Förgasarsmällar KTM LC4 640

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
Har en KTM 640-02 med sebringdämpare och ombestyckad. Försöker justera in förgasaren. Får förgasarsmällar vid motorbroms och vid växling. :gnissla

Problemet uppstod ganska plötsligt. Ikväll gick den knappt igång och efter uppstod kraftiga smällar. En granne trodde nån sköt med pistol utanför! :machinegu

Någon som vet vad som skall justeras? Har läst att man kan pilla på luftskruven ut ca 2,5-3varv..eller beror det på något annat? Problemet är att jag inte ens vet var den sitter och hur man ställer in förgasaren? :va

Bifogat

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    47.6 KB · Visningar: 197
Byt lågfartsmunstycke till lite större är mitt tips.

Skruven du saknar sitter undertill på förgasaren (i framkant om jag minns rätt)

Låna en liten spegel av syrran eller annat valfritt kvinnfolk och kolla undertill så ser du.

Nu har jag verkligen fått huvudbry.
Soppa finns i tanken. Startmotorn går, fast den smäller runt utan att motorn går igång. Efter ett antal försök kommer en rejäl smäll ur avgassystemet.
Och kicka igång den är inte det lättaste heller, händer inget direkt. Så startmotorns eventuella brister kan det inte vara? Nåt med bränsletillförseln misstänker jag, men vad? :confused:

Den har nyligen varit på service. Det mesta fixat såsom ventiljustering, nytt tändstift etc.

Provade att skruva på skruven där man ska lätta på förgasaren men skruven satt sjukt hårt och rörde sig inte en millimeter...

Nån som har en idé vad det kan röra sig om? :confused: :brinnerup

Last edited:
Ett par förslag: Något kan ha lossnat i förgasaren. En låsmutter till en ventil kan ha gängat upp sig. Om problemet uppstått så plötsligt och radikalt, så är det inte bara en justeringsfråga, utan något lite större...

luftskruven syns inte från sidan. sitter framtill på undersidan förgasare.
måste ha en kort skruvmejsel för att komma åt.börja med att skruva ut 3st varv.

Vad har du för stl på huvudmunstycket?
jag har 175 och 3varv på skruven.

Nålen?? vilken höjd sitter den på....sätt den i 3:dje hacket.

Lånar tråden lite.

Har bytt till acra system, bestyckat förgasaren o öppnat luftburken, men den går tunt. Har ett 170 munstycke är det för lite? Ska jag justera luftskruven in eller ut? Har massa avgasknallar o vitt tändstift. :va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman