Florodoltarzan
Med lem
- Gick med
- 30 Sep 2003
- Hoj
- Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tjena,
Min v-twin som jag köpte förra våren (96:a) bråkade lite grann under hela förra säsongen och övergick till att bråka ordentligt när det blev kallt.
Såhär är bakgrunden:
Jag bytte pipor till ett par Raask-pipor det första jag gjorde efter köpet. Jag gjorde inga justeringar alls förutom att jag bytte pipor från original till dessa.
Två grejer har strulat med hojen (jag vet inte om det har med piporna att göra eller inte eftersom jag kastade av originalpiporna omgående efter köpet):
1. Det tar väldigt lång tid för den att bli varm - jag måste köra på full choke i typ fem-tio minuter innan jag kan strypa choken (försöker jag strypa choken innan dess så bluddrar det bara när jag vrider på rullen och jag får ingen effekt att tala om). Överlag så är den avsevärt piggare/går bättre på full choke under uppvärmning än när den är varm och går utan choke vilket slår mig som mycket märkligt.
2. Då och då under förra säsongen så slutade hojen att gå på ena cylindern. Detta helt utan förvarning, dock ofta när jag startade den kall. Jag körde med den ändå och efter ett tag så hoppade den andra cylindern igång och den gick som den brukade. I slutet av förra säsongen (vet inte om det hade med tilltagande kyla att göra kanske) så slutade den helt att gå på ena cylindern och så tog min säsong slut.
Jag misstänker stenhårt att det här har med förgasarinställning att göra. Jag hade liknande problem på mina förra hoj som var en radfyra, har haft liknande problem även på tidigare hojar och vattenskotrar och nu känner jag att det fan börjar bli dags att lära sig det här med att meka förgasare då det är jävligt irriterande att inte kunna göra några förgasarjusteringar själv då detta verkar vara rätt vanligt problem (och dyrt att behöva lämna in till verkstad för hela tiden).
Det jag behöver er input på är dels kommentarer/åsikter om huruvida ovanstående symptom med största sannolikhet är en fråga om förgasarjustering eller om det är något helt annat som är problemet, och dels så undrar jag om det är någon som kan ge mig länk till en bra resurs som beskriver förgasare generellt och hur dessa funkar, hur man justerar dem osv. Eller är det så att man MÅSTE lämna in förgasartrassel till verkstan för att de har en massa klockor/andra instrument som man måste ha för att kunna synka in allt så att det blir perfekt?
Tack på förhand!
//Tjacka insprutning
Min v-twin som jag köpte förra våren (96:a) bråkade lite grann under hela förra säsongen och övergick till att bråka ordentligt när det blev kallt.
Såhär är bakgrunden:
Jag bytte pipor till ett par Raask-pipor det första jag gjorde efter köpet. Jag gjorde inga justeringar alls förutom att jag bytte pipor från original till dessa.
Två grejer har strulat med hojen (jag vet inte om det har med piporna att göra eller inte eftersom jag kastade av originalpiporna omgående efter köpet):
1. Det tar väldigt lång tid för den att bli varm - jag måste köra på full choke i typ fem-tio minuter innan jag kan strypa choken (försöker jag strypa choken innan dess så bluddrar det bara när jag vrider på rullen och jag får ingen effekt att tala om). Överlag så är den avsevärt piggare/går bättre på full choke under uppvärmning än när den är varm och går utan choke vilket slår mig som mycket märkligt.
2. Då och då under förra säsongen så slutade hojen att gå på ena cylindern. Detta helt utan förvarning, dock ofta när jag startade den kall. Jag körde med den ändå och efter ett tag så hoppade den andra cylindern igång och den gick som den brukade. I slutet av förra säsongen (vet inte om det hade med tilltagande kyla att göra kanske) så slutade den helt att gå på ena cylindern och så tog min säsong slut.
Jag misstänker stenhårt att det här har med förgasarinställning att göra. Jag hade liknande problem på mina förra hoj som var en radfyra, har haft liknande problem även på tidigare hojar och vattenskotrar och nu känner jag att det fan börjar bli dags att lära sig det här med att meka förgasare då det är jävligt irriterande att inte kunna göra några förgasarjusteringar själv då detta verkar vara rätt vanligt problem (och dyrt att behöva lämna in till verkstad för hela tiden).
Det jag behöver er input på är dels kommentarer/åsikter om huruvida ovanstående symptom med största sannolikhet är en fråga om förgasarjustering eller om det är något helt annat som är problemet, och dels så undrar jag om det är någon som kan ge mig länk till en bra resurs som beskriver förgasare generellt och hur dessa funkar, hur man justerar dem osv. Eller är det så att man MÅSTE lämna in förgasartrassel till verkstan för att de har en massa klockor/andra instrument som man måste ha för att kunna synka in allt så att det blir perfekt?
Tack på förhand!
//Tjacka insprutning