Förgasaren suger inte bränsle

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Hejsan!

Jag har en Kawasaki z750 från 82 med en förgasare som strular.

Cykeln har en ny bränslekran och ny vakuumslang men suger inte bränsle till förgasaren.

Om man ställer kranen i prime-läget några sekunder kan man "fylla upp" förgasaren och starta cykeln. Då fungerar den fint i några minuter tills bränslet tagit slut.

Några tips på lämplig åtgärd?

Pelle
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Testa om det kommer soppa när du suger i vacuumslangen, om inte så behöver du reparera soppakranen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Rent krasst så ska väl heller inte förgasaren suga bränsle, det ska rinna ner av egen kraft från tanken.

Det låter ju som att din soppakran inte fungerar, det är ju inte helt ovanligt att membranet i dom går sönder med tiden.
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Soppakranen är splitter ny från Kina. Den skulle förstås kunna vara trasig från början.

Kranen/cykeln har vakuum-utgång till förgasaren. Hur kontrollerar man funktionen på bästa sätt utan att få bränsle i munnen?

Något mer man ska felsöka?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Soppakranen är splitter ny från Kina. Den skulle förstås kunna vara trasig från början.

Kranen/cykeln har vakuum-utgång till förgasaren. Hur kontrollerar man funktionen på bästa sätt utan att få bränsle i munnen?

Något mer man ska felsöka?
Sug i vakuumslangen, då ska det börja rinna soppa från kranen, gör det inte det, men kommer när du ställer kranen i PRI-läget så är kranen trasig. Kommer det soppa så har du inget vakuum i uttaget på förgasaren.
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Tack! Det ska jag testa ikväll.

Finns det något trick för att undvika att få bränsle i munnen?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tack! Det ska jag testa ikväll.

Finns det något trick för att undvika att få bränsle i munnen?

Ska inte finnas bensin i vacuumslangen. Om du vill safa så sno en injectionsspruta från den lokala heroinisten och sätt i slangen och dra ut nån centimeter.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack! Det ska jag testa ikväll.

Finns det något trick för att undvika att få bränsle i munnen?

Som sagt inge soppa i den slangen men om membranet i kranen är väck kan de komma soppa den vägen och då blir motorn för sur. Så med andra ord får du soppa i munnen så är kranen väck.
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Jag måste bara få koll på att jag förstått det hela rätt. Vad menas med "ingen soppa i vakuumslangen"?

Visst är det så att bränsle dras från tanken via vakuumslangen när motorn skapar ett undertryck? Man kan väl kontrollera funktionen genom att suga i vakuumslangen och se om bränsle flödar?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag måste bara få koll på att jag förstått det hela rätt. Vad menas med "ingen soppa i vakuumslangen"?

Visst är det så att bränsle dras från tanken via vakuumslangen när motorn skapar ett undertryck? Man kan väl kontrollera funktionen genom att suga i vakuumslangen och se om bränsle flödar?

Din bränslekran har ett membran kopplat till en ventil.
När motorn är avstängd finns inget undertryck i den slang som går från insuget till bränslekranen.
Och då kommer heller ingen bensin i den andra slangen som går till flottörhusen på dina förgasare.
När du startar motorn med kranen i ON skapas ett undertryck från insugen och detta drar i membranet som öppnar ventilen och bensin rinner från kranen till förgasarna genom den andra slangen, det sugs aldrig bensin.
I läge PRI tvingar kranen ventilen att öppna rent mekaniskt.
Om du inte har ordentligt undertryck p g a dålig anslutning eller trasig slang eller att membranet är trasigt kommer inte undertrycket att öppna för bränsle.
Om du då i felsökningssyfte lossar slangen från insuget och själv suger där så ser du ju om det kommer bensin genom kranen (om du har lossat den slangen såklart).
Ett vanligt fel är att hojen stått med gammal bensin i och ventilen kärvar, eller så är det dåligt sug pga trasigt någonstans på vägen.
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Det är ju helt otroligt dumt! Jag har arbetat efter idén att bränsle i huvudsak dras från bränsletanken via vakuumslangen men även kan ställas i läget Prime då man forcerar bränsle till en annan ingång i förgasaren.

Inte konstigt att felsökning blir därefter.

Tack för hjälpen!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top