Förgasarproblem?

lanemo

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
yamaha XZ550
Har problem med att MC:n (Yamaha XZ550) inte går rent och är svårstartad. Lär inte vara ett helt ovanligt problem med Mikunin i denna. Svårstartad, oren gång tills fullt varmkörd, svarar dåligt på choke, vill inte gärna varva ut (max 4-5000 rpm) innan den är helt varm, fladdrande tomgång även varm.Två MC-firmor har inte lyckats lösa problemet. Antar att någon därute kan ge tips.
 
Hej har samma cykel och samma bekymmer som du? har du fått någon ordning på titt problem
 
Börja med att synka förgasarna om du kan, låt den därefter stå på tomgång en stund och kolla tändstiften så ser du om blandningen är rätt. Oftast lätt att finna felorsaken, prova spraya runt lite startgas och se om den tjuvar. Avgasläckor?


Hej har samma cykel och samma bekymmer som du? har du fått någon ordning på titt problem
 
Trådbump är ju grejen!
Jag har av en slump råkat skruva på en dylik tingest nyligen. Problemet där var vacuumläckor i YICS-boxen. Det är en triangelformad låda det går två slangar till från varsitt insug.
Funktionen är väl tveksam, men dagens kinamoppar kan extrautrustas med sånt trim för säkert stora pengar, så den marknadsmässiga funktionen är ju strålande.
I vilket fall som helst, testa burken genom att sätta ena ändan på en slang på en av piparna, och sug fast den andra ändan på tungan. Repetera med andra pipen. Lossnar slangen i nåt av fallen är det vacuumläcka i burken.
Man gör då bäst i att plugga slangarna och köra glatt vidare. Plugga för fasen inte med skruvar, för dom har gängor och då läcker det i alla fall.
 
Trådbump är ju grejen!
Jag har av en slump råkat skruva på en dylik tingest nyligen. Problemet där var vacuumläckor i YICS-boxen. Det är en triangelformad låda det går två slangar till från varsitt insug.
Funktionen är väl tveksam, men dagens kinamoppar kan extrautrustas med sånt trim för säkert stora pengar, så den marknadsmässiga funktionen är ju strålande.
I vilket fall som helst, testa burken genom att sätta ena ändan på en slang på en av piparna, och sug fast den andra ändan på tungan. Repetera med andra pipen. Lossnar slangen i nåt av fallen är det vacuumläcka i burken.
Man gör då bäst i att plugga slangarna och köra glatt vidare. Plugga för fasen inte med skruvar, för dom har gängor och då läcker det i alla fall.

Perfekt bump!!!!

Jag har OCKSÅ en sån hoj, efter att ha försökt rengöra de mystiska förgasarna ( De första fallförgasarna på en mc någonsin ) så startar den i alla fall, men går bara över 3-4 tusen varv, under det tvärdör den. Men funkar alltså om man håller upp varvet.

Och nu när jag ser den här tråden minns jag i starkölsdimman som rådde under senaste mek-sessionen att just slangarna till YICS burken var spruckna, men det ignorerade jag vid tillfället då de där påhitten sällan brukar göra något vettigt....

Så pluggar jag slangarna så kanske den funkar?

Vad var det för symtom på den du skruvade med? Samma? Annat?

MVH
 
Låter som om din har precis samma symptom som den jag skruvade på.
Annat skumt på den var:

Tre av insugsventilerna läckte därför att det var typ inget ventilspel alls. Bytte shims från 2,65 till 2,50 mm (29mm diameter), och kompet hoppade upp till 9,5 på båda cylindrar.
Spetsen på ena tomgångsblandningsskruven var av. Lyckligtvis fanns det en extra i ett repairkit som kom med.
Hojen gick perfekt med främre skruven ca 4 varv ut, och den bakre ca 2 varv.
Luftfiltret slöt inte tätt mot luftburken eftersom det var lite för lågt (eller om luftburken svällt med åren). Tejpade lite mjukt grejs ovanpå filtret och det blev bra.
Hojen gick som ett skott sen :)

pudasyamma.jpg
 
Fan vad grymt, tack för hjälpen! Visst var det snyggt med trattarna i luftburken förresten!

Jag har Visionmodellen, med kåpan. Inte helt vacker om man så säger.

Förgasarrenoveringskit finns på eBay för några hundringar, ska beställa.

Men då har jag lite att gå på iaf, tack igen!!
 
Last edited:
Inte många har fattat hur avancerad den där hojen var när den kom... Yamahas testbänk för all teknik som de lanserade de följande 10 åren, typ...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Inte många har fattat hur avancerad den där hojen var när den kom... Yamahas testbänk för all teknik som de lanserade de följande 10 åren, typ...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Ja precis, de plöjde ner stålar under tre års utveckling, hjälp av bl.a. Porsche och sen blev den ändå ingen sporthoj, och dyr. Så de satte på en kåpa och försökte sälja den som touring hehe

Men 11000 varv och v-tvin är ju jävligt coolt. Min plan är att sänka kåpan en halvmeter och korta originalröven. Har gjort en bild i paint på detta, det kan bli halvcoolt eller bara skrattretande, vi får se!
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top