Förgasarinställning och bigbore?

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Är det så att en uppborrning kräver större munstycken och höjda nålar. Eller kanske mindre?
Jag har en känsla av att min hoj går alldeles för fett. Har orginalförgasarna kvar under inkörningen dock bestyckade för mitt 4-1-system. Jag har visserligen bara kört på låga varv ännu, så luftskruvarna kanske ska ut lite?

Om du är under inkörning så är det bättre att den går fett, det blir ju lite mer friktion och värme när du ska slita in nya kolvar/ringar/nyborrade foder. Kan du starta den utan choke när den har stått en dag så går den nog lite fett. Det är svårt att säga generellt hur du ska bestycka, det beror på kammar, komp, portning, kubik, storlek på förgasare, väder, ja lite allt möjligt :)

Om du bara har borrat den och inte gjort någonting annat med den så kommer dina förgasare att se ett större vakum och därigenom feta upp soppablandningen. Har du gjort något annat med den lär du berätta om det i detalj.

Jag har förutom borr, monterat en topp som är "tillsnyggad" lite men orginalventiler samt exportkammar.
Kommer att bänka den, men vill ha en ordentlig inkörning först.
Mera vakuum, säger Anders Brink, gör att den suger mer soppa. Men suger den inte mer luft också?

bippen skrev:
Jag har förutom borr, monterat en topp som är "tillsnyggad" lite men orginalventiler samt exportkammar.
Mera vakuum, säger Anders Brink, gör att den suger mer soppa. Men suger den inte mer luft också?

Det är just luft den suger mer av. Men den får ju inte mer soppa än vad munstyckerna ger, hur mycket den än suger.

bippen skrev:

Jag antar att du har originalförgasarna monterade eftersom du inte skriver nåt annat. Isf är det på gränsen till "för stora", av nån anledning brukar det vara så på de flesta hojar - även gamla. Gamla Kawa Z900 med 29 mm flatslides var dock helt rätt dimensionerade och bestyckade från början, dvs från fabrik.

För att kompensera den "dåliga" sugsignalen för huvudmunstycket lär man montera (för) stora huvudmunstycken för att få nog med soppa. När du sen borrar upp den och får mer kubik och därigenom starkare vakumsignal blir blandningen automatiskt fetare.

Dvs samma fenomen man får t.ex. då man monterar Mikuni RS40 på en gammal gsxr1100. De kommer med #140 från Mikuni men med t.ex. min bra flåsande hoj med 1371 kubik får jag gå ned till #135 för att den inte ska dränkas i soppa. Överlappet och längden (på kamtiden) på kamaxlarna gör också sitt till. Kort duration och liten överlappning kräver mindre munstycken medans långa kammar med mycket överlapp kräver större munstycken.

Skall noteras att en original olje/luft gsxr1100 har ett insug i toppen som är 34 mm stort - och knappt det. Vad man ska med 40 mm förgasare på en sån har jag inte fattat. Det är ett väldigt vanligt nybörjarfel att montera på _för_ stora förgasare. RS36 klarar av minst 155 pållar på slangen och RS40 minst 190.

Är däremot förgasaren _helt_ anpassad för din hoj ifrån början behöver du förmodligen inte byta munstycken alls.

Tack Anders Brink för ett bra inlägg.
Jag har precis som du antar orginalförgasare, men när inkörningen är klar avser jag att montera Spreadbore 33or som jag har liggande, de har just fått en genomgång på Stibo-motor.
Intressant ditt resonemang om förgasarstorlek kontra insuget. Jag har funderat på samma sak. Tycker att kanalstorleken borde hänga med om man byter förgasare.
Har förresten just kommit på att ett nytt (!) tändstift inte funkar så det ska, så nu går den mycket bättre. Nu drar den jämnt även under 3k.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul