Förgasarstrul... eller?

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Nu ere såhär att jag har en st minihoj (vattenkyld sådan) som jag har lite bekymmer med.
Problemet artar sig som så att hojen är väldigt lättstartad och går bra på tomgång. Det är heller inga problem att stå och torrgasa och motorn svarar precis som den skall. Men, när jag sätter mig på hojen och skall gasa iväg och kopplingen börjar hugga så lixom studsar gasen och motorn saknar ork.
Problemet uppstod direkt efter en tankning (hade iaf inte märkt något innan) varpå jag trodde att jag fått nå skit i förgasaren, men den har jag rengjort alldeles för många gånger nu med samma resultat varje gång jag provar.

Mina funderingar börjar nu snurra runt reedventilen eller att jag helt enkelt måste byta förgasare. Tilläggas bör ju att fram till tankningen gick hojen som ett skott.

tcker du ska byta ut flotör ventilen föst är väldigt klassiskt fel på "hoppande gas" :) mvh jonizen

Vad har du för motor o vad för förgasare? Vad för storlek på munstycke? Kan vara att den får för lite soppa o alltså behöver större munstycke....Tankade du samma typ av soppa som du kört på innan? Var det vid samma tillfälle som du bara tankade o sedan funkade det inte eller var det nästa gång du skulle köra, kanske en helt annan dag, med annan temperatur o kanske luftfuktighet osv. Skulle eventuellt också kunna vara reedsen som inte tätar som dom ska...

Motorn är en Blata Origami B1 replica (vattenkyld) med en orginal 14 mm förgasare. bestyckningen har funkat bra hela förra sessongen. det är samma bensin som tidigare med samma blandningsförhållande som tidigare.

reedsen är ett alternativ jag också funderat på, sen har jag fått reda på att luftfiltret tydligen sätts igen snabbt (ca 2 timmar körning) så det är tvättat, men inte testat.

i värsta fall får jag hänga dit en 17,5 mm dellortofugge jag har liggande och trycka dit nya reeds.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman