Förgasarproblem? uppgiven :(

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Ort
11XXX
Hoj
säxsäxsti
Hej detta kanske är något offtopic.

Jag har precis inflörskaffat en fiddy (Minicross) 4 takt på 125 cc.

Jag får den inte att gå riktigt OK.
Från låga varv och när jag gasar på fullt så blöddrar den till och vill dö.
Gasar jag lite försiktigt upp den i lite högre varv så är det inga problem att slå på fullt.

förgasaren är en mikuni (kopia vet ej) 24 mm.
har mixat med blandskruven, testat trottelnålen på alla lägen. kollat så den inte tar tjyvluft vid insug, avgasport mm mm. blåst rent knasaren med tryckluft.

Har testat lite allt möjligt. men problemet kvartstår :/ . känner mig helt uppgiven. satt i 6 timmar igår i garaget och svor och tyckte synd om mig själv.

Ni crossåkare med 4-takt eller andra duktiga mekare, har ni några tips, för jag har slut på ideer.

Har letar info på andra forum och hört mig för...


Tack på förhand. Jonas.

Bifogar bild på åket om det nu kan hjälpa.



5.jpg
 
Tycks var ett vanligt problem på dom där,har hört/sprunigt på flera som har haft samma problem.

Dom har mekat förgasare tills dom spytt och inte fått det riktigt bra ändå.


Men prova att labba med lite med nålen och munstycken.
 
apbot skrev:
Hej detta kanske är något offtopic.
Från låga varv och när jag gasar på fullt så blöddrar den till och vill dö.
Gasar jag lite försiktigt upp den i lite högre varv så är det inga problem att slå på fullt.

Har ingen erfarenhet av att skruva hojförgasare men på bilförgasare sitter det ofta en accelerationspump av ngt slag som sprutar in lite mer soppa just precis som man accelererar (en dusch). Inget sånt på din som strular? Man får precis det fenomenet som du beskriver om man glömmer länkaget till accpumpen... Har lyckats med den bedriften för många år sedan *host* :kocko
 
har du kollar bränslefiltret om du har något?
provat att köra iväg utan luftfilter?
På andra förgasare är det så att om man skruvar in "blandskruven" helt och sen skruvar ut den 1 ½ varv så ska det var där i krokarna inställningen ska vara!
 
Men du har inte testat att byta munstycke?

hade liknade problem en gång då körde jag med öppet filter, bytte till orginal och vips så gick den bra mycket bättre.
 
Hade samma problem på min hoj som jag köpte, jag pillade bara på blandningsskruven, ett tag pillande och testkörande så funka den perfekt.
 
börjar en motor att blöddra så hinner den inte förbränna bränslet.
Minns många olika faktorer, för hög / låg komp i cylidner, dålig brinntid, för fet blandning eller olja som har svårt att brinna, för lite syre så att det inte förbränns osv.

Har ingen erfarenhet om fiddys, men som sagt, För en förbränning krävs 3 saker, bränsle, syre och värme.
Om man får detta att kommer överens så har man förbränning
 
Jo... labba är enda lösningen. Förmodligen får du för mycket soppa
som dushas in till förbränningen när du gasar. Men som sagt det skulle mycket
väl kunna vara det motsatta, allt beror ju även på vilken typ av förgasare det är.
Dock på motorer jag haft när detta problem uppvisat sig, har det som sagt varit för
fet blandning... Tändstift uppvisar även helt olika beteenden. Alla
som tex har en kinamoto vet ju att byte av tändstift ger direkt skillnad. Om du som
Långa Farbrorn säger labbat med alla steg på nålen och även provat 1, 1½, 2, 2½
varv osv på bland skruven, köp ett par nya munstycken, mindre och större och kör
vevan igen... och ja, tid tar det fy f-- . men samtidigt det går ju inte att sluta förrens
man har max i motorn :-D ...

vh
M
 
Det låter som för litet huvudmunstycke,

i Kina behöver man inte ha lika stort munstycke pga varmare klimat.
 
Jag har ett liknande problem på min minicross (125cc)
En DB7
Den går bra ett tag och sedan börjar den smälla och ha sej och lägger sedan av.
om man pluttrar runt sakta så gar det ganska bra men så fort man ska förflytta sig en längre strecka så dör den.

Har konstaterat att den tömmer flottörhuset på bensin..... :va
Antagligen har inte kineserna gjort kanalen i förgasaren riktigt så den levererar inte tillräckligt med soppa.

Provade att öppna skruven i botten av förgasaren för att kolla flödet.
Först rann det som f-n tills huset var tomt sen droppade det bara och då var soppakranen fullt öppen :gnissla

Har beställt en ny förgasare och hoppas det ska lösa problemet.
 
kolla att slangen är så rak osm möjligt.
att bränslefiltret släpper igenom bensinen.
och att det är ett lufthål i tanklocket, ibland är det för litet och då bildas det udnertryck i tanken och då släpper den inte ifrån sig ngt bränsle.

Har hänt mig tidigare, vid höga gaspådrag så dog min minibike bara, släppte lite på tanklocket och då gick den som den skulle.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top