Förgasarproblem zx9r -94

Julman

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
1994, Kawasaki zx9r
Förgasarproblem

Har nyligen köpt en ZX9R -94. I början gick den ryckigt på låga varv.
Jag rengjorde förgasarna och fick den att gå riktigt bra.
Jag provade att dra på fullt,11000 varv gick som en raket. Men efteråt så gick den inte på alla cylindrarna under 5000 varv. Tog bort luftfiltret och då stod 3trottlar öppna och nålarna hade hoppat ur munstyckena. Har kollat inställningen på nålarna, membranen och fjädrarna är ok, hittar inget som ser ut att vara fel eller skadat. Är det någon som har varit med om detta? Eller har någon ide?

Last edited:
låter som nålarna inte sitter fast i trottlarna ,dom ska inte kunna komma så långt upp att dom kan hoppa ur
kolla clips/brickor fjädrar att nålarna hålls fast

Jo fjäderhållaren är monterad och jag har 2 brickor ovanför clippset på nålen. Allt ser ut som det ska enl. Haynes manual. Vad kan hända om jag sänker nålarna? Det har varit en trim ljuddämpare innan, nu har jag original ljuddämpare. Tror att munstyckena är för trimsytemet. Funderar på att sätta tillbaka orginalmunstycken, men fick med en sats fjädrar som är kortare än dom som sitter monterade. Kan dom vara orginal?

Det låter som det sitter (iaf delar av) ett Dynojet-kit i förgasarna. De kortare fjädrarna kommer nog därifrån.

Frågan är om du har fel kit till dina förgasare. Nålarna ska inte kunna hoppa ur, så de kan ju vara för korta.

Tryck upp trottlarna och se ifall nålarna lämnar sina munstycken. Om du trycker upp trottlarna och släpper
dem när förgasarna är i samma vinkel som de är på hojen, går de i munstyckena eller hamnar de på sidan?

trottel.jpg

Är hojen original så skulle iaf jag bestycka original. Du kan ju
alltid kontrollera bränsleblandningen genom att kika på tändstiften.

Om jag trycker upp trotteln och drar upp nålen så långt det går så hoppar nålen ur. Nålen kan röra sig några mm upp i fjäder hållaren. Känns som att jag ska köpa orginalnålar så jag vet vad som sitter i. Det sitter en Dynojet dekal på svingen så det är nog lite sådana prylar i förgasaren. :)

Är det så pass nära att de håller sig kvar så skulle jag nog testa att ta bort brickorna
eller sänka nålen ett hack om det är clips på den, vilket det bör vara på Dynojet-nålar.
Skulle hojen gå märkbart sämre efter det så får du gå till, en än så länge ospecad, plan B.

Byter du till originalnålar, glöm inte att byta munstycken också. Efter allt
riv och slit i förgasarna så hoppas jag att du har tillgång till synkklockor.

Har köpt carbtune klockor, bata att justera förgasarna har gjort mycket. Har fått lite mer uppgifter. Jag ska gå ner från 200 munstycken till 190 och sänka nålarna. Det är ett Carbtunes step 1 kit i förgasarn och om man har orginalsystem är det rätt bestyckning. Det är ett extra hål borrat i botten på trottlen, och jag har två uppsättningar med fjädrar. Långa orginal och kortare från c
carbtunes. Jag har tag i instruktioner från Carbtunes och där står det att man ska ha 190 munstycken om man har orginalljuddämpare. Nu sitter dom långa orginalfjädrarna monterade, ska jag prova dom kortare och sänka nålen?

Kittet är rätt, men det är dom långa trottelfjädrarna som sitter monterade. Hur påverkar fjädrarna?

Last edited:
De kortare fjädrarna ska väl precis som hålen i botten på trotteln
snabba upp responsen vid pådrag. Sen hur stor skillnad de gör är
väl något man får testa helt enkelt. Jag skulle prova de kortare först.

Tack för dom goda råden! Nu har jag fått ordning på problemet. Sänkte nålen två hack, då kunde dom inte hoppa ur och satte i dom kortare fjädrarna. Nu går den riktigt bra från 2500 varv upp till max utan problem.
Det enda som jag inte är nöjd med är att den går lite ryckigt när jag kör i 50-60 km/h och att ibland när jag släpper gasen går varvet inte ner direkt till tomgång utan ligger på 2-300 varv några sekunder. Jag ska byta luftfilter, kan vara det kanske eller tjuvluft.

Det kan också bero på att trottlarna "fladdrar" lite p.g.a de kortare fjädrarna.
Det kanske kan vara läge att testa de längre fjädrarna ändå då?

Jag hade samma problem innan. Men trottlarna är rätt slitna det är kanske en orsak. Men nästa gång när jag byter luftfilter ska jag testa dom andra fjädrarna.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort