Förgasarproblem zx6r -98

NinjaTobbe

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki zx6r -98 och -03
Nu har jag rivit och blåst rent allting i förgasarna flera gånger och jag bli inte klokare för det, så jag provar att fråga här.

Anledning till att jag ville se över förgasarna var att hojen, zx6r -98, inte vill falla ner på tomgång direkt efter en uppvarvning. Den dröjer kvar på 4-5k i ca en sekund innan den går ner på tomgång. Dessutom har jag ibland problem med att få igång hojen efter ett kortare stopp. Startmotorn snurrar på bra men den vägrar starta. Springer man igång den startar den så fort kopplingen släpps.

Vad jag kan se verkar allting vara okej i förgasarna och den är bestyckad enligt manual. Bränslenivåerna och flottörhöjderna är justerade enligt haynes manual. Ventilspelet är justerat nyligen om det har någon betydelse.

Problem är att det droppar ur två stycken förgasare, nr 3 & 4. Det ser ut som om bränslet kommer ifrån blandskruven eller vad det nu är. Detta är dock lite svårt att spåra exakt. Problem minskar eller försvinner om jag ger lite choke.

Dessutom matar 4:ans förgasare ut mycket bränsle ur ett litet hål, (bakom tratten, svårt att beskriva, se bild) samt från trotteln. Efter avstängning fortsätter den att mata ut bränsle en stund (kanske därför hojen är svårstartad?). Grenröret som tillhör denna cylinder blir knappt varmt efter en stunds tomgångskörning.

Kanske ska nämna att hojen går bra att köra, men den luktar mycket bensin vid tomgångskörning.

Nu blev det mycket text, hoppas ni har överseende med detta.
 

Bifogat

  • IMAG0008.jpg
    IMAG0008.jpg
    229 KB · Visningar: 85
Det du beskriver stämmer väldigt bra in på att den går för snålt i lågfartskretsen. Du kan testa att skruva in blandskruvarna lite (lika mycket på varje förgasare ofc). Det kan även vara så att du har för litet lågfartsmunstycke.

Eftersom bränslet som droppar kommer från just blandskruven så skulle jag kolla om där saknas en tätning eller om något är skevt eller liknande. Antagligen det som är felet.
 
Låter mer som det är ett byte av nålar i förgasarna när det gäller läckaget av bränsle. Kan var flottörerna eventuellt?

Sen vad det gäller att den inte går ner på tomgång direkt brukar hänröras till otäthet i förgasargummina eller tätningen mot luftburken.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top