torch
Medlem
- Gick med
- 7 Aug 2008
- Ort
- Oskarshamn
- Hoj
- Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Köpte en GB500 i somras och har nu äntligen även fått körkort. Tyvärr nyser hon lite då och då på tomgång/lågfart.
Var väl dags att rengöra förgasaren tänkte jag och skruvade bort denna. Då fick jag se att o-ringen som ska täta insugsgummit mot toppen låg klämd illa och stack t.o.m. ut. Hah, där har vi felet tänkte jag, men eftersom förgasaren ändå var så gott som bortskruvad kunde ju en ordentlig rengöring inte skada.
Hittade en ny o-ring som passade klockrent och monterade efter noggran rengöring ihop prylarna igen, men oj va illa den gick, Väldigt fett, går bara om man öppnar spjället.
Förgasaren är av vacuumtyp keihin, och i den är det ju inte så mycket som man kan sätta ihop fel. Ett högfart och ett lågfartsmunstycke, nålen går inte ens att justera. Luftskruven är ställd 2½ varv enl verkstadshandbok. Flottören fungrar som den ska. Choken löper fritt och fint så den är utesluten. Har haft isär den igen och dubbelkollat allt men cykeln går fortfarande lika illa.
Kan jag ha haft sån otur att förgasaren blivit ombestyckad när den tog tjuvluft och därför går fett nu?
Undrar nu därför om någon kan hjälpa mig med vart jag kan få reda på vilka munstycke det ska sitta i original?
Har verkstadshandboken men där står inget om storlek på munstyckena.
Det är det enda jag kan komma på just nu, om ingen har några andra tips.
Var väl dags att rengöra förgasaren tänkte jag och skruvade bort denna. Då fick jag se att o-ringen som ska täta insugsgummit mot toppen låg klämd illa och stack t.o.m. ut. Hah, där har vi felet tänkte jag, men eftersom förgasaren ändå var så gott som bortskruvad kunde ju en ordentlig rengöring inte skada.
Hittade en ny o-ring som passade klockrent och monterade efter noggran rengöring ihop prylarna igen, men oj va illa den gick, Väldigt fett, går bara om man öppnar spjället.
Förgasaren är av vacuumtyp keihin, och i den är det ju inte så mycket som man kan sätta ihop fel. Ett högfart och ett lågfartsmunstycke, nålen går inte ens att justera. Luftskruven är ställd 2½ varv enl verkstadshandbok. Flottören fungrar som den ska. Choken löper fritt och fint så den är utesluten. Har haft isär den igen och dubbelkollat allt men cykeln går fortfarande lika illa.
Kan jag ha haft sån otur att förgasaren blivit ombestyckad när den tog tjuvluft och därför går fett nu?
Undrar nu därför om någon kan hjälpa mig med vart jag kan få reda på vilka munstycke det ska sitta i original?
Har verkstadshandboken men där står inget om storlek på munstyckena.
Det är det enda jag kan komma på just nu, om ingen har några andra tips.