förgasarstorlekar o bestyckning

• Thread starter Thread starter jyx
  • Start date Start date

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Okej...en 750 cc v-tvin har 2 st 38 cv fuggar med 40/142 bestyckning vid byte till slipon samt öppnare luftfilter. Om man nu har ett par 32 cv fuggar på samma motor vad ska dom då ha för storlek på munstycken för o kompensera för sin mindre storlek (frågar för o försöka hitta en bestyckning att börja med innan jag bänkar)

/M

En sak du alltid kan utgå ifrån är att mindre förgasaren har större munstycken p.g.a. flödet. Sen är det ju svårt säga exakt vad man ska ha då alla hojjar inte alltid kräver exakt likadan bestyckning. Bästa är om någon med dessa bitar på kan säga vad deras bestyckning består av så har man något att utgå ifrån/fungera.

//Niklas

crossniklas skrev:
2426914 En sak du alltid kan utgå ifrån är att mindre förgasaren har större munstycken p.g.a. flödet. Sen är det ju svårt säga exakt vad man ska ha då alla hojjar inte alltid kräver exakt likadan bestyckning. Bästa är om någon med dessa bitar på kan säga vad deras bestyckning består av så har man något att utgå ifrån/fungera.

//Niklas

Jo så tänkte jag också, frågan är ska jag safta på med 170 eller klarar jag mej med 152 hade hoppats att man skulle kunna räkna lite för o få en ungefärlig uppfattning. känner inte till någon som monterat mindre förgasare än original på sin hoj, varför jag har det beror på att dom begade förgasarna jag fick till en motor jag köpte var så sunkiga och dom jag hade till gamla motorn passade rätt bra.

152 blir bra, 170 är på tok för stort!
Vad på för hoj satt 36:orna tidigare och hur var dom bestyckade orginal?

"Öppnare luftfilter" är luftfiltertillverkarnas sätt att sno pengar av folk. Ett original luftfilter lär vara ordenligt skitigt innan det börjar ge prestandasänkning. "Jamen större munstycken bör ju indikera att jag får mer effekt!" säger vissa - i vissa få fall kan det stämma med CV-förgasare, men oftast så brukar man fucka upp låg och mellanregister medans höga blir oförändrat. Det är helt andra förutsättningar med rena trottelförgasare, men med CV - som i det här fallet, blir det oftast till det sämre med "öppnare" luftfilter.

Ett mer öppet luftfilter drar med sig mera bränsle.

Men fortfarande gäller : för bästa förbränning- rätt Syre/bensin blandning.

Ett öppnare luftfilter drar med sig mindre bränsle pga av lägre vakumsignal och behöver därför större munstycken.

Ska berätta vad det handlar om för motorer ifall det underlättar. Alltså jag har en transalp 600 som jag bänkat med bullerrör och ett K&N filter (ett sånt man sätter i original luftburk) givetvis ombestyckad, har för mej att jag fick gå upp från 128 till 138 innan jag var nöjd. Kurvan och bestyckningen så mycket fina ut efter bänkning. Men så ramlade jag över en africa twin 750 motor som jag stoppade in i min transalp men jag använder alltså 600:ans förgasare eftersom dom är så fina i skicket och för att jag har läst någonstans (kan vara du anders) att man kan få snabbare gashastighet och starkare låg o mellen register med mindre gasare medans man tappar en del på topp mot dom större. Ska även tillägga att i 750:ns förgasare satt det 118 munstycken original och att det var 36:or (jag har just mätt dom). Så oavsett hur det är med luftfilter och annat så undrar jag fortfarande om det är möjligt att med dom uppgifter jag har klura ut hur mycket större munstycken 600:ans förgasare borde ha för o räcka till. Jag ska givetvis bänka men tycker det är bättre och försöka hamna i närheten innan.

/Micke

jyx skrev:
2431270 upp lite

Till att börja med: CV håller upp gashastighete ganska bra oavsett storlek. Skillnaden blir inte så stor som om det hade varit en traditionell trottelförgasare.

Förgasaren fattare inte vilken cc du har i motorn, så det är inte helt fel att börja med den bestyckning som sitter i förgasaren från början.
Läs i stickytråden om förgasarenjustering.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg