Förgasarfråga

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Tomgången på min GPZ har alltid betett sig lite konstigt, om man justerar in tomgången så att den blir lagom så får man väldigt lite motorbroms på under ca. 5000 varv, och om man varvar upp motorn med kopplingen intryckt så minskar den i varv onormalt sakta när man släpper gasen igen.
Om man justerar ner tomgången så lågt att motorn nästan stannar så beter den sig normalt i övrigt, men då måste man gasa lite för att motorn ska hålla normalt tomgångsvarvtal.

Nu tänkte jag att jag skulle göra nåt åt problemet så efter lite funderande på vad problemet kunde bero på kom jag fram till att om jag ändrar på trottlarna så att deras lägsta nivå (dvs. då de är som mest stängda) höjs lite så kanske problemet försvinner.
(Det är vacuumförgare på hojen (Keihin CVK34), dessa fungerar som bekant genom att ett membran styr trottelns läge beroende på tryckskillnaden mellan trottelns undersida och luftburken, framför trotteln sitter ett spjäll som man styr med gashandtaget, tomgångsjusteringen bestämmer hur mycket spjället som minimum kan vara stängt.)
Med hjälp av lite ståltråd gjorde jag så att trottlarnas lägsta höjd höjdes ca. 1-2 mm, men då betedde sig motorn på samma sätt fast värre. :va
Min lilla teori om vad felet berodde på var alltså fel, men då är frågan, kommer problemet försvinna om jag istället sänker trottlarnas lägsta höjd med ett par millimeter?
Problemet är att det inte är lika lätt att kolla då man måste göra permanenta förändringar på trottlarna för att de ska stänga mer än vad de gör nu.
Jag har visserligen en extra förgasarbrygga så det är inte hela världen om man råkar förstöra trottlarna men det är ju onödigt om det ändå inte kommer att funka.

Så vad tror ni?
Nån som har nån bra förklaring på vad problemet beror på eller hur det kan åtgärdas, kommer det att funka att göra så att trottlarna stänger lite mer?
Ljuddämparna har betyligt lägre motstånd än vad som är orginal så jag har ändrat ganska mycket på bestyckningen för att den ska gå bra, det skulle kunna vara en anledning.
Motorn i övrigt är vad jag vet i gott skick, förgarbestyckningen stämmer bra genom hela registret och jag testat att synka förgasarna ett antal gånger utan att problemet försvunnit.

Vet inte riktigt hur det ser ut, men det låter precis som att tomgångmunstycke/en är igensatta.
Kan rensas med tunn mässings tråd, men nya är det bästa
det är j*vligt små och känsliga hål i dom

BMW R90s skrev:
Vet inte riktigt hur det ser ut, men det låter precis som att tomgångmunstycke/en är igensatta.
Kan rensas med tunn mässings tråd, men nya är det bästa
det är j*vligt små och känsliga hål i dom

Jag har inte rensat dom med mässingstråd men jag har blåst ur dom med tryckluft utan någon skillnad.
Jag har ju som sagt en extra förgasarbrygga, när satte dit den på hojen betedde den sig precis lika dant, dessutom har jag gjort rengjort båda bryggorna väldigt nogrannt så jag tror inte att det är nåt enkelt fel som smuts nånstans.
Skulle det kunna bero på dåligt komp?
Jag har inte mätt det men det känns inte som att det är dåligt om man vrider runt vevaxeln för hand.

Tänk på att det inte är trottlarna som justerar tomgången (det är ju spjällen som gör det). Trottlarna justerar bränsleblandningen! Det du gör när du ändrar minhöjd på trottlarna är att du ändrar bränsleblandningen på tomgång. Om felet blev värre med högre minhöjd så tyder väl det på att motorn går för fett (det blev ju ännu värre när den fick mer sås)? Alltså borde du väl ställa fuggarna magrare på tomgång, dock inte genom sänkning av trottlarna, snarare genom munstycken eller genom skruvarna som reglerar tomgångsbränsleblandningen.

Jag har bara läst snabbt igenom ditt inlägg och kan alltså ha missat något.

Nu gjorde jag som jag tänkte och ändrade trottlarna så att deras lägsta höjd minskades med ca. 1 mm och problemet är nästan helt borta nu.
Dessutom svarar motorn på gaspådrag från tomgång lite snabbare och tomgången är jämnare.
Visst är det så att motorn får en annan bränslemängd nu men det är nog inte det som är orsaken till förbättringen, jag har nämligen tidigare mixtrat rätt mycket med att ändra på munstycken, trottelnålar och lågfartsmunstycken och det enda som inte påverkats av ändringarna är just den konstiga tomgången.
Jag tror att det beror på att lufthastigheten vid tomgång genom förgasaren var fel tidigare, detta borde påverkas av annan trottelhöjd.

Om du är 100 på att munstyckena är korrekta samt att emulsionsrören inte är ovala (slitage) så har du en läcka någonstans, antingen i insugsgummina eller plupparna för synkningen eller så är insugsventilerna så kassa att du får in avgaser på låga varv.

Jag hade samma problem med min GSXR750W motor i somras. Skrev då en tråd om de. Då va de sunkit inställt lågfartsmunstyckes-skruv(?!).

Kolla tjuvluft vid insugningsgummina -de kan röra sig rätt mycket vid gaspådrag och om där är en läcka så kan den gå igen när motorn suger fast förgasarna, men glipa vid andra tillfällen. Kan vara mycket lurigt att få fram. Kolla tjuvluften med vatten (blomspruta eller gammal avfettn. flaska), startgas kan ge fel symptom då det är så lättflyktigt.
Kolla slangarna till flottörhusventilationen och kolla dragningen också.

Ventilerna är i bra skick (testat dom med t-röd), jag är dessutom relativt säker på att den inte drar i sig tjuvluft nånstans då jag har kollat slangar och gummin väldigt noga.
Emulsionsrören har jag inte kollat speciellt noga på, kan motorn bete sig som jag beskrivit om dom är slitna så att dom är ovala?
Som sagt har jag två kompletta förgasarbryggor och motorn har betett sig exakt lika med båda så eventuella fel i förgasarna måste vara lika på båda bryggorna.
Och om det är något av de fel ni föreslagit, varför försvann problemet nästan helt när jag sänkte lägsta trottelhöjden lite?
Jag funderar på att sänka dom lite till eftersom den inte går helt perfekt än men först ska jag synka förgasarna och mixra lite med lågfartsmunstycket för att se om det går att få till den sista finjusteringen så.

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back