Förgasarna flödar, tips på rengöring?

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Tja! Har på min FZS600 haft lite bekymmer de senaste vårarna jag ställt på hojen....

När jag haft hojen ståendes i ca 3-5 månader utan någon uppstart och när jag väl skall starta upp den, så vrider jag om tändningslåset, bensinpumpen går igång, sen flödar det soppa från förgasarna, jag har inte ens hunnit trycka på startknappen.

Min första tanke är att flottören låst sig, eller att flottörnålen inte svällt i bensinen då koppen varit tom??

När jag sen tömmer kopparna så kan man starta den och går den fint tills kopparna blivit fulla igen, då börjar det ryka en del rök vid varvning och den visar tendenser på att gå TOK för fett.

Då säger det mig det kan vara skit i huvudmunstycket då den går på lågfartmunstycket, men samtidigt när den visar tendenser på att gå för fett så verkar det samtidigt som att flottören inte gör sitt jobb??

Problemet förra vintern försvann när jag tömde kopparna och varmkörde den. Men nu har det inte löst sig... det har gått så långt att jag köpt Ki-akutrengörning ihop om att lösa problemet... Har aldrig trott på sådan magisk sörja, men fick höra att det hjälpt folk med deras bilar. så tänkte jag får väl göra ett försök. LÄNK TILL TRÅD

Så vad tror ni kan vara orsaken till problemet? Är jag ute på rätt spår?

Förövrigt så tankar jag hojen med 98Oktan och har den ståendes i ett garage.

Nu är ju jag ganska nybörjare på större hojar med fler än en förgasare. Skruvat och kör ganska mkt Enduro dock och jag har väldigt svårt att tro på såna där mirakelmedel, skulle nog va bäst att skruva isär förgasarna och rengöra allt med tryckluft och eventuellt brakeclean.

Rengör flottörventilen, ev. byt O-ring till ventilen och kolla flottörnivån, om O-ringen är sprucken så läcker det förbi även om nålen tätar.

Flottören stänger inte och då får du för hög bränslenivå i flottörhuset och går då fett på tomgång.

Tack för tipsen. Om inte ki-akut medlet funkar över natten så blir det ta ner bryggan och inspektera. kan ju lika gärna fixa nytt bränslefilter när jag ändå är igång.

Själv höll jag på att få psykbryt på mina förgasare. Trixade under lång tid utan att riktigt få till det. Var alltid något som krånglade ändå.
Köpte till slut helt andra förgasare och lät braigasen gå igenom dem dessutom. Nu i efterhand hade det förmodligen vart bäst att lämna grejorna till honom direkt så man vet att det är genomgånget och allt är korrekt.
Du har ju nära till honom och det kan vara värt att fundera på om du inte löser det själv.

Beställ nya flottörnålar till att börja med.
Dessa blir alltid slitna efter ett par år då dom har en liten klen fjäder som mattas ut.

Börja med att byta dom allihop.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...