Förgasarinställning på en ZX9

Fartman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati 996
Tjosan jag har en Kawasaki ZX9 97:a. Skall kanske nämna det först. :squid

Har lite strul med att få till inställnignarna på förgasarna. Jag har satt på ett
Laser slip-on. Det satt orginal på när jag köpte den. Det satt även ett dynojet
som säkert var inställt för orginaldämparen. Den gick/går lite dåligt på låga varv
efter att jag bytt dämpare. Jag har kollat i manualen till dynojet-kittet och satt i
dom munstyckena som dom rekomenderar skall passa med ett slip on.
Tror jag fick ta ett nummer högre än det som satt i innan.
Men den går fortfarande lite dåligt på låga varv. Under 3000 ca. :3freak

Har för mej att att jag hört innan att "nålarna" skall påverka högvarvet.
Munstyckena "mellanregistret" och blandskruvarna under förgasarna skall
påverka "Lågvarvet". Rätta mej om jag har fel. :va

Hur skall jag fibbla på dessa skruvar i så fall... nån som har nått bra tips.
Självklart skulle man kunna lämna in den och få den bänkad men ekonomin
tillåter inte det för tillfället. :4skrika

Hojjen skuttar och pluddrar lite när man håller sej under 3000 varv...
Ger man full gas så flyter det på rätt fint.. med det går liksom inte att
ligga stilla på varv som är så låga. Går den för snålt eller skall den ha mera soppa...
viket håll skall man skruva på.... öppna eller stänga... :va

Ja som sagt... kom med förslag... tacksam för hjälp.
/Fartman :fart Ramsné MC
 
Fartman skrev:
Tjosan jag har en Kawasaki ZX9 97:a. Skall kanske nämna det först. :squid

Har lite strul med att få till inställnignarna på förgasarna. Jag har satt på ett
Laser slip-on. Det satt orginal på när jag köpte den. Det satt även ett dynojet
som säkert var inställt för orginaldämparen. Den gick/går lite dåligt på låga varv
efter att jag bytt dämpare. Jag har kollat i manualen till dynojet-kittet och satt i
dom munstyckena som dom rekomenderar skall passa med ett slip on.
Tror jag fick ta ett nummer högre än det som satt i innan.
Men den går fortfarande lite dåligt på låga varv. Under 3000 ca. :3freak

Har för mej att att jag hört innan att "nålarna" skall påverka högvarvet.
Munstyckena "mellanregistret" och blandskruvarna under förgasarna skall
påverka "Lågvarvet". Rätta mej om jag har fel. :va

Hur skall jag fibbla på dessa skruvar i så fall... nån som har nått bra tips.
Självklart skulle man kunna lämna in den och få den bänkad men ekonomin
tillåter inte det för tillfället. :4skrika

Hojjen skuttar och pluddrar lite när man håller sej under 3000 varv...
Ger man full gas så flyter det på rätt fint.. med det går liksom inte att
ligga stilla på varv som är så låga. Går den för snålt eller skall den ha mera soppa...
viket håll skall man skruva på.... öppna eller stänga... :va

Ja som sagt... kom med förslag... tacksam för hjälp.
/Fartman :fart Ramsné MC


Nålarna sköter blandningen på Mellanregistret medans huvudmunstyckena är i princip bara på gas i botten...
 
Är det problem med tomgång och varvtalen strax över så är det pilotskruvarna du ska justera för att få bättre gång.

Om hojjen går värre när det är varmt så betyder det att du har för hög bränsleblandning. Skruva in pilotskruvarna med ett halvt varv åt gången och se om det räcker.

Om hojjen går dåligt när den är kall och blir endast lite bättre då den är varm, så går den förmodligtvis för snålt. (tvekar på tomgång, alltså verkar missa tändningar och sakna kraft) Prova att skruva ut pilotskruven med ett halvt varv åt gången.

Skruvarna går att komma åt utifrån. Det räcker med att du lyfter tanken.

/a
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top