Förgasarinställning

Israelsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Hoj
Suzuki GSX 1100 E
Hej!

Jag har fått tag i en Suzuki GSX 1100E -82 som har stått stilla i ett garage de senaste 6 åren helt utan underhåll.

Då jag har tänkt plocka isär vitala delar på hojen för välbehövd översyn har jag en fråga gällande förgasarna.

Hur besvärligt/svårt är det att synca de fyra förgasarna?

Tack på förhand!

många personer på forumet har tidigare föreslagit /förgasarrengöring/ någon typ av tillsatts i bensinen.

Vet inte hur bra det funkar men kanske skönt att slippa skruva isär allt.

Både och skulle ju säkert inte skada, dvs både rengöring och synkning. Synkning är inte svårt, du behöver bara 2, helst 4 vakuumklockor. Det går att bygga nått sinrikt system av slangar med vattenpelare i också, sök lite om det här så finns det beskrivet.

Annan synkning än en 1 mm tråd som passbit under trottel eller spjäll är bara suboptimering enligt min mening och nåt man pysslar med om man kör sin hoj mest på tomgång vid korvmojen.

Med avtagna förgasare ställer man upp tomgångsskruven så att referenstrotteln/spjället öppnar upp så att en 1 mm tråd löper tajt. Sen är det bara att justera de andra förgasarnas synk-skruvar så att de öppnar lika mycket. Det förutsätter dock att man inte har haft våldsamma baksmällar så att spjällen blivit skeva (been there...), då hjälper det inte än hur mycket man försöker justera. Rena trottelförgasare kan man göra på plats som t.ex. Lectron, RS, FCR etc.

Tack för era svar, vi får se hur jag gör.
Tror att det blir att plocka isär allt ändå och sen köpa ett par vacuumklockor för synkningen :)

Med avtagna förgasare ställer man upp tomgångsskruven så att referenstrotteln/spjället öppnar upp så att en 1 mm tråd löper tajt. Sen är det bara att justera de andra förgasarnas synk-skruvar så att de öppnar lika mycket. Det förutsätter dock att man inte har haft våldsamma baksmällar så att spjällen blivit skeva (been there...), då hjälper det inte än hur mycket man försöker justera. Rena trottelförgasare kan man göra på plats som t.ex. Lectron, RS, FCR etc.
Smart! :tummenupp

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back