Förgasarproblem!

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Jag får inte till mina justeringar av blandskruven på hojen. Har ställt in den efter verkstadshandboken. Det tar ett tag för den att gå ner i tomgångsvarv när man frikopplar efter gaspådrag, hänger sig på ett visst varvtal, efter ett tag lugnar den ner sig. Stillastående så funkar den fint och går ner till tomgångsvarv direkt.
vad ska jag göra? Vad är det mer som påverkar tomgången.
Att den drar tjuvluft är kolllat och uteslutet.
Vore väldigt tacksam för svar. :)

Det låter ju verkligen som tjuvluft, är du verkligen helt hundra på att det inte är det? Har du kollat så gasvajern går tillbaka som den ska?

Edit: Om fuggarna är riktigt osynkade kan man få sådana symptom också. Fast jag vet inte hur många cylindrar du har på din hoj förstås..

Last edited:
Prova att ge hojen mer soppa, ja har själv detta problemet och det har blivit betydligt bättre när jag gav den mer soppa på lågvarv samt sänkte tomgången en aning!

/ Hannes

HanneZ skrev:
Prova att ge hojen mer soppa, ja har själv detta problemet och det har blivit betydligt bättre när jag gav den mer soppa på lågvarv samt sänkte tomgången en aning!

/ Hannes

Jag har skruvat så den får mer soppa men om man skruvar för mycket vill den inte varva ur riktigt, antar att den får för mycket soppa då.

URRninja skrev:
Det låter ju verkligen som tjuvluft, är du verkligen helt hundra på att det inte är det? Har du kollat så gasvajern går tillbaka som den ska?

Edit: Om fuggarna är riktigt osynkade kan man få sådana symptom också. Fast jag vet inte hur många cylindrar du har på din hoj förstås..
Har kollat så att den inte drar tjuvluft. Det gör den inte. det är precis som att trotteln fastnar i förgasaren, men jag har kollat det och det gör den inte heller.

Nykan skrev:
Har kollat så att den inte drar tjuvluft. Det gör den inte. det är precis som att trotteln fastnar i förgasaren, men jag har kollat det och det gör den inte heller.

Det är mekanisk förgasare på den där va?
I så fall kanske det är trottelfjädern som är för svag så att trotteln hålls uppe ett tag av luftströmmen innan den stängs när man slår av gasen.

Micke_Lindstrom skrev:
Det är mekanisk förgasare på den där va?
I så fall kanske det är trottelfjädern som är för svag så att trotteln hålls uppe ett tag av luftströmmen innan den stängs när man slår av gasen.
kanske ska kolla det, men visst ska inte bland skruven påverka höga varv, för när jag har skruvat ut den tillräckligt så funkar den som den ska men vill inte varva ur.

Nykan skrev:
kanske ska kolla det, men visst ska inte bland skruven påverka höga varv, för när jag har skruvat ut den tillräckligt så funkar den som den ska men vill inte varva ur.

Den ska normalt mest påverka blandningen på tomgång och ge en liten påverkan upp till kanske 1/4-gas, men du kanske skulle prova att skruva ut den så att tomgången blir bra och sen sänka trottelnålen ett hack.
Se upp så att den inte börjar gå för snålt bara.

Micke_Lindstrom skrev:
Den ska normalt mest påverka blandningen på tomgång och ge en liten påverkan upp till kanske 1/4-gas, men du kanske skulle prova att skruva ut den så att tomgången blir bra och sen sänka trottelnålen ett hack.
Har just höjt nålen efter vad som står i verksdadshandboken. kanke ska prova att sänka den igen. lite konstigt att den går annorlunda på höga varv när man skruvar på blandskruven trots att det inte ska påverka.

Micke_Lindstrom skrev:
När den "fastnat" på ett visst varvtal går det med hjlp av choken sänka varvet till rätt tomgång, det måste ju betyda att den behöver mer soppa vid tomgång. Eller?

Nykan skrev:
När den "fastnat" på ett visst varvtal går det med hjlp av choken sänka varvet till rätt tomgång, det måste ju betyda att den behöver mer soppa vid tomgång. Eller?

Ja det borde det betyda.
Varför ändrade du på trottelnålen från början, gick den konstigt?

Micke_Lindstrom skrev:
Ja det borde det betyda.
Varför ändrade du på trottelnålen från början, gick den konstigt?
Nej, gick perfekt. men tänkte bar testa med att grundinställa förgasaren helt. med nål, blandskruc osv, men det funkade inge bättre.

Kollat så den inte suger in luft vid cylinder foten eller något annat knepigt??
Låter tvär skumt att blandningen skulle göra så att du får dom problemen du beskriver!

Verkar som att den får luft okontrollerat någonstans!

Du kan lätt felsöka med små duttar startgas runt insuget när den går på tomgång!
Ökar varvet så kan där finnas ett litet hål!

Kamikaze kid skrev:
Kollat så den inte suger in luft vid cylinder foten eller något annat knepigt??
Låter tvär skumt att blandningen skulle göra så att du får dom problemen du beskriver!

Verkar som att den får luft okontrollerat någonstans!

Du kan lätt felsöka med små duttar startgas runt insuget när den går på tomgång!
Ökar varvet så kan där finnas ett litet hål!
Se upp me de där tricket bara, både ja o min hoj höll på o fnuttas på när startgasen tog eld!

HanneZ skrev:
Se upp me de där tricket bara, både ja o min hoj höll på o fnuttas på när startgasen tog eld!

Jag skrev SMÅ DUTTAR inte, töm hela flaskan! :lol
Då är det ingen fara!

Men visst...Var försiktig med startgasen och du behöver kanske inte röka precis då!

Hittade felet idag, gick igenom hela förgasaren och upptäckte att flottören öppnade för lite, Efter att jag har böjt på plåtbiten som sitter på flottören så får den mer soppa och funkar precis som den ska. :)
Tack för alla svar!

Kamikaze kid skrev:
Kanoners!

Fick själv igång min hoj på allvar idag! :banana
Japp är skitglad, :) har hållt på att försöka fixa detta problem i en lång tid nu. har ingen som hjälper mig så det går lite långsammare när man får testa sig fram själv. Men vem vet, man kanske lär sig mer då.........

Kul att du också fick igång hojen :) :) :tummenupp :tummenupp

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör