Förgasarna flödar som tusan???

miksu

Medlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
Yamaha r1 2001
Hej!!
Jag har bränslepump och regulator från marklund. Har bytt inloppsmunsyckena i flotörhusen och använt de gamla oringarna. Skulla göra en uppstart idag. Hela tryckröret fylldes med med bensin på mkt kort tid:huvet .Jag har lossat skruven så mkt det går till regulatorn. Lossade plenum från förgasarna. Kollade vilken förgasare som flödade, alla flödade lika mkt. Kan det vara oringarna som är dåliga:va eller är det något annat fel?? Vill så gärna provköra. Har inte bänkat cykeln ännu

Hej!!
Jag har bränslepump och regulator från marklund. Har bytt inloppsmunsyckena i flotörhusen och använt de gamla oringarna. Skulla göra en uppstart idag. Hela tryckröret fylldes med med bensin på mkt kort tid:huvet .Jag har lossat skruven så mkt det går till regulatorn. Lossade plenum från förgasarna. Kollade vilken förgasare som flödade, alla flödade lika mkt. Kan det vara oringarna som är dåliga:va eller är det något annat fel?? Vill så gärna provköra. Har inte bänkat cykeln ännu
Hade samma problem på min hoj fyllde oxå upp tryckröret på min,felet visade sig vara att jag startade den med soppapumpen ig
ång+att btr:en stod fel,så med den insjusterad och startade hojen med att bara dutta till strömbrytaren till soppapumpen så att man fyllde upp flottörhusen sedan starta utan pump&låta den gå lite innan man använder pumpen så gick det alldeles utmärkt./wachen.

Flottören/ena kan ha fastnat i öppet läge, då rinner det rakt igenom, brukar funka att knacka till med ett mejselskaft på förgasaren, så "hoppar" de tillbaka i rätt läge. Ett förslag att kolla...
Lycka till.

Japp nu funkar det. Bytte ut alla oringar som sitter tillsammans med flotörventilerna. Gjorde rent o kollade så flotörerna funkade tillsammans med ventilerna. Körde en sväng fick bara upp laddet till 0.2 bar.Maxvarv låg runt 7000.
Provade att pysa ut luft via ett T-kors till wastegateklockan. Hängde på en extrafjäder.Hjälpte inte samma ladd. Skruvade på regulatorn(Mer bensin). Hjälpte inte. Kan det vara så att hojen får för lite bensin??? Har 110 i huvudmunstycke(orginal 130). Fick inte den där riktiga känslan att det skulle dra i väg( Det så kallade turboflinet)

Instämmer med föregående talare, mer effekt, mer bränsle.........:tummenupp :tungan

Ok får ta och testa detta. Lahi har ju 106 eller 108 i huvudmunstycke???
Har nästan samma uppsättning med pitot o turbo. Det enda som skiljer är intercoolern. Annars samma.

Provade med 130 huvudmunstycke orginal (gick fett). Provade med en ställbar strypning mellan pitot och flotörhus. Verkar som det går att ställa snålt eller eller fett den vägen. Jag kanske är helt ute och cyklar??? Hur som helst inget laddtryck bara max 0.2 bar och dåligt varvtal (ca 7000). Kan det vara tändspolarna?? Vet inte om jag ska labba mer tänk om det går hål i kolvarna!! Hur känsligt är det???

Jag fick uppfattningen av att om man ökar eller minskar "pito-munstycket" så ändras blandningen mest i området där laddtrycket börjar byggas upp. När trycket var stablit tyckte jag inte att det gjorde mycket skillnad om man ändrade pito...

Last edited:
Slutar den bara varva vid runt 7000? Och låter inte som den ska? Min var likadan med originalmunstycken. Lambdan gick utanför skalan i bänken, så den gick alldeles för fett och därför ville den inte varva mer. Var bara en bestyckningsfråga. Men vänta tills du får upp den i bänken, där syns det direkt. Antagligen är det bara bestyckningen för dig också.

Slutar den bara varva vid runt 7000? Och låter inte som den ska? Min var likadan med originalmunstycken. Lambdan gick utanför skalan i bänken, så den gick alldeles för fett och därför ville den inte varva mer. Var bara en bestyckningsfråga. Men vänta tills du får upp den i bänken, där syns det direkt. Antagligen är det bara bestyckningen för dig också.

Ja hoppas det också. Ska inte labba mera. Då kanske vi syns vid bänken hos Mp-racing då?:)

Har du 130 original ska du ha 132.5 eller 135 med turbomatning.
Ja så tycker jag också. Men den går fett som tusan med 130(orginal):va

Last edited:
Jag fick uppfattningen av att om man ökar eller minskar "pito-munstycket" så ändras blandningen mest i området där laddtrycket börjar byggas upp. När trycket var stablit tyckte jag inte att det gjorde mycket skillnad om man ändrade pito...

Jag pratade med Alf på mc-express i dag. Han sade att det går att ställa mellan fett o snålt genom att ändra trycket till flotörhusen. Men inte genom att strypa.För då skjuter man bara upp tryckutjämningen, dvs samma tryck kommer fast det tar bara lite längre tid. Ska man bestycka genom att ändra trycket till flotörhuset. Så ska man flytta pitotröret på tryckröret. Det var mkt säkrare.

Ja hoppas det också. Ska inte labba mera. Då kanske vi syns vid bänken hos Mp-racing då?:)

Japp, jag kommer nog dit! Jag har nog ingen skola då, tror jag. Så blir det fint väder så kommer jag kanske med hojen. Skulle behöva synka mina förgasare så jag kanske passar på att låna Mats synkningsgrunka när jag ändå är där.

Jag pratade med Alf på mc-express i dag. Han sade att det går att ställa mellan fett o snålt genom att ändra trycket till flotörhusen. Men inte genom att strypa.För då skjuter man bara upp tryckutjämningen, dvs samma tryck kommer fast det tar bara lite längre tid. Ska man bestycka genom att ändra trycket till flotörhuset. Så ska man flytta pitotröret på tryckröret. Det var mkt säkrare.

Där ser man..min hoj ville gå lite fett och ryka/bluddra till precis när trycket började komma. Jag gjorde ett nytt pitorör med mindre hål och då blev det bra.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back