Mesktomten
Med lem
Tjena!
Jag vet inte om jag ska skriva här eller i 2-taktsforumet, men jag gör ett försök.
Jag köpte häromdagen en billig gammal (-92) cross till min dotter med en liten defekt. Den beter sig nämligen inte riktigt som den ska på tomgång. Vad jag fick höra av försäljaren så hade det varit något skit med fuggen i höstas och när han lämnade in den hade verkstaden hittat nån gammal förgasare från annan hoj och satt på. En Mikuni-förgasare av okänd modell.
På tomgång rusade den direkt och jag måste döda den. Efter att ha provat att skruva på alla (2) skruvar som fanns tillgängliga i alla möjliga kombinationer utan resultat beslöt jag mig för att skruva isär förgasaren och upptäckte att det satt ett 120-munstycke på, vilket jag tyckte verkade stort. Hittade tyvärr ingen sprängskiss på denna modell, men på liknande såg jag att det skulle sitta ett 85-munstycke, så jag körde och köpte ett stycke sådant.
Funkar dock inte alls. Med full gas kan man i bästa fall hålla hojjen på tomgång. Eftersom det blev sent och butikerna nu var stängda beslöt jag mig för att sätta på det gamla munstcket igen och skruva lite till. Nu har jag fått den till att hålla hyfsat stabil tomgång, men inget jag vill låta tösen köra med. För det mesta klarar jag att hålla (lite för hög) tomgång, ibland dör den och ibland rusar den. Den "skenar" dock inte iväg som den gjorde innan.
Är det någon som har några tips på vad jag ska hitta på. Ska jag sticka iväg och köpa ett 100-munstycke och hoppas på att det funkar? Hur mycket soppa/luft ska hojjen ha? Tjuvluft? Hur kollar man i så fall det?
Tackar för alla tips!
/Martin
Jag vet inte om jag ska skriva här eller i 2-taktsforumet, men jag gör ett försök.
Jag köpte häromdagen en billig gammal (-92) cross till min dotter med en liten defekt. Den beter sig nämligen inte riktigt som den ska på tomgång. Vad jag fick höra av försäljaren så hade det varit något skit med fuggen i höstas och när han lämnade in den hade verkstaden hittat nån gammal förgasare från annan hoj och satt på. En Mikuni-förgasare av okänd modell.
På tomgång rusade den direkt och jag måste döda den. Efter att ha provat att skruva på alla (2) skruvar som fanns tillgängliga i alla möjliga kombinationer utan resultat beslöt jag mig för att skruva isär förgasaren och upptäckte att det satt ett 120-munstycke på, vilket jag tyckte verkade stort. Hittade tyvärr ingen sprängskiss på denna modell, men på liknande såg jag att det skulle sitta ett 85-munstycke, så jag körde och köpte ett stycke sådant.
Funkar dock inte alls. Med full gas kan man i bästa fall hålla hojjen på tomgång. Eftersom det blev sent och butikerna nu var stängda beslöt jag mig för att sätta på det gamla munstcket igen och skruva lite till. Nu har jag fått den till att hålla hyfsat stabil tomgång, men inget jag vill låta tösen köra med. För det mesta klarar jag att hålla (lite för hög) tomgång, ibland dör den och ibland rusar den. Den "skenar" dock inte iväg som den gjorde innan.
Är det någon som har några tips på vad jag ska hitta på. Ska jag sticka iväg och köpa ett 100-munstycke och hoppas på att det funkar? Hur mycket soppa/luft ska hojjen ha? Tjuvluft? Hur kollar man i så fall det?
Tackar för alla tips!
/Martin