Förgasarproblem

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Tjo,

Mitt bobberbygge av en Honda CB650 -80 går fort framåt och idag efter ett långt garagepass var det äntligen dags för en uppstart efter att motor, elsystem och allt runt omkring legat på arbetsbänken.

Startade direkt och tände, men dog ganska snabbt. Inte konstigt tänkte jag eftersom allt varit nerplockat. Provar igen och den startar och lägger sig mer eller mindre på fullgas och fullständigt varvar galet. Mitt hjärta stannade nog i 2 sekunder eftersom avgassystemet inte satt på vid tillfället. Satte sen på avgas och allt och provade igen. Samma problem.

Det enda jag egentligen gjort med förgasarna är att jag har bytt gaswire och satt på öppna koniska luftfilter. Förstår att det säkert krävs en del luft/bensin-justering, men oavsett hur jag försökte ställa skruvarna vill den fortfarande upp i varv så fort jag startar. Choke-wire är kollad, den ligger inte i spänn. Likaså gaswire. Tog till och med av båda och kollade spjället så att det inte hängt sig, men allt verkar vara som det ska.

Hade inga problem alls med detta innan jag rev hojen. Vad kan det vara som spökar? Kan öppna filter på en sån här gammal förgasarhäck orsaka något sånt här?

Tacksam för hjälp!

Kram :banana

Är det vanliga trottelfuggar eller är det vacuum? Öppna filter funkar väl inte så bra på vacuumfuggar vad jag vet.

Det är mekaniska förgasare, alltså trottel. Det var inte förrän -81 de bytte till vacuumförgasare.

Jag har råkat ut för samma sak, plockade av tanken och drog gasvajern en lite annan väg och då blev det bra igen.

Jag har råkat ut för samma sak, plockade av tanken och drog gasvajern en lite annan väg och då blev det bra igen.

Men gasvajern är helt slapp. Det var min första tanke också, men den ligger inte i spänn någonstans. Det kan inte vara den :confused:

Såvida inte stoppet i den nya gasrullen är problemet..

Troligen har lågfartmunstyckena (pilotjet) bäckat igen.
Testa å gör rent dessa å prova att starta.
Är dessa munstycken igenbäckade så fungerar inte tomgång/lågfart, utan den tokvarvar satan...
Ofta då man tar bort flottörhuskopparna så ligger de en gegga på botten, de e denna som om de ligger i kanaler bildar förträngningar å stoppdå skiten torkar.

Går det att plocka bort hela förgasarraden och lägga det hela i ett bensinbad eller något liknande? Mina lågfartsmunstycken (antar att det är lågfartsmunstyckena jag skruvat på iaf) var max inskruvade från början. Har provat justera alla fyra ett halvt varv i taget men utan någon som helst förändring. Möjligtvis att den varvade liiite mindre med munstyckena max utskruvade.

Men ett förgasarbad eller liknande kanske kan vara något? Eller rekommenderas luftpistol och avfettning?

Plocka bort förgasarna, ha papper och plåtbalja eller annat bensintåligt framme.

skruva sönder förgasarna så långt det bara går, ta gärna och skriv upp hur skruvar sitter (varv från lätt dragen i botten) och rengör del för del med avfettning och rensa munstycken på skit ifall det är tätt :) Tips att ta en förgasare åt gången så du inte blandar delar eller så, onödigt att blanda i mer faktorer i felsökandet :P

Sen när du har allt rengjort tar du och sköljer av delarna, var och en för sig, under rinnande vatten. Sen blåser du allt torrt med tryckluft och papper. Går bra att blåsa också om du inte har tryckluft, men jag föredrar den :)

Sen är det bara att montera allt igen, kolla gärna upp ifall du har rätt flottörnivå. Borde stå i nån manual hur du mäter, och vad du ska ha för mått :)

Ska plocka ner förgasarna efter jobbet idag. Rengör allting grundligt och hoppas att det löser problemet. Tycker bara att det är så jävla märkligt att hojen ställer sig på högvarv pga skitiga förgasare. Den går ju rent, bara det att den tokvarvar. Den kanske bara är jättesugen på att få åka ut och köra? :)

Ska kolla vajrarna en sista gång innan jag plockar ner allt. Har dock verkligen kollat så att ingen vajer ligger i spänn, så det borde inte vara det.

För en som inte har stenkoll på fuggar, hur fungerar egentligen lågfartsmunstyckena? Hade problem med min motorbåt för två år sedan och då byttes lågfartmunstyckena. Symptomen då var dock att jag inte hade någon tomgång, inte att den tokvarvade hela tiden.

Är ju så jävla svårt att justera med den igång också eftersom motor och allt varit nerplockat. Känns inte hurra att ställa en kall, precis ihopskruvad och nyservad hoj på fullgas för första gången på över ett års körning.

Ska plocka ner förgasarna efter jobbet idag. Rengör allting grundligt och hoppas att det löser problemet. Tycker bara att det är så jävla märkligt att hojen ställer sig på högvarv pga skitiga förgasare. Den går ju rent, bara det att den tokvarvar. Den kanske bara är jättesugen på att få åka ut och köra? :)

Ska kolla vajrarna en sista gång innan jag plockar ner allt. Har dock verkligen kollat så att ingen vajer ligger i spänn, så det borde inte vara det.

För en som inte har stenkoll på fuggar, hur fungerar egentligen lågfartsmunstyckena? Hade problem med min motorbåt för två år sedan och då byttes lågfartmunstyckena. Symptomen då var dock att jag inte hade någon tomgång, inte att den tokvarvade hela tiden.

Är ju så jävla svårt att justera med den igång också eftersom motor och allt varit nerplockat. Känns inte hurra att ställa en kall, precis ihopskruvad och nyservad hoj på fullgas för första gången på över ett års körning.

har du kikat in på trottelspjällen under körning av motorn så dom verkligen är stängda helt, inte bara i avstängt läge?

Lågfartsmunstyckena fungerar så att dom matar bensin när trotteln är stängd och förgasaren suger luft genom vissa kanaler och skapar sug upp ur koppen. typ.

Dock är det inte lågfartsmunstyckena du ändrar när du skruvar på skruvarna, endast bensin eller luftflödet (beroende på om det är blandskruv eller luftskruv)

har du kikat in på trottelspjällen under körning av motorn så dom verkligen är stängda helt, inte bara i avstängt läge?

Inte under körning av den anledningen att jag gärna inte låter motorn stå på varvstopp precis efter att den plockats ihop. Jag startar, märker att den varvar upp och stänger av direkt.

Har dock kollat spjällen med motorn avstängd och det ser bra ut (eller rättare sagt det ser ut precis som det såg ut innan jag plockade bort förgasarna)

Observera att jag inte haft isär förgasarna, jag plockade bara förgasarraden och satte papper i insuget så jag inte skulle få in skit. Tycker därför inte att något borde förändrats, möjligtvis skräp i så fall. Men om det kommit skräp i fuggarna så bör det fortfarande inte resultera i högt varvtal..

Problem hittat.

Jag sket i att dra returvajer till förgasarna då det från början sitter dubbla gasvajrar på denna hojen. Tänkte att eftersom fjädern är så otroligt stark behövs inte någon returvajer. Fel hade jag. Det är verkligen bara någon millimeter man behöver putta spjället till stoppläge för att hojen ska lägga sig på fin tomgång. Detta klarar den inte utan returvajer när man drar tillbaka gasrullen.

Finns det något jag kan göra för att komma runt detta? Detta innebär en hel del modifikation av gasrulle och ett jävla bök med att dra ytterligare en vajer. Varför kan den inte bara dra igen helt och håller när jag släpper gasen? :huvet

Har smörjt upp allt och det är inga tveksamheter alls med gasvajern som sitter på. Lätt och smidigt att gasa och den fjädrar tillbaka snabbt och ordentligt, men tydligen inte den där sista millimetern som behövs för att den ska lägga sig på tomgång.

Har du nån sprängskiss på föggarna?

Vill minnas att till äldre rundtrottelförgasare kunde man köpa hårdare trottelfjäder, vet inte riktigt varför, men i det fallet var det väl för mer bestämt gasavslag och rappare stängning.

Eller om du har spjäll borde man kunna dra nån fjäder till samma punkt som returwiren ska gå till, alt. modda en returwire som inte går till handtaget utan en fjäder.

Har du nån sprängskiss på föggarna?

Vill minnas att till äldre rundtrottelförgasare kunde man köpa hårdare trottelfjäder, vet inte riktigt varför, men i det fallet var det väl för mer bestämt gasavslag och rappare stängning.

Eller om du har spjäll borde man kunna dra nån fjäder till samma punkt som returwiren ska gå till, alt. modda en returwire som inte går till handtaget utan en fjäder.

Det enda som oroar mig då är att gasvajern kommer behöva tåla en hel del stryk. Dels ska den öppna förgasarna och dels hålla emot trycket av en fjäder som vill dra den i motsatt riktning. Men jag tror det blir den enda lösningen på problemet.

När hojen är avstängd går den tillbaka till stoppläge hur enkelt som helst, ingen tvekan. När den är igång vill den inte dra igen de sista millimetrarna. Är det pga vacuum-tryck eller något som gör att det blir såhär?

Hade samma problem med gasreturen på min gamla XL 500. I stället för returvajer så letade jag upp en lagom klen fjäder som jag monterade på fuggen där returvajern skulle suttit. Funkar kanoners.:tummenupp

Du har inte satt Throtteln fel? Jag gjorde det misstaget med moppen jag hade :D

nu var det ett tag sen jag höll på med förgasare ,, men det låter som att han inte får bränsle,,,

lågfarten fungerar i runda slängar så här:
lågfart jobbar från nollgas till 1/ 4
sedan tar huvudmunstycket +trottel över

gör som ngn sagt ovan , rengör förgasare ordentligt
hur du ska justera skruvar m,m står bra beskrivet i mekbok

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard