Förgasarsynkning med kassa tändstift.

Flod

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Moto Guzzi 850 '77, Hornet 600 '06
Jag fick något hjärnsläpp/anfall av dumsnålhet och lät en firma synca mina förgasare före jag bytt stiften som jag väntade på att de skulle dyka upp från Tyskland.

Jag trodde den gick som en kratta pga syncningen, men det gjorde ingen större skillnad, även om den var way off. När jag senare fick i stiften ordnade sig det mesta, tomgången blev finfin, och den startar utan choke och protester...

Min fråga är då denna, påverkar tändstiftens funktion förgasarsynkningen? Spontant tänker jag att motor i det här fallet funkar som en vacuumpump och det bara är beroende på varvet på veven, inte ifall nån burk miständer lite oftare än brukligt...

Tänker jag fel? Eller ska jag beställa tid för en till syncning?

Tackar på förhand... /Johan

Om du har en cylinder som inte tänder (eller väldigt dåligt) på lägre varv kommer med stor säkerhet större mängd bränsle stanna kvar i cylindern, nästa tändning blir det inte bättre då det är +10% bränslemängd.

Till slut kommer denna cylinder endast pumpa bränsleblandningen, inte orska någon explosion. Problemet nu är att avgasmängden blir mycket mindre, så ditt (gissning) 4-1 kebabsystem fungerar inte helt som tänkt. Systercylindern får försämrad effektivitet.

Om hojen går bra på tomgång med nya stift, svarar på gasen och känns helt ok kör på :tummenupp Spara pengarna, men verkar något fel ring firman och hör vad de säger....

Köpa en morgan carbsync och göra det själv i stället ?

Hade du bott mer söderut hade du kunnat hyra min för vad det kostar att tanka upp moppen o kunnat vara säker.

Gör om,gör rätt.
För det första undrar jag vad det e för en firma som gör en synkning på en maskin som inte går rent? E ju direkt ogjort arbete.
Man skall ALLTID börja i tändningsänden. Inga undantag,å innan den biten e iordning skall där inte justeras så mkt som en skruv på någon förgasare.

tillverka en egen synksation kostar ett par hundringar max.

Jörgen har postat tidigare i någon tråd exempelvis.

Alternativt köper du ett eget synkställ för en tusing.
Du har igen dem pengarna på 2 synkningar och lite till + att du lär dig massa på vägen.

Gör om,gör rätt.
För det första undrar jag vad det e för en firma som gör en synkning på en maskin som inte går rent? E ju direkt ogjort arbete.
Man skall ALLTID börja i tändningsänden. Inga undantag,å innan den biten e iordning skall där inte justeras så mkt som en skruv på någon förgasare.

Jasi, det vetta fan. Firman är en av de större här i stan. Jag antar att de bara gör som de blir tillsagda.

Köpa en morgan carbsync och göra det själv i stället ?

Kollade upp och beställde en Morgan Carbtune! Tackar för tipset, bra pris på den!

tillverka en egen synksation kostar ett par hundringar max.

Jörgen har postat tidigare i någon tråd exempelvis.

Alternativt köper du ett eget synkställ för en tusing.
Du har igen dem pengarna på 2 synkningar och lite till + att du lär dig massa på vägen.

Jag hade funderat på att bygga ett ställ själv, men det känns som överkurs då man får tag i ett från Nordirland för samma kostnad som en synkning.

Kommer bli kul att lära sig synka förgasare, plus att jag kommer spara några slantar... är ju knappast enda hojen jag har eller sista gången det kommer behövas :D

Tack för input!

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...