Förgasarinställning GSX-750 -81 (gammelgixxerägare sökes)

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Hej,
Har en styck GSX-750 från -81 vilken uppvisar följande symptom

Vid fullgasacc. drar fint till 5k där den blöddrar till och tappar ork för att sedan skjuta på bra till 7 och göra om samma sak för att sedan dra iväg igen.

Det sitter RS-33:or (flatslide) på den och förutom att hojen går som beskrivet kräver det en gubbe som tar 120 i bänkpress för att orka ge fullgas, skall flattisar verkligen vara så sega att dra upp!?

Ni med gammelgixxer och gammelhoj hjälp mig please!

//EDIT, någon som vet någon stjärna på förgasarinställningar i Gbg trakten???

Last edited:
På blöddret svarar jag:
1. för dåligt flöde från bränslekranen eller
2. för lågflottörnivå
På tunggående gasreglage svarar jag:
1. om returvajer finns så måste det vara lite
dödgång/glapp/spel i reglaget annars går det tungt
2. hårda returfjädrar i f.gasare?
3. plocka isär bit för bit kolla om något kärvar

Troligen är det ställbar returfjäder på dem, man kan välja hårdhet. Jag har mina i hårdaste läget till mina RS38, inga problem med hantverkar-underarmar :tungan Det andra problemet kan vara att du är för digital på gasen, med mekaniska förgasare måste man vara lite mjukare eftersom trottlarna reser lika mycket som du vrider. Soppakranen tror jag inte på, för vad som händer då är att du tömmer flottörhusen och sen är det tomt ett tag. Har provat själv med originalkran gjort för vacuum-36 och RS38 som slurpar, funkar ettan-tvåan-nästan hela trean innan det säger Bööööööööö och den dör. Om man matar växel efter växel, går den bra då eller dör den ändå? Tänker på om det ändå är för lite soppatillförsel eller om det är registerspecifikt, gör den växel på växel på fullgas i de högre registret så kan man ju utesluta tillförseln och kika på bestyckningen. Har han haft gasarna på förut eller är de nymonterade? Flottörnivån brukar inte rymma iväg bara sådär, men har han köpt dem nyss så kan de ju vara ställt åt helvete.

Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
Troligen är det ställbar returfjäder på dem, man kan välja hårdhet. Jag har mina i hårdaste läget till mina RS38, inga problem med hantverkar-underarmar :tungan Det andra problemet kan vara att du är för digital på gasen, med mekaniska förgasare måste man vara lite mjukare eftersom trottlarna reser lika mycket som du vrider. Soppakranen tror jag inte på, för vad som händer då är att du tömmer flottörhusen och sen är det tomt ett tag. Har provat själv med originalkran gjort för vacuum-36 och RS38 som slurpar, funkar ettan-tvåan-nästan hela trean innan det säger Bööööööööö och den dör. Om man matar växel efter växel, går den bra då eller dör den ändå? Tänker på om det ändå är för lite soppatillförsel eller om det är registerspecifikt, gör den växel på växel på fullgas i de högre registret så kan man ju utesluta tillförseln och kika på bestyckningen. Har han haft gasarna på förut eller är de nymonterade? Flottörnivån brukar inte rymma iväg bara sådär, men har han köpt dem nyss så kan de ju vara ställt åt helvete.

Tackar för tipsen, gasarna satt på hojen när den köptes, Jag är medveten om hur RS knasarna funkar så jag har försökt gasa snällt, kanske är det bara invänjning som behövs. Nu vågar jag inte ge mig ut och prova så det får bli till våren istället... Nog för att jag orkar gasa :D men det är fruns övningskörningshoj och hon tycker det är tungt att hissa trottlarna, Var hittar man returfjäderinställning på hojen? Tycker gasen går tillbaks lite långsamt också men det kanske beror på kärvande/dåliga vajrar??

Är det fruns övningshoj så tycker jag att du ska försöka få tag på originalgasare. Finns ingen anledning att att RS på hojen
(Nu blir jag väl bannad men det får jag ta)

Banna honom, han hädar RS-gasare! :tungan Att vajern kärvar kan ha att göra med dåligt smord vajer eller konstig dragning. Där vajrarna sitter fast nere på bryggan, på "trottelaxeln" sitter fjädern på mina iallafall, de ser iofs lite annorlunda ut än Smoothbore. Kika på www.stibomotor.se , det den gubben inte kan om Mikuni kan nog ingen annan heller. Du kan ju se över flottörnivån och övrig kondition under vintern, om det sitter filter under nålventilerna så gör rent dem.

Nyheter
Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

Back