Förgasarstorlek?

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Tjena..

Till hösten har jag tänkt påbörja ett projekt där jag ska bygga om en nyligen inköpt TT600 till nån form av dirttrackinspirerad landsvägshistoria men sitter just nu i planerartagen..

Jag funderar på att byta ut förgasararrangemanget mot nån typ av flatslide med accpump och min fråga blir då som följer: Hur stor gasare är lagom att ha på en 600a? Är en 42a för stor?
Det finns ju ganska gott om Mikunis HSR42or, som oftast används till harleys till salu och det vore ju smidigt om det gick att använda en sån..

Original sitter det två gasare på TTn en vanlig och en konstig slavförgasare eller nåt som jag tror ligger på 27mm st, det ser inget kul ut alls..

Förslag på andra gasare vore bra..

kanske går o använda men 40 bruka väl va normalt :va
sen om du har dubbel nu måste du ju ha nytt insug..
nåt du funderat på?

by the way..coolt projekt :tummenupp

Jo ett nytt insug lär behövas men det bygger man ju lätt själv..

I MCM lär de visst också ha haft en projekt där de byggde om en XT eller TT till nåt liknande, jag har inte sett den men jag fastnade för iden..
Det blir ju ett ganske billigt projekt också om man kan göra det mesta själv, utgångsobjektet, en 83a, köptes för bara 3500:- och då behöver man ju inte gråta när man kapar ned ramen till småbitar..

Ubbejävel skrev:
2324993 Jo ett nytt insug lär behövas men det bygger man ju lätt själv..

I MCM lär de visst också ha haft en projekt där de byggde om en XT eller TT till nåt liknande, jag har inte sett den men jag fastnade för iden..
Det blir ju ett ganske billigt projekt också om man kan göra det mesta själv, utgångsobjektet, en 83a, köptes för bara 3500:- och då behöver man ju inte gråta när man kapar ned ramen till småbitar..

ja de e kul o enkelt o bygga på offroads..bara o kika på min ;)
men tro inte du behöver kapa så mycket om de ska bli lite dirttrack..
andra dämpare o utseende så e de klart :tummenupp
ska du byta tank till nå gammalt så kika på gs550e tanken..
lyckades klämma dit den ganska enkelt på min :)
fast de passar nog ganska bra från många modeller.
den som är i mcm e mer som en liten chopper..
har båda delarna.. grymt gjort iaf..
själv kosta mitt utgångsobjekt 19 papp o sen sprang de iväg med en usd gaffel o sånt..
med en billig gammal xt o orginal gaffel hade jag byggt ihop nå coolt för under 18 tusen..

ahh mycke babbel här nu..bara för att jag gillar iden o bygga om gammla offorads o fåcylindriga hojar :D

Jag har tänkt bygga om min ram ganska mkt eftersom jag har en bild i skallen på hur jag vill att den ska se ut..

Jag är ute efter en gammaldags rejslook och då är det vissa grejer man måste försöka få till

Bla annat så vill jag inte ha dubbla ramrör som går ned under motorn och jag vill att det övre ramröret går upp ganska högt i en liten båge över motorn eftersom jag vill ha en gammaldags lång tank som sitter monterad under det övre ramröret..
Vidare så blir det nog att svetsa en ny bakram eftersom jag vill ha den stel i röven och om jag lyckas hitta nån så vill jag nog ha en springergaffel på den som kanske måste rejkas ut lite..

Inte riktigt samma stil som din alltså men med vissa likheter ändå kanske..

Last edited:
Ubbejävel skrev:
2324976 Tjena..

Till hösten har jag tänkt påbörja ett projekt där jag ska bygga om en nyligen inköpt TT600 till nån form av dirttrackinspirerad landsvägshistoria men sitter just nu i planerartagen..

Jag funderar på att byta ut förgasararrangemanget mot nån typ av flatslide med accpump och min fråga blir då som följer: Hur stor gasare är lagom att ha på en 600a? Är en 42a för stor?
Det finns ju ganska gott om Mikunis HSR42or, som oftast används till harleys till salu och det vore ju smidigt om det gick att använda en sån..

Original sitter det två gasare på TTn en vanlig och en konstig slavförgasare eller nåt som jag tror ligger på 27mm st, det ser inget kul ut alls..

Förslag på andra gasare vore bra..

YES!! En till Flattracker! En HSR42:a funkar nog ok på topp men är nog på gränsen till stor för bra mellanregistervrid. Din flattracker kommer nog att kännas starkare och mer bakhjulsvänlig på mellanregistret utan att tappa nämnvärt på topp med en flatslide 40:a. Accpump är viktigt. Men om du redan sitter på en HSR 42:a tycker jag du ska prova med den först.

I HD-världen brukar man sätta en HSR 42:a på 1200:a sportsters samt 1340 och 1450 bigtwin upptill ca 80-90 bakhjulshästar. Men eftersom endast en cylinder andas åt gången på HD:s så behöver det inte vara så för stort som det kanske låter med en HSR 42:a på en 600:a stånka.

Tycker jag...

Mvh
Jörgen
flattrack.jpg

Last edited:
Jo jag vet men sen har jag sett kit med dubbla hsr42or för evomotorer också så man vet inte riktigt vad man ska tro.. :-)

Nä jag har ingen hsr än men det finns ju ganska gott om dem om man tittar på Ebay tex, både nya och beggade..

Nåt förslag på annan gasare som finns i mindre storlek annars?

Kehin FCR41:a??? sitter ju standard på ktm 660 och de flesta 450 crossarna.

Och den är det acc-pump på alltså?

Det är bra med prylar som sitter original på hojar, de brukar alltid bli till salu ibland.. :-)

Ubbejävel skrev:
2327015 Jag har tänkt bygga om min ram ganska mkt eftersom jag har en bild i skallen på hur jag vill att den ska se ut..

Jag är ute efter en gammaldags rejslook och då är det vissa grejer man måste försöka få till

Bla annat så vill jag inte ha dubbla ramrör som går ned under motorn och jag vill att det övre ramröret går upp ganska högt i en liten båge över motorn eftersom jag vill ha en gammaldags lång tank som sitter monterad under det övre ramröret..
Vidare så blir det nog att svetsa en ny bakram eftersom jag vill ha den stel i röven och om jag lyckas hitta nån så vill jag nog ha en springergaffel på den som kanske måste rejkas ut lite..

Inte riktigt samma stil som din alltså men med vissa likheter ändå kanske..

ahh shit mannen..du läser mina tankar..
exakt som jag skulle vilja bygga :banana

själv har jag en fundering på o låta övre ramen va kavar o dra en hög båge o lägga en egensvetsad tank imellan. kanske nåt o fundera på :)

jag funderar mest på vad annan sorts gaffel man kan använda..en springer bli såå dyr..
kan man bygga en egen kanske :va

finns mycke av de hojarna i denna bok jag skriver om
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=128944

mycke bilder o inspiration.
rekomenderas.

Last edited:
Det är effekten/cyl som styr storleken på förgasaren (om du har en/cylle), inte cyl.volymen.
Så siktar du inte på mer än vad t.ex. Husa o Ktm har i sina 600/650 så räcker oxå motsvarande fuggar oxå.

Tänker du gå väsentligt högre har du problem att vänta, skulle jag tro. Både att hitta fugge och få motorn att hålla.
/u

Ubbejävel skrev:
2327138 Och den är det acc-pump på alltså?

Det är bra med prylar som sitter original på hojar, de brukar alltid bli till salu ibland.. :-)

Japp... Kolla runt lite i Usa så hittar du nog en ny till ett vettigt pris.

ulf_lundin skrev:
2327379 Det är effekten/cyl som styr storleken på förgasaren (om du har en/cylle), inte cyl.volymen.
Så siktar du inte på mer än vad t.ex. Husa o Ktm har i sina 600/650 så räcker oxå motsvarande fuggar oxå.

Tänker du gå väsentligt högre har du problem att vänta, skulle jag tro. Både att hitta fugge och få motorn att hålla.
/u

Jag vill inte höja effekten så mkt, snarare bara få bort det där fula som sitter där nu samt få lite kvickare gasrespons..

gixxxerracing skrev:
2327383 Japp... Kolla runt lite i Usa så hittar du nog en ny till ett vettigt pris.

Ok, det ska jag titta lite närmare på, tackar..

Jag har 2 st Keihin CR33or på min XT600E motor..
Svarar VÄLDIG bra på gasen från låga varv. Vid kökörning på riktigt låga varv går orginalförgasarna bättre men däröver är CR gasarna mycket bättre. Jag skulle inte bygga om insuget.
Köp en brygga och dela på. Mikunis eller liknande.

Ja så kan man ju iofs också göra, det tål att tänka på..

Synkning och sånt larv behöver man ju ändå inte hålls med eftersom båda gasarna går till samma cylle..
...........................

Jag har lite tid på mig att fundera eftersom jag ändå sitter i rullis ett par månader till efter en olycka på arbetet..

Jag stod på en saxlift ca 8m upp och monterade ned rör från taket när hela fanskapet vippade och jag slog i betonggolvet ganska så rejält, båda benen gick av på flera ställen och tre ryggkotor sprack men jag hade ändå en jävla tur. Jag låg på lassis i närmare en månad och kom hem för en vecka sedan..

Så nu sitter jag i min rullstol och planerar bygget som jag ska påbörja så fort jag kan gå igen, jag lär ju gå sjukskriven hela vintern och då måste jag ju ha nåt att göra.. Utgångsobjektet köpte jag via telefon från sjukhussängen.. :-)

Last edited:
Ubbejävel skrev:
2327870 Jag stod på en saxlift ca 8m upp och monterade ned rör från taket när hela fanskapet vippade och jag slog i betonggolvet ganska så rejält, båda benen gick av på flera ställen och tre ryggkotor sprack men jag hade ändå en jävla tur. Jag låg på lassis i närmare en månad och kom hem för en vecka sedan..

Så nu sitter jag i min rullstol och planerar bygget som jag ska påbörja så fort jag kan gå igen, jag lär ju gå sjukskriven hela vintern och då måste jag ju ha nåt att göra.. Utgångsobjektet köpte jag via telefon från sjukhussängen.. :-)
Aj! :3freak
Krya på dig.

Det är riktigt. Något litet terapiprojekt behövs när man inte har något annat att göra. Dessutom verkar detta kunna bli ett intressant bygge. :tummenupp

Jag vet vilket bygge i MCM du menar. När de tog en gammal Yamaha som de byggde om till stelbenare med framgaffel från en Aprilia RS eller något liknande. Det är alltid roligt när någon väljer att bygga en annorlunda maskin med något annat än en HD-motor. Hoppas det går bra för dig med byggandet.

ozeo skrev:
2327356 ahh shit mannen..du läser mina tankar..

själv har jag en fundering på o låta övre ramen va kavar o dra en hög båge o lägga en egensvetsad tank imellan. kanske nåt o fundera på :)

jag funderar mest på vad annan sorts gaffel man kan använda..en springer bli såå dyr..

rekomenderas.

Du skulle ju kunna använda en webbgaffel iofs, den är mkt billigare än en springer och väldigt mkt enklare att bygga om du vill ge dig på det.. En springer kan man väl också bygga utan några större problem men ska den bli riktigt snygg också och kanske se lite gammal och antik ut så blir det genast mkt svårare... Det finns en ny springergaffel som W&W säljer som är förbannat snygg men den kostar ju därefter, ca 14000:- har jag för mig :(

ozeo skrev:
2327356 ahh shit mannen..du läser mina tankar..

rekomenderas.

Jo så skulle man ju kunna lösa det där med tanken iofs men då är man ju lite låst med just DEN tanken sen, jag kan tänka mig att jag inte kommer att vara nöjd med den första jag gör och då är det ju bra om den går att bulta loss och byta ut lite enkelt.. :-)

Ubbejävel skrev:
2329685 Det finns en ny springergaffel som W&W säljer som är förbannat snygg men den kostar ju därefter, ca 14000:- har jag för mig :(
Annars så kan Calles Chopperdelar också tillverka springergafflar.
http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/2877/Catalog/page22.pdf
http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/2877/Catalog/page23.pdf
Tror priset är något liknande (men jag är osäker, har en gammal katalog som jag inte ens har framför mig).

Annars kan man ju kolla på Blocket eller www.harleyportalen.se om det dyker upp något intressant.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg