Förgasarproblem?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Slängde iväg detta på fel forum så jag postar det här med.

Har kört fast lite med ett förgasarmek på en RD350(-80tals 2takt) och behöver lite tips eller nya infallsvinklar.

Problemen började efter en tankning och tvätt på lokal mack,trodde först vatten i tändhatt eller liknande då han misstände lätt och endast gick på en cylle men problemet kvarstod 2,5 mil senare.

Testade lite snabblösningar och fann att med choken ute så small han igång på bägge tills han gick tjockt och funkade ett tag efter man tryckt av choken innan han började missa och dö på ena cyllen som om det varit skit i ena förgasaren.

Körde med choke på tills han blev blöt och choke av tills han stannade på cyllen,på med choke igen osv.ända hem.

Har nu rivit av förgasarna,isär med dom och ur med alla munstyckena och blåst rent dom,kollat membranplattorna i insuget och tillflöde av bensin.
Förgasarna såg nya ut invändigt,inte minsta antydan till skit och membranen var oxå som nya och soppan bara rinner fram.

Har även rivit isär alla elkontakter och spayat dom till ingen nytta då det inte fanns antydan till oxid i dom och bytt plats på tändkablarna(en spole 2 kablar)och bytt stift men allt till ingen nytta då det är samma resultat och det hela tiden är vänster cylle som jävlas,har ryckt ur luftfiltret oxå bara för att inget annat funkat.

Kan tillägga att stiftet i vänster cylinder är lätt blött om jag kör utan choke tills han stannar,ungefär som han inte tänder,medans höger är torrt och fint ljusbrunt.

Är nu tom på ideer och behöver en ny hjärna som kan ge mig en ide om vad som kan felas eller vad jag kan kolla på.

Tackar på förhand.

Henrik

jag skulle börja med att tanka hojen.

kolla Båda ändar av tändkabel!

låter som att den inte får soppa på ena cyl.

de e väll inte separata filter på hojen?

Tog du bort luftfiltret och provade köra utan?

blir filtret blött av ex tvätt är det samma reaktion som en igensatt filter. hojen går fett

Det är ingen ide att kolla stiftet om du ändo inte kan dra ur hojen riktigt med fullgas i 10sek. så med choke körningen med en halv död hoj klart stiften blir blöta.

Tändning verkar inte vara problemet. Soppaproblem har du.

Kanske har du vatten i ena ljuddämparen?

Har själv haft en yamaha rd 125 2cyl. när den gick så gick den:D

jag skulle börja med att tanka hojen.
Borde väl gå lika illa på bägge om det var soppan?

kolla Båda ändar av tändkabel!
Flyttade höger till vänster stift,borde flyttat problemet till den andra cyllen
om det var fel där

låter som att den inte får soppa på ena cyl.
Yes,men varför,har skruvat ur allt som gick och blåst med tryckluft

de e väll inte separata filter på hojen?
Nej,ett filter och slang med T-koppling,felfritt flöde

Tog du bort luftfiltret och provade köra utan?
Ja,helt utan luftburk,lossade bakom fuggarna

blir filtret blött av ex tvätt är det samma reaktion som en igensatt filter. hojen går fett

Det är ingen ide att kolla stiftet om du ändo inte kan dra ur hojen riktigt med fullgas i 10sek. så med choke körningen med en halv död hoj klart stiften blir blöta.
Det är när jag slår av choken som han går ett tag och därefter missar på vänster för att helt stanna på den,dör då på tomgång

Tändning verkar inte vara problemet. Soppaproblem har du.

Kanske har du vatten i ena ljuddämparen?
Ska testa att plocka insatserna och se om det hjälper

Har själv haft en yamaha rd 125 2cyl. när den gick så gick den:D

Tackar så länge

Henrik

hej!
jag hade en rd350 ypvs från 83..
den hade samma symptom.!
testa och ta ett kompressions test! finns billiga mätare att köpa på biltema ect.
den gick på choken ute men sköt som bara den..
det visade sig att ena kolven hade sag adjö och hade som en pulkabacke i framkant! den var helt avnött! så komptest skulle jag rekomendera!
hoppas det inte är samma skit som jag hade då jag fick köpa nya(begagnade men fina) cyllar, kolvar, topp och ypvs osv..
lycka till!

//Robin

För det första...Se till att det inte sitter ngk stift på den (gäller alla 2-takt) för då har man bäddat för problem dom tål inte att bli sura för då är det kört!!. Nä sätt i billigaste champion som finns angiven till denna maskin inte dom dyra stiften för dom är tokkännsliga dom med!!. Sedan tar du och byter platts mellan gasarna och ser om problemet flyttar över sig till andra cyllen,,då vet du om det är förgasarfel... Kolla även att reedventilerna ser ok ut. ( har rd reedventiler?)

Ok,ska börja med ett komptest i morgon när jag kommer hem från jobbet.

Reedventilerna såg ut som nya och stift har jag bytt,får testa byta plats på fuggarna om komptestet ser bra ut men dom ser inte exakt lika ut,blir nog utan choke då.

Min tjejs handledares hoj är det så jag är "helt ansvarig till att hon inte kan övningssköra" nu så får väl hoppas att det inte är kolvarna för då lär nog den stå ett bra tag.

Henrik

Hade liknande problem med en rd350 för ett par år sedan. Problemen uppstod efter tvätt eller när man körde i regn. I mitt fall var det CDI-boxen som tog in fukt med resultat att den tjuvstannade, gick på en burk mm. Jag fick ta loss CDI:n och lägga den på elementet (eller i ugn på svag värme) en timme eller så och sedan var problemet borta (tills nästa gång man blev fast i ett regnväder).

hade du jämn komp??

Japp,kollat igår.
Spelade på 0,2kg mellan cyllarna med kall motor till den vänstras fördel.

Letar efter ett munstycke nu till tryckluften med smal spets ifall det sitter något kvar som inte kommer ut i fuggen,kanske kan funka om det blir bra tryck.
Får väl testa iaf.

Det var innan värmeböljan(hade +28 här en hel vecka)som problemen började så jag tycker att fukt i boxen borde torkat ur under den veckan om det skulle vara det,men får väl testa att torka den på riktigt om inget annat hjälper.

Tjejen tog för övrigt KK i morse så den akuta statusen på problemet har just nu nedgraderats men ska ju lösas iaf,om inte annat som tack för hjälpen.

Henrik

Japp,kollat igår.
Spelade på 0,2kg mellan cyllarna med kall motor till den vänstras fördel.

Letar efter ett munstycke nu till tryckluften med smal spets ifall det sitter något kvar som inte kommer ut i fuggen,kanske kan funka om det blir bra tryck.
Får väl testa iaf.

Det var innan värmeböljan(hade +28 här en hel vecka)som problemen började så jag tycker att fukt i boxen borde torkat ur under den veckan om det skulle vara det,men får väl testa att torka den på riktigt om inget annat hjälper.

Tjejen tog för övrigt KK i morse så den akuta statusen på problemet har just nu nedgraderats men ska ju lösas iaf,om inte annat som tack för hjälpen.

Henrik

men även om det vart 28+ på dagarna så är det fuktigt på mornar, kvällar och nätter! lycka till

Får väl avsluta denna tråden så andra kanske får en mindre arbetssam lösning med samma problem.

Eftersom problemet började efter tankning och tvätt så söker man sig av naturliga skäl mot vattenproblem och det med all rätt då det är den vanligaste orsaken men inte denna gång.

Efter att hojen stått en månad så var det på den igen och i alla munstycken och flottörventilerna satt det något som närmast kan liknas vid hårgele,genomskinlig smetig och klistrig gele som inte direkt ökade flödet.

Ordentlig rengörning och urtappning av den i princip fulla tanken,i med ny soppa så funkade den som tänkt -83 när den första gången rullade ut på de svenska vägarna.

Tydligen något i soppan som inte gillade att förångas eller stå,kanske något slask i tankbilen när de fyllde på macken,men såg ut och kändes och luktade helt normalt.

Nästa gång något liknande uppstår börjar iaf jag med att efter rengörning och sedvanlig övrig kontroll av tändsystem och stift med att tömma tanken och fylla med ny soppa innan provstart.

Tackar för den hjälp och tips jag fått innan,detta var lösningen.

Henrik

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...