil för att jämna ut vakumpulserna.
Om som jag behöver till 4 förgasare, blir det 2140;-,,, lite för dyrt tycker jag,, Billigare att låta en verkstad göra jobbet.
Hur bygger man en strypventil ?

Så här kan man tydligen bygga strypventiler, kanske funkar en från bilens vindrutertorkar-system?CarbSync02.jpg
CarbSync03.jpg

Min förra hoj synkade jag på. Jag använde en slang och synkade två i taget. Strypventil blev arbetsbordet. Oljan i slangen är tvåtaktsolja, ingen fara för motorn om man skulle råka synka totalfel så att det sugs in olja i insuget. Man synkar dem så att oljan står stilla. Rör den sig åt något håll är det osynk. Måste alltså inte vara exakt i nivå med varann.

130619_synkning1.jpg

Du använder en slang med en förgasare i varje ände om jag fattat rätt?
Smart! Värsta MacGyver

När jag åkte 4-cyl brukade jag koppla på en genomskinlig slang/förgasare och stoppa ner andra änden av slangarna i botten av en glasburk med vatten. Burken ska ha tättslutande lock och slangarna dras genom varsitt hål borrat i locket. Borra någon mm mindre än slangens yd så det blir tätt.
Med alla slangarna sträckta minst en halvmeter rakt upp ur burken bredvid varandra kan man jämföra/justera höjden varje förgasare orkar suga upp vattnet.
Luftvolymen i burken reglerar vad höjden blir så börja med ganska mycket vatten och häll ut lite vid behov (stäng av motorn först).

Den metoden funkade utmärkt för mig, kostar 30 kr i material och "mätaren" tar nästan ingen plats att förvara. Lite omständlig att jobba med och är man oförsiktig kan man råka suga in lite vatten i insuget.
Är man lite mer ambitiös bygger man något liknande detta.

Du gör en U-slang på en bräda bara. Fyll med någon typ av olja, tex ATF eller LHM. Justera en förgasare så den är perfekt, sedan justerar du de övriga gentemot den.

sync.jpg

Vad har du använt för att koppla slangen till insuget?

Jag tog körkort för hoj för tre år sedan, jag är ju bara inne på hoj nummer två, väldigt lika då båda är Yamaha XJ från mitten på 80-talet. På båda sitter det nipplar på insugsgummina. Jag har bara trätt dit slangen på nippeln. En av nipplarna används normalt av slangen till bensinkranen för att öppna den med vakum, på de andra tre sitter en gummihatt.

ILR037.JPG

http://yambits.co.uk/xj550-inlet-rubbers-p-32416.html

Hur det ser ut på andra hojar vet jag inte.

Carbotune är så billig, gör dig själv en tjänst o köp den. Funkar skitbra, kladdar inte, och bara funkar helt enkelt.

Har testat fulfix innan, kommer aldrig o ge mig in i det träsket igen.

Rätt verktyg för jobbet gör det hela så mkt roligare. Dela med en polare om du tycker 800 blir för mkt.

Generellt(om det inte är typ gummiploppar) på så behöver Honda och Suzuki 5mm adapters. Yamaha 6mm och Kawa har väl ploppar på alla.

En riktig synkroniserare, blir rätt och jobbet är så jäkla kul att göra. Dessutom, oftast får man ju nya "vänner" när dom hör att man har en sån :-)

Nu när kvicksilver är förbjudet så är väl det näst bästa flytande. Nämnda carbtune är ju bra för pengarna....

141123b29.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...