Förgasarproblem

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Har lite problem med mina förgasare på min gsxr 750 96.
När hojen är kalla så startar den fint och går bra, sen efter ett tag börja den bluddra och gå riktigt dåligt.
När jag lyft tanken så har 2 förgasare varit överfulla med bensin, ändan upp till luftburken.
Har inte kört hojen på ett par veckor, när jag ställde in den så funkade den perfekt, och nu när jag tog ut den förra veckan så va de knas
:va

Tipps på fel mottages gärna.
Själv misstänker jag att flotörerna hänger sej, men har inte en aning varför.
Sitter väll något nål munstycke också som kan bli utsletet, men tycker det är konstigt att det kulle kunna bli utslitet när hojen har stått still ett tag.

För er som inte vet så har gsxr 750 4 vakumförgasare.
 
Jag e inget proffs, men det låter som slitna nålventiler. Hade det på min gixxer, och jag fick också fulla förgasare. Det med en kombination av kass soppa kran som inte stängde så fick jag 4 liter soppa nere i oljan :gnissla. 4 st nya nålventiler med packningar ligger på runt 3200kr (800st).
 
Instämmer med Nysrogh, men när du ringer för att beställa hade jag kallat det nålmunstycken eller emulsionsrör istället för nålventiler. Man ser om dessa är slitna genom att hålet (där nålen går) är slitet och ovalt.

Soppakranen har säkerligen fastnat / hängt sig och jag hade fixat det först för att se hur det påverkar (eftersom det är billigt eller gratis). Vakumet från en slang till ett av "förgasarlocken" öppnar ju kranen och det är detta du ska få att fungera igen.
 
Tack så mycket för tipsen, ska ut och kika på soppakranen nu.
Nålmunstyckena tro jag inte är slitna, kontrolerade dom för ca 100 mil sedan.
Men skadar säkert inte at kolla när man ändå har av förgasarna.
Det är lika bra att byta alla nålmunstyckena även om bara ett av dom är slitet?
 
Tack så mycket för tipsen, ska ut och kika på soppakranen nu.
Nålmunstyckena tro jag inte är slitna, kontrolerade dom för ca 100 mil sedan.
Men skadar säkert inte at kolla när man ändå har av förgasarna.
Det är lika bra att byta alla nålmunstyckena även om bara ett av dom är slitet?
Onödigt att byta sånt som inte är trasigt, i synnerhet i det här fallet, det är ju ganska lätt att byta om en till börjar strula senare, och grejerna kostar ju en slant.
 
Nålmunstyckena såg bra ut.
Sopppapumpen verka också funka som den ska.
Måste va nån skit med vakumet men kan inte fatta vad.
 
Punka på en flottör eller två?
Flottörventiler/säten som är slitna?
Skit/partiklar/flagor i soppan som av och till hindrar flottörventilerna att stänga?

Knappast CV-kolvarna som mankerar när symptomet är flödande knasare.
 
Mätte reläet till soppapumpen nu och det verka vara sönder.
Det klickar när man kopplar ström till det men har ingen spänning där det ska va spänning enligt mekhandboken. Ska köpa ett nytt och testa.

Antar att det är lämpligt att byta olja innan man starta upp den nästa gång?
Eller kan man snika och tömma den och se om den verka vara bra?
Filtret behöver man inte byta va?
 
Mitt tips är att öppna flottörshuset och kolla oringen runt cylinderhylsan där flottörsnålen går ner. (Dubbelkolla i sprängskissen att det sitter en oring där innan du börjar.)

Jag hade samma symptom på min ninja och det tog mig evigheter att hitta felet. Det var oringar som var slitna och släppte förbi soppa även fast flottören stängde till.

Nu vet jag inte vad du har för förgasare men på ninjan sitter det Mikuni 36or och där är det konstruerat på detta sätt.

/a
 
Mitt tips är att öppna flottörshuset och kolla oringen runt cylinderhylsan där flottörsnålen går ner. (Dubbelkolla i sprängskissen att det sitter en oring där innan du börjar.)

Jag hade samma symptom på min ninja och det tog mig evigheter att hitta felet. Det var oringar som var slitna och släppte förbi soppa även fast flottören stängde till.

Nu vet jag inte vad du har för förgasare men på ninjan sitter det Mikuni 36or och där är det konstruerat på detta sätt.

/a

Se ut som det sitter en oring där när jag kollar på sprängskissen.
Jobbigt att jag precis har skruvatihop förgasarna och satt på dem i väntan på nytt relä.
Men om det inte funkar att byta relä är det det första jag ska kolla.
Tack för tipset.

Vakum mätare, är det något som man kan köpa för humana pengar?
Isåfall vart?
 
Tröttnade på aset och köpte ny hoj, men har börjat skruvat lite på den nu igen.

Har fortfarande inte fått hojen att gå riktigt.
Bytte några packningar till bensinkranen (vakumstyrd) häromdagen, nu flödar den inte över längre iaf.

Men den går inte riktigt som den ska ändå. Ge man fullgas så ''blurra'' den och gå inte riktigt och den går inte så bra på tomgång heller.
Känns som om den få förmycket bensin.
Vad kan detta bero på?
För hög nivå i förgasaren?
 
Hittar du felet blir jag överlycklig :D Jag har samma fel som du , trots att jag lämnade in skiten för service..kostade mig 7800kr. Känner mig fett blåst. Min går också dåligt på tomgång och blöddrar om jag gasar för mycket från låga varv. Håller jag den på höga varv så går den hyfsat. När man kommer upp till 11.000 varv, DÅ börjar den gå som en riktig gixxer. Blir fan tokig. Lagt ner 13.000kr på hojen , och den går fortfarande inte bra :huvet Idiotern på firman skyller på ventilerna. Då påpekade jag att det var han själv som hade justerat dom, då såg han ut som ett frågetecken. Så hittar du lösningen så blir jag lycklig. Jag har ny soppa kran, rengjorda förgasare, nya nålmunstycken, justerade ventiler med nya shims, nya tändstift!
 
Hittar du felet blir jag överlycklig :D Jag har samma fel som du , trots att jag lämnade in skiten för service..kostade mig 7800kr. Känner mig fett blåst. Min går också dåligt på tomgång och blöddrar om jag gasar för mycket från låga varv. Håller jag den på höga varv så går den hyfsat. När man kommer upp till 11.000 varv, DÅ börjar den gå som en riktig gixxer. Blir fan tokig. Lagt ner 13.000kr på hojen , och den går fortfarande inte bra :huvet Idiotern på firman skyller på ventilerna. Då påpekade jag att det var han själv som hade justerat dom, då såg han ut som ett frågetecken. Så hittar du lösningen så blir jag lycklig. Jag har ny soppa kran, rengjorda förgasare, nya nålmunstycken, justerade ventiler med nya shims, nya tändstift!

Åfan..
Jag kollade mina stift igår och såg att dom va kritvita.
Så min får förlite bensin.
Men jag blir inte klok på vad det är som gör att den får förlite soppa.

Hur ser dina stift ut?
 
Mina är svarta/sotiga...så min får la för mycket soppa. Och mina förgasare ska ju vara ny synkade hahaha jag blir så jävla trött :mad:
 
Mina är svarta/sotiga...så min får la för mycket soppa. Och mina förgasare ska ju vara ny synkade hahaha jag blir så jävla trött :mad:

Testa att sänka flotörnivån 1-2mm, förutasatt att alla ligger på samma nivå och du har testat att rengöra förgasarna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top