Förgasarjävlar - Hjälp mig fatta hur man justerar en förgasare tack

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tjena,

Min v-twin som jag köpte förra våren (96:a) bråkade lite grann under hela förra säsongen och övergick till att bråka ordentligt när det blev kallt.

Såhär är bakgrunden:

Jag bytte pipor till ett par Raask-pipor det första jag gjorde efter köpet. Jag gjorde inga justeringar alls förutom att jag bytte pipor från original till dessa.

Två grejer har strulat med hojen (jag vet inte om det har med piporna att göra eller inte eftersom jag kastade av originalpiporna omgående efter köpet):

1. Det tar väldigt lång tid för den att bli varm - jag måste köra på full choke i typ fem-tio minuter innan jag kan strypa choken (försöker jag strypa choken innan dess så bluddrar det bara när jag vrider på rullen och jag får ingen effekt att tala om). Överlag så är den avsevärt piggare/går bättre på full choke under uppvärmning än när den är varm och går utan choke vilket slår mig som mycket märkligt.

2. Då och då under förra säsongen så slutade hojen att gå på ena cylindern. Detta helt utan förvarning, dock ofta när jag startade den kall. Jag körde med den ändå och efter ett tag så hoppade den andra cylindern igång och den gick som den brukade. I slutet av förra säsongen (vet inte om det hade med tilltagande kyla att göra kanske) så slutade den helt att gå på ena cylindern och så tog min säsong slut.

Jag misstänker stenhårt att det här har med förgasarinställning att göra. Jag hade liknande problem på mina förra hoj som var en radfyra, har haft liknande problem även på tidigare hojar och vattenskotrar och nu känner jag att det fan börjar bli dags att lära sig det här med att meka förgasare då det är jävligt irriterande att inte kunna göra några förgasarjusteringar själv då detta verkar vara rätt vanligt problem (och dyrt att behöva lämna in till verkstad för hela tiden).

Det jag behöver er input på är dels kommentarer/åsikter om huruvida ovanstående symptom med största sannolikhet är en fråga om förgasarjustering eller om det är något helt annat som är problemet, och dels så undrar jag om det är någon som kan ge mig länk till en bra resurs som beskriver förgasare generellt och hur dessa funkar, hur man justerar dem osv. Eller är det så att man MÅSTE lämna in förgasartrassel till verkstan för att de har en massa klockor/andra instrument som man måste ha för att kunna synka in allt så att det blir perfekt?

Tack på förhand!

//Tjacka insprutning
 
Vad är det för hoj? Det låter som tex glapp i en tändningspickup. Och att den går magert eftersom den går bra med choke. Men blir krökarna riktigt jävla varma eller så?
 
Förutom vad det är för hoj. Hur ser stiften ut?, vad är det för typ av förgasare?
Vad är det för hoj? Det låter som tex glapp i en tändningspickup. Och att den går magert eftersom den går bra med choke. Men blir krökarna riktigt jävla varma eller så?

TS har säkert en glidarhoj men vågar inte komma ut :D
 
Last edited:
Förutom vad det är för hoj. Hur ser stiften ut?, vad är det för typ av förgasare?


TS har säkert en glidarhoj men vågar inte komma ut :D

Helt klart! :D
Raask pipor.....

Skitsamma.

Helt rätt, det är en förgasarinställning.
Knalla iväg och köp en uppsätting större lågfartsmunstycken. Det är frestande att ta två steg större på en gång. För visso startar det lätt med stora lågfartsmunstycken. Men det blir rupplig i gången och blir dryg att köra med om dom blir FÖR stora. Blir det bara lite bättre men ändå inte bra, så får du ta till 2 steg större.
Detta kan du ganska lätt göra själv.

Därefter måste du provköra och kolla att den svarar bra på gasen. Det finns ju risk att den går magert på högra varv också. kör i 40-50km/h och ge gas. Då ska den svara bra utan att tveka eller rycka. Tvekar den på gas är det lämpligt att höja nålarna i trotteln ETT steg.

Nu är den redo för en bromsbänkkörning för att kolla att allting stämmer.

Är man riktigt frÄn, så kan man dra några fullgaskörningar och läsa av tändstiften. Som förr i tiden. Men det är inte att rekomendera.

Mats
 
Med tanke på att du haft problem före bytet så är mitt förslag som följer: börja med att kolla att det är rent i förgasarna, annars rengör. Sen är det dax att fundera på att kolla tändstift, fundera på läckage. När detta är ok är det ide att fundera på att byta munstycken.
 
Tjena igen,

Ni har helt rätt gällande att man numera åker glidare, men vill man ha svar här så är det bäst man håller käft om det :tungan

Det är en Kawasaki VN 800 som jag har byggt om till bobber (det är ändå lite coolt, bara inte lätt att få upp skiten på framhjulet som tidigare hojar).

Kan för små munstycken alltså leda till att ena cylindern inte tänder?

Måste man alltid ombestycka förgasaren om man byter till andra pipor eller? Skulle det kunna vara så att om jag byter tillbaka till original så kommer den gå klockrent?

Tjena,

Jag vet inte hur den gick innan jag bytte pipor eftersom jag inte lät originalpiporna sitta kvar i mer än en kvart :).

Med tanke på att du haft problem före bytet så är mitt förslag som följer: börja med att kolla att det är rent i förgasarna, annars rengör. Sen är det dax att fundera på att kolla tändstift, fundera på läckage. När detta är ok är det ide att fundera på att byta munstycken.
 
Last edited:
Kan för små munstycken alltså leda till att ena cylindern inte tänder?

Måste man alltid ombestycka förgasaren om man byter till andra pipor eller? Skulle det kunna vara så att om jag byter tillbaka till original så kommer den gå klockrent?

.

Det är väldigt vanligt att man måste bestycka om vid byte avgasrör. Speciellt på hojar som är extremt ljuddämpade. Som i ditt fall. Då påverkas bestyckningen väldigt mycket.

Observera att det är Lågfartsmunstyckena du ska ge dig på först. INTE huvudmunstyckena. Huvudmunstyckena får man ge sig på när den går på lågfart.

Ja, blir blandningen för mager så startar den inte. Det kan vara så att den hoppar igång på den ena cylindern först, då hänger inte den andra med. Rätt bestyckning, så startar den på båda.

Mats
 
Det är väldigt vanligt att man måste bestycka om vid byte avgasrör. Speciellt på hojar som är extremt ljuddämpade....
Mats

Jaha, då får jag helt enkelt köpa nya lågfartsmunstycken då. Sen kommer problemet att installera dessa, hur svårt är det att få det rätt? Är det dem som man ska skruva max in och sen ett och ett halvt varv ut och så ska det funka?

Som sagt, jag har jävligt dålig koll på förgasare men vill lära mig.

//H
 
ska försöka förklara så enkelt som möjligt
lågfart arbetar från 0till 1/4 dels gas
därefter sker en samverkan mellan nål och huvudmunstycket ..
choke används när hojen är kall för o trycka in lite mer soppa
ett hjälpmedel till lågfarten ..

lågfartsmunstycket skruvar du i botten finns bra beskrivet i mekböcker m,m

byter du pipor så ändrar du förhållandena i detta fall .. måste man ändra munstycken delvis för o kompensera sen för att eliminera risken för o blåsa hål i kolven..

kan rek att om du byter låg så bör du nog även gå upp ett snäpp på huvudmunstycket

en sak som jag lärt mig är att har du en perfekt inställd förgasare så ska du inte behöva använda choke alls samt den startar i alla väder och situationer
 
ska försöka förklara så enkelt som möjligt
lågfart arbetar från 0till 1/4 dels gas
därefter sker en samverkan mellan nål och huvudmunstycket ..
choke används när hojen är kall för o trycka in lite mer soppa
ett hjälpmedel till lågfarten ..

lågfartsmunstycket skruvar du i botten finns bra beskrivet i mekböcker m,m

byter du pipor så ändrar du förhållandena i detta fall .. måste man ändra munstycken delvis för o kompensera sen för att eliminera risken för o blåsa hål i kolven..

kan rek att om du byter låg så bör du nog även gå upp ett snäpp på huvudmunstycket

en sak som jag lärt mig är att har du en perfekt inställd förgasare så ska du inte behöva använda choke alls samt den startar i alla väder och situationer

Håller med om allt utom det sista.
En förgasarmotor som inte behöver choken vid kallstart har ofta för fet tomgångsblandning.
 
Håller med om allt utom det sista.
En förgasarmotor som inte behöver choken vid kallstart har ofta för fet tomgångsblandning.

Håller fullständigt med.

Går den bra utan choke så går den aldeles för "Ruppligt" i låg fart.

Dom ställbara skruvarna som man kan justera mängden lågfartsblandning, ska man i vanliga fall sträva efter att ha justerad till 1,5 varv. Det finns undantag där arbetsområdet ligger vid typ 3 varv. Läs i boken.
Ligger man för långt ifrån rekomenderat område, ska man byta lågfartmunstycke.

Mats
 
Håller med om allt utom det sista.
En förgasarmotor som inte behöver choken vid kallstart har ofta för fet tomgångsblandning.

Jag brukar köra för fett på tomgången, men behöver ändå choken vid start. Kan man starta kallt (även om det är sommar) utan choke, så borde det sota något djävulskt. TS: Om man är oerfaren, så är det väl investerade peningar att tjöra hojjen i bromsbänk med kunnig bestyckningshjälp. Billigaste hästkrafterna du någonsin kommer att skaffa och lärdomar på köpet. Men prata med bromsgubben först. Förmodligen kommer han att föreslå lite ändringar innan bänkningen för bästa resultat. Ladda med argument för Raaskpiporna om du vill behålla dem. Hojjen skall vara nyservad med ställda ventiler, färsk bensin, schysta stift och rent luftfilter.
 
VN 800? Den har la endast en förgasare va?

Mindre att skruva med då :tummenupp

Har du koll på ventilspelet så är det rengöring, stift och munstycken kvar.
Ofta behöver man feta på lite med öppnare system på de där.

En tre-gasmätare eller iaf ett lambdainstrument kan vara en god hjälp på lågfarten.
 
Usch det här verkar svårt att få till bra tycker jag. Fan, det blir nog till att lämna in och bli blåst av någon firma istället...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top