Förgasarfråga

Kaboom

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2011
Hoj
Hyosung 650R -05
Grundproblemet är att hojen är svårstartad vid kallstart, inga problem när motor blivit varm även om det har stått 5-6 timmar och svalnat. Vill tillägga att när batteriet är fullt laddad så startar den direkt men då det fortfarande ca 14 V över de. Jag misstänker dock att felet ligger i förgasaren då jag inte får rätt färg på tändstiften bl. a.

Försöker nu ställa in rätt bränsle/luft-blandning, gäller Keihin förgasare. Stiften skvallrar om att hojen går magert, grå/vitt stift. Org. lågfart ska vara 50 men jag har märkt att den har en tendens att dö på tomgång ibland, trots 3 vart ut på bränsleskruven, så jag bytte till 52 och det blev klart bättre dock fortfarande grå/vitt stift. När jag hade lågfart 50 och bränsleskruven helt inne så dog den så klart pga för lite bränsle.
Nu med lågfart 52 så bluddrar den bara med bränsleskruven helt inskruven. Vad jag vet så ska motor stanna när bränsleskruven är helt inskruven såvitt man inte har en för stor lågfart. 52 är alltså aningen för stor lågfart men samtidigt har mager blandning enligt tändstiften.

Nu till min fråga, ska jag försöka byta till ett storlek större lågfart 55 så att jag förhoppningsvis får en rätt bränsle/luft-blandning, brunfärgad stift. Men då är jag långt ifrån original setup. Förstår inte riktigt varför det inte funkar med org 50 eller ens 52 med en original luftfilter dessutom, för innan hade jag en öppet K&N.
Tror att om jag får till rätt blandning så kanske jag löser startproblemet också.

Blev lite rörigt inlägg ser jag nu)

När fick du problemet?
Har den alltid varit så eller direkt efter ny ljuddämpare tex eller annan typ av filter?

Edit: Jag antar att choke används, annars får du lyssna på inlägget nedan.
Hur funkade kallstart med orginal setup?
När den dör på tomgång är det med varm motor?

Du har problem med tomgång och att den går snålt men nytt lågfartsmunstycke löser väl inte att den går snålt när du är ute och gasar men det har en viss effekt.. speciellt inte när du är långt ifrån orginal setup.

Last edited:
Alltså lixom, du berättar inte om du använder choke eller inte. Choke ska användas på en förgasarmotor, speciellt om det är under +20 ute. Startar den utan choke när motorn är kall är den alldeles för fett bestyckad. Sluta leta efter fel som inte är något fel. Det som räknas är hur hojen går när den är varm.

Alla mina fyra förgasarhojar måste chokas för att startas kalla. Den enda av mina hojar som inte kräver choke är min äldsta hoj, från 1981, en GPz1100b1 med Bosch första variant av insprutning, den med stor vakumflärp mellan luftburk och spjällhus. Där finns en temp-sensor som agerar choke till ECU'n.

Läsa av tändstiften för att ställa in blandningen funkar väl bara på fullgas, eller?

Läsa av tändstiften för att ställa in blandningen funkar väl bara på fullgas, eller?

Det funkar för alla farter. Huvudsaken man stänger av direkt efter vald körning och inte låter den tomgångsköras som "smutsar" stiften. Nu när bredbandslambda kostar under 2000 finns det egentligen ingen anledning att spendera en dag i dynobänk annat än för wide-open-max-prestanda-körningar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti