Förgasarknas

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej, har en 250 2-takt. På senare tid har crossen fått för sig att sura ner sig så att den inte startar. Var ute och körde idag, crossen var lättstartad och gick som den skulle, men plötsligt så bara dog den. Fick ta bort stiftet och torka rent, då gick den ca 100m och så dog den igen. Ibland så flödar förgasaren över, då får man knacka lite så slutar den. Vad är det som är fel? Kan det vara flotörnivån, men isf kan den ha ändrat sig själv? Kan tillägga att stiftet är nytt pga att det andra surade sönder.

ola_sandin skrev:
Hej, har en 250 2-takt. På senare tid har crossen fått för sig att sura ner sig så att den inte startar. Var ute och körde idag, crossen var lättstartad och gick som den skulle, men plötsligt så bara dog den. Fick ta bort stiftet och torka rent, då gick den ca 100m och så dog den igen. Ibland så flödar förgasaren över, då får man knacka lite så slutar den. Vad är det som är fel? Kan det vara flotörnivån, men isf kan den ha ändrat sig själv? Kan tillägga att stiftet är nytt pga att det andra surade sönder.

Gör rent förgasaren...

ola_sandin skrev:
Ibland så flödar förgasaren över, då får man knacka lite så slutar den. Vad är det som är fel?

Om den flödar över och det slutar när du knackar så är det förmodligen flotören som kärvar.

Gör rent förgasaren :)

mickelin skrev:
Gör rent förgasaren...

Ja jag tänkte göra det, men skit i munstycken borde ju ha motsatt effekt. Det som händer nu är att stiftet blir alldeles blött av bensin.

Gör rent förgasaren och kolla framför allt att flottörnål/säte
håller tätt.

.

.

ola_sandin skrev:
Ja jag tänkte göra det, men skit i munstycken borde ju ha motsatt effekt. Det som händer nu är att stiftet blir alldeles blött av bensin.

Jag tror att flottören fastnar i gamla avlagringar och därför flödar motorn, därav blött stift.

Hej alla glada, har nu plockat ner förgasaren och även skruvat ut luftskruven för att få en magrare blandning på tomgång. Satte i ett nytt stift i hojen och nu startade den på första kicken. Han bara prova ett par fullgasrepor utanför garaget. Hur borde stiftet se ut efter denna korta körning? Det jag kunde se var en tunn svart beläggning på halva stiftet. Den ryker inte mer än normalt och går som den ska på alla varv. Det jag är lite orolig över är om stiftet kommer säga upp sig igen efter en halvtimme. Vad är isf nästa steg? Borde jag sänka nålen eller byta munstycke eller nåt? Tycker det är lustigt att den krånglar nu när det har blivit kallare ute, den gick hur bra som helst innan...

UrbanTiger skrev:
Vaarför hålla på och skruva på något som det inte är fel på.. alltså luftskruvr och trottelnål bör inte vara problemet då den funka tidigare, LR.

Problemer betkar vara att flottören körvar så att den flödar. Åtgärda det först och testa hur den går. Borde gå utan att tvärsura ner sig.

Först sen kan man finjustera gången

Det jag tycker är konstigt är att den inte alltid flödar över, det händer bara ibland. Men jag håller med dig om att det troligtvis är flottören som spökar, frågan är bara om problemet är löst nu när jag har tagit isär och rengjort.

Det börjar bli tråkigt att få leda hem den över åkrar och diken varje gång jag varit ute och kört. :huvet

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt