Förgasarproblem? XR650

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Problemet började i höstas med att det helt plötsligt sprutade ut soppa ur överflödesslangen så att bakdäcket blev dränkt i soppa och åkturen blev väldigt spännande. knackade iaf lite på förgasaren och det slutade då spruta, men efter det så gick inte hojen i mellanregistret. Nu innan jag tog ut hojen för säsongen så plockade jag isär förgasaren och blåste rent den. Funkade som den skulle i 2 dar sen lät jag den stå 1 dag, och idag när jag skulle ut och köra så går den skit igen :huvet Startar perfekt, går perfekt på tomgång...men knycker man till med gasen så dör den. När man kör så går den bra på dom lägsta varven men sen i mellanregistret så dör den för att sen dra iväg igen. Någon som har några förslag? Är det nåt skit som kan ligga och lura någonstans i förgasaren? Blåste trots allt ur den med kraftig lufttryck.

Rammstein skrev:
2106039 Problemet började i höstas med att det helt plötsligt sprutade ut soppa ur överflödesslangen så att bakdäcket blev dränkt i soppa och åkturen blev väldigt spännande. knackade iaf lite på förgasaren och det slutade då spruta, men efter det så gick inte hojen i mellanregistret. Nu innan jag tog ut hojen för säsongen så plockade jag isär förgasaren och blåste rent den. Funkade som den skulle i 2 dar sen lät jag den stå 1 dag, och idag när jag skulle ut och köra så går den skit igen :huvet Startar perfekt, går perfekt på tomgång...men knycker man till med gasen så dör den. När man kör så går den bra på dom lägsta varven men sen i mellanregistret så dör den för att sen dra iväg igen. Någon som har några förslag? Är det nåt skit som kan ligga och lura någonstans i förgasaren? Blåste trots allt ur den med kraftig lufttryck.
Hade samma problem med min mikuni 42:a.Visade sig vara bensinavlagringar.Fick plocka ner hela skiten o rengöra ordentligt,sen funkade det igen.

Som föregående skrev, rengör förgasaren ordentligt

Kanske lite långsökt men var mycket noga att du inte klämmer vevhusvent slangen mot ramen när du skruvar dit tanken, men jag skulle gissa på nåt skit i emulsionsröret/nålen..

Har nu rengjort varenda liten detalj i förgasaren, men hojen går lika uselt fortfarande.

Lite fakta.
Tändstiftet är kritvitt.
Om jag drar på halv chock så dör den inte vid gaspådrag.
vevhusvent slangen är inte i kläm.
Som jag tidigare skrev så gick hojen perfekt i 2 dar för att sen efter 1 dags uppehåll gå skit igen.
Det är bara i mellanregistret den dör.
Soppan i tanken är utbytt.

Rammstein skrev:
2108320 Har nu rengjort varenda liten detalj i förgasaren, men hojen går lika uselt fortfarande.

Lite fakta.
Tändstiftet är kritvitt.
Som jag tidigare skrev så gick hojen perfekt i 2 dar för att sen efter 1 dags uppehåll gå skit igen.

skumt
:va

finns de nåt som gör övergången från lågfarten till högfartens munstycke då?

Rammstein skrev:
2108320 Har nu rengjort varenda liten detalj i förgasaren, men hojen går lika uselt fortfarande.

Lite fakta.
Tändstiftet är kritvitt.
Skulle ju kunna vara skit i tanken som lägger sig i vägen i kranen vid körning oxå.Har du kollat att det verkligen rinner som det ska ur kranen?Låter ju som att bränslet inte når fram till fuggen ens.Jobbigt med såna här luriga fel.Har varit med om att soppaslangen delade sig i "korden" o sögs ihop när man körde men inte när man stod still o felsökte.Kolla lite runt ikring hela bränsleriet så hittar du säkert nåt till slut.

Nu har jag justerat ventiler, plockat isär och rengjort förgasaren igen
plockat isär soppakranen, har även provat justera trottelnålen...men icke :huvet :argpådato :smasha :kulspruta :4skrika

Måste vara gixxergudarna som straffar mig :tungan

om den går när du har på halv choke så kan det bero på att den drar tjuvluft. kolla insugsgummit på cylindern och förgasar sidan så att det inte glappar någonstans.

ps det där med att det rinner soppa.. kolla så att förgasaren står rakt och inte lutar åt något håll. hade förgassaren lite snett vridet utåt(åt höger) på min gamla xr650r och då pissa den lite soppa ibland.

har du verkstadsmanualen?.. kolla så att flottören ligger rätt.
annars låter det ju som ett ypperligt tillfälle att köpa en mikuni eller edelbrock förgasare till hojjen(accpumpen gör skillnad!!!)
:tummenupp

edit:har för mig att det satt en liten tratt runt ett av munstyckerna tror det var högfartsmunstycket.. den sitter kvar(och rätt väg)?

Last edited:
DwD skrev:
2110692
edit:har för mig att det satt en liten tratt runt ett av munstyckerna tror det var högfartsmunstycket.. den sitter kvar(och rätt väg)?

Där sa du nåt... undrar om jag kan ha vänt den äckliga lilla tratten åt fel håll :va Undrar också om det spelar någon roll :)

Jaja.. har ju skruvat i 8tim med fanstyget idag, så kan jag ju lika gärna skruva 8 till imorgon :brinnerup

Rammstein skrev:
2111048 Där sa du nåt... undrar om jag kan ha vänt den äckliga lilla tratten åt fel håll :va Undrar också om det spelar någon roll :)

Jaja.. har ju skruvat i 8tim med fanstyget idag, så kan jag ju lika gärna skruva 8 till imorgon :brinnerup

tratten skall vara som en blomma med mustycket i mitten. typ så :hihi

Rammstein skrev:
2111231 Ja, den satt rätt:)

Kanske skulle prova justera flottörnivån.. :confused:
har du verkstadshandboken?. där står det exakt hur den skall stå!.
har du pillat på nålen alltså höjden?.. du kolla så att låsbrickan sitter fast ordentligt på nålen!.
för att få tillbaka packningen på ovansidan på fuggen så lägg den i frysen över natten och sätt dit den direkt när den är kall.. då krymper den :tummenupp

edit: skicka ett pm om du inte har verkstadshandboken! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026