Förgasarinställning (dellorto förgasare)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej jag skulle gärna vilja ha tips hur man ställer in en förgasare på bästa sätt, vad man ska skruva på om den beter sig konstigt på vissa varvtal m.m

Just nu så låter min rs bra över 5000rpm men innan de så låter den förjävligt, har hört lågfart bara gäller upp till 2000rpm. tips tack

Kan man ställa avgasporten så den öpnar vid olika varvtal, för när man justerar wiren så ändras väll bara hur långt den går ned, när den går ned?

Skriv så mycket ni kan!
 
RS "Alex" skrev:
Hej jag skulle gärna vilja ha tips hur man ställer in en förgasare på bästa sätt, vad man ska skruva på om den beter sig konstigt på vissa varvtal m.m

Just nu så låter min rs bra över 5000rpm men innan de så låter den förjävligt, har hört lågfart bara gäller upp till 2000rpm. tips tack

Kan man ställa avgasporten så den öpnar vid olika varvtal, för när man justerar wiren så ändras väll bara hur långt den går ned, när den går ned?

Skriv så mycket ni kan!

Hur menar du beter sig konstigt? Den låter konstigt/annorlunda under 5000 - 6000 för att den variabla avgasporten är stängd, den öppnas runt 6000+.. porten styrs ju av en magnetmotor.. den ska gå att ställa med en skruv, ska inte snacka så mycke om de för det var ett tag sen jag läste om magnetmotorn..
 
Den låter konstigt när avgasporten är stängd. Inget att göra åt.

Men hur ofta kör man på dom varvtalen? :tungan


Så jag förstår inte problemet?

Avgasporten öppnar och stänger vid vissa exakta varvtal. Du kan ej ändra det. Det med vajern är bara att den ska öppna rätt, alltså så den är helt öppen och helt stängd osv..
 
Aprilia RS har en CDI-strypning som gör att den går dåligt mellan 5-6000 rpm, har något med ljud- eller avgaskrav att göra. Om det är just mellan dessa varvtal så har din hoj troligtvis kvar denna strypning.
 
NatoN skrev:
Aprilia RS har en CDI-strypning som gör att den går dåligt mellan 5-6000 rpm, har något med ljud- eller avgaskrav att göra. Om det är just mellan dessa varvtal så har din hoj troligtvis kvar denna strypning.


Nej den är bort plockad för länge sen!

Men den har inget problem med avgasporten utan det var två olika frågor om det gick att justera avgasporten så den öpnade stängde vid olika varvtal men det verkar ju visst inte gå men då var det en fråga kvar och det är förgasarinställningar för den går just dåligt vid dom varvtalen.

Idag testade jag att flytta nålen och det blev lite bättre, flyttade ned den!
 
RS "Alex" skrev:
Idag testade jag att flytta nålen och det blev lite bättre, flyttade ned den!

Okej, men kör en fullgasrepa för att kolla att du har tillräckligt stort huvudmunstycke. Eftersom du flyttade ner nålen så får den mindre bensin = magrare blandning. Detta kan ev.behöva kompenseras med större huvudmunstycke.
 
Akta för att den ska gå för snålt.. kan lätt skära då. sen får du sämre axx men bättre topp.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top