Micke_Lindstrom
Ny medlem
Tomgången på min GPZ har alltid betett sig lite konstigt, om man justerar in tomgången så att den blir lagom så får man väldigt lite motorbroms på under ca. 5000 varv, och om man varvar upp motorn med kopplingen intryckt så minskar den i varv onormalt sakta när man släpper gasen igen.
Om man justerar ner tomgången så lågt att motorn nästan stannar så beter den sig normalt i övrigt, men då måste man gasa lite för att motorn ska hålla normalt tomgångsvarvtal.
Nu tänkte jag att jag skulle göra nåt åt problemet så efter lite funderande på vad problemet kunde bero på kom jag fram till att om jag ändrar på trottlarna så att deras lägsta nivå (dvs. då de är som mest stängda) höjs lite så kanske problemet försvinner.
(Det är vacuumförgare på hojen (Keihin CVK34), dessa fungerar som bekant genom att ett membran styr trottelns läge beroende på tryckskillnaden mellan trottelns undersida och luftburken, framför trotteln sitter ett spjäll som man styr med gashandtaget, tomgångsjusteringen bestämmer hur mycket spjället som minimum kan vara stängt.)
Med hjälp av lite ståltråd gjorde jag så att trottlarnas lägsta höjd höjdes ca. 1-2 mm, men då betedde sig motorn på samma sätt fast värre.
Min lilla teori om vad felet berodde på var alltså fel, men då är frågan, kommer problemet försvinna om jag istället sänker trottlarnas lägsta höjd med ett par millimeter?
Problemet är att det inte är lika lätt att kolla då man måste göra permanenta förändringar på trottlarna för att de ska stänga mer än vad de gör nu.
Jag har visserligen en extra förgasarbrygga så det är inte hela världen om man råkar förstöra trottlarna men det är ju onödigt om det ändå inte kommer att funka.
Så vad tror ni?
Nån som har nån bra förklaring på vad problemet beror på eller hur det kan åtgärdas, kommer det att funka att göra så att trottlarna stänger lite mer?
Ljuddämparna har betyligt lägre motstånd än vad som är orginal så jag har ändrat ganska mycket på bestyckningen för att den ska gå bra, det skulle kunna vara en anledning.
Motorn i övrigt är vad jag vet i gott skick, förgarbestyckningen stämmer bra genom hela registret och jag testat att synka förgasarna ett antal gånger utan att problemet försvunnit.
Om man justerar ner tomgången så lågt att motorn nästan stannar så beter den sig normalt i övrigt, men då måste man gasa lite för att motorn ska hålla normalt tomgångsvarvtal.
Nu tänkte jag att jag skulle göra nåt åt problemet så efter lite funderande på vad problemet kunde bero på kom jag fram till att om jag ändrar på trottlarna så att deras lägsta nivå (dvs. då de är som mest stängda) höjs lite så kanske problemet försvinner.
(Det är vacuumförgare på hojen (Keihin CVK34), dessa fungerar som bekant genom att ett membran styr trottelns läge beroende på tryckskillnaden mellan trottelns undersida och luftburken, framför trotteln sitter ett spjäll som man styr med gashandtaget, tomgångsjusteringen bestämmer hur mycket spjället som minimum kan vara stängt.)
Med hjälp av lite ståltråd gjorde jag så att trottlarnas lägsta höjd höjdes ca. 1-2 mm, men då betedde sig motorn på samma sätt fast värre.
Min lilla teori om vad felet berodde på var alltså fel, men då är frågan, kommer problemet försvinna om jag istället sänker trottlarnas lägsta höjd med ett par millimeter?
Problemet är att det inte är lika lätt att kolla då man måste göra permanenta förändringar på trottlarna för att de ska stänga mer än vad de gör nu.
Jag har visserligen en extra förgasarbrygga så det är inte hela världen om man råkar förstöra trottlarna men det är ju onödigt om det ändå inte kommer att funka.
Så vad tror ni?
Nån som har nån bra förklaring på vad problemet beror på eller hur det kan åtgärdas, kommer det att funka att göra så att trottlarna stänger lite mer?
Ljuddämparna har betyligt lägre motstånd än vad som är orginal så jag har ändrat ganska mycket på bestyckningen för att den ska gå bra, det skulle kunna vara en anledning.
Motorn i övrigt är vad jag vet i gott skick, förgarbestyckningen stämmer bra genom hela registret och jag testat att synka förgasarna ett antal gånger utan att problemet försvunnit.