Förgasarfråga...

RäcerRoos

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
SD -07
Jag undrar bara om någon vet om jag behöver byta munstycke, läge på nålen osv. på min rs -98?

Hojen i fråga är fabriksstrypt så jag har fått köpa delar från geiwiz...

Tacksam för svar!

:squid

tjenare

:fakta sänk brickan på nålen o testa tills du blir nöjd eller så kan du lämna den till din mc handlare så kan han sä kert kolla upp det :tummenupp

nålen sköter bara mellan regristret !
skulle nog tro att du måste gå upp i huvudmunstycket !
till vad vet jag inte ! men nån här på forumet måste väll veta på nått ungefär i allefall !

micke85 skrev:
nålen sköter bara mellan regristret !
På en trottelförgasare (dvs icke cv) är det gaspådraget som bestämmer vilket munstycke som dominerar. Inte varvtalet.
Runt halvgas 1/4-3/4 dominerar nålen.

För en cv är det vakumkolvens lyft, dvs.gaspådrag OCH varv som bestämmer.
/u

Är den trimmad?

:) :( :o Är den trimmad eller går den org. iaf... det är två förgasar munstycken på en aprilia... en som är för lågfart och ett huvudmunstycke!
om det är det med att din aprilia inte går någe vidare runt 4000varv så beror det förmodligen på det...
sen kanske du har en stryp cdi?
har du trimmat på något sätt te x effetsystem så ska du gå upp i dimension på huvudmunstycket.................
det var så jag förstod det när jag stod och snackade med en aprilia handlare....
:whip :squid :confused: :tummenupp :rolleyes: :cool: :p ;)

Last edited:
Re: Är den trimmad?

shoik skrev:
:) :( :o Är den trimmad eller går den org. iaf... det är två förgasar munstycken på en aprilia... en som är för lågfart och ett huvudmunstycke!
om det är det med att din aprilia inte går någe vidare runt 4000varv så beror det förmodligen på det...
sen kanske du har en stryp cdi?
har du trimmat på något sätt te x effetsystem så ska du gå upp i dimension på huvudmunstycket.................
det var så jag förstod det när jag stod och snackade med en aprilia handlare....
:whip :squid :confused: :tummenupp :rolleyes: :cool: :p ;)

Hojen har ostrypt cdi, men är strypt i i avgasporten, dvs jag har inte den boxen som är kopplad till cdi:n och inte heller motorn(?) som styr avgasporten, det är dessa grejer jag nu ska sätta dit och undrar alltså om någon vet om jag behöver byta något i förgasaren?

Den ska alltså inte trimmas på något sätt, bara strypas av.

Tack för alla svar ändå!

Re: Re: Är den trimmad?

RäcerRoos skrev:
Hojen har ostrypt cdi, men är strypt i i avgasporten, dvs jag har inte den boxen som är kopplad till cdi:n och inte heller motorn(?) som styr avgasporten, det är dessa grejer jag nu ska sätta dit och undrar alltså om någon vet om jag behöver byta något i förgasaren?

Den ska alltså inte trimmas på något sätt, bara strypas av.

Tack för alla svar ändå!

Nä det ska du ju inte behöva... eventuellt behöver du byta munstycken... men inte mer än så... oc´h ett munstycker går på ca. 100kr som högst :tummenupp

Re: Re: Re: Är den trimmad?

shoik skrev:
Nä det ska du ju inte behöva... eventuellt behöver du byta munstycken... men inte mer än så... oc´h ett munstycker går på ca. 100kr som högst :tummenupp

Ok, tack :tummenupp

Får väl pröva mej fram lite, ingen med en -98 som vet vad ni har för storlek på era munstycken?

*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back