förgasarfrågor, och lite annat

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag har en DR 350 som är väldigt orkeslös - den orkar bara varva upp till 6000 varv, och den bluddrar och går illa vid gaspådrag - ungefär som att soppan tar slut men ändå känns den "sur" som att den får mycket soppa. :va

Förgasarn är bytt till "en annan" - jag funderar på att sätta tillbaka originalet, den ser bra ut men har lite avlagringar inuti - hur får man bort dem? Är bensin bäst, eller ska man ha nån sprit?

Sen är kammkedjan bytt också - kan han ha satt den en kugg fel? får man dessa trötta symptom då?

Vad kan annars vara fel?

Vafan gör du i teknikforumet Duckie.....

Orginalet är Mikuni BST och det är en bra förgasare för applikationen även om man kan få ut bättre gassvar med en riktig trottelförgasare. Enda riktigt stora nackdelen med BST konstruktionen är att den är rätt känslig för skit i lågfartskretsen som har pyttiga hål, så får du taskiga lågvarvsegenskaper är det bara att rengöra. Avlagringar löses bäst med bensin och koppar/mässing borste.

Felkuggad kamkedja kan göra cykeln orkeslös men det upplevs oftare som att den går bra men saknar lite knuff på toppen.

Jag har en DR 350 som är väldigt orkeslös - den orkar bara varva upp till 6000 varv, och den bluddrar och går illa vid gaspådrag - ungefär som att soppan tar slut men ändå känns den "sur" som att den får mycket soppa. :va

Förgasarn är bytt till "en annan" - jag funderar på att sätta tillbaka originalet, den ser bra ut men har lite avlagringar inuti - hur får man bort dem? Är bensin bäst, eller ska man ha nån sprit?

Sen är kammkedjan bytt också - kan han ha satt den en kugg fel? får man dessa trötta symptom då?

Vad kan annars vara fel?

Är förgasaren riktigt skäggig funkar Kalkosan bra, skölj ordentligt efteråt bara, det är ju korrosivt. Blås ur med tryckluft, räcker inte det peta med något mjukare än mässingen munstyckena är gjorda av, exempelvis tunn koppartråd(gem kanske). Ta det lite easy när du skruvar med förgasaren, mässingsprylarna är lite sköra.

Har du testat något så enkelt som ett nytt stift? Kollat färgen på det gamla? Byt bensin om den stått länge, dränera även förgasaren.

Tack för tipsen so far - jag ska (låta nån....) riva lite i den i helgen och då ska vi kolla de här grejerna med stift, luftfilter etc, samt sätta tillbaka originalförgasarn.

Jag återkommer garanterat med mer frågor inom kort!

Nu kan jag meddela för alla som spänt suttit och väntat på en uppföljning:

Kamkedjan stod två kugg fel. Efter korrigering gick hojen bättre men den var fortfarande en riktig törstläpp, 0,9 / mil vill den ha - med svartrök och bluder som följd.

Nu har originalförgasaren omsorgsfullt tagits isär, rengjorts och smorts (?) occh efter en del pill kommit på igen.
Nu går den perfekt!!!!!! Jag kan till och med kicka igång den alldeles själv!

Nu ska här grusas!!!

: sprut

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!