Förgasaren suger inte bränsle

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Hejsan!

Jag har en Kawasaki z750 från 82 med en förgasare som strular.

Cykeln har en ny bränslekran och ny vakuumslang men suger inte bränsle till förgasaren.

Om man ställer kranen i prime-läget några sekunder kan man "fylla upp" förgasaren och starta cykeln. Då fungerar den fint i några minuter tills bränslet tagit slut.

Några tips på lämplig åtgärd?

Pelle
 
Testa om det kommer soppa när du suger i vacuumslangen, om inte så behöver du reparera soppakranen.
 
Rent krasst så ska väl heller inte förgasaren suga bränsle, det ska rinna ner av egen kraft från tanken.

Det låter ju som att din soppakran inte fungerar, det är ju inte helt ovanligt att membranet i dom går sönder med tiden.
 
Soppakranen är splitter ny från Kina. Den skulle förstås kunna vara trasig från början.

Kranen/cykeln har vakuum-utgång till förgasaren. Hur kontrollerar man funktionen på bästa sätt utan att få bränsle i munnen?

Något mer man ska felsöka?
 
Soppakranen är splitter ny från Kina. Den skulle förstås kunna vara trasig från början.

Kranen/cykeln har vakuum-utgång till förgasaren. Hur kontrollerar man funktionen på bästa sätt utan att få bränsle i munnen?

Något mer man ska felsöka?
Sug i vakuumslangen, då ska det börja rinna soppa från kranen, gör det inte det, men kommer när du ställer kranen i PRI-läget så är kranen trasig. Kommer det soppa så har du inget vakuum i uttaget på förgasaren.
 
Tack! Det ska jag testa ikväll.

Finns det något trick för att undvika att få bränsle i munnen?
 
Tack! Det ska jag testa ikväll.

Finns det något trick för att undvika att få bränsle i munnen?

Ska inte finnas bensin i vacuumslangen. Om du vill safa så sno en injectionsspruta från den lokala heroinisten och sätt i slangen och dra ut nån centimeter.
 
Tack! Det ska jag testa ikväll.

Finns det något trick för att undvika att få bränsle i munnen?

Som sagt inge soppa i den slangen men om membranet i kranen är väck kan de komma soppa den vägen och då blir motorn för sur. Så med andra ord får du soppa i munnen så är kranen väck.
 
Jag måste bara få koll på att jag förstått det hela rätt. Vad menas med "ingen soppa i vakuumslangen"?

Visst är det så att bränsle dras från tanken via vakuumslangen när motorn skapar ett undertryck? Man kan väl kontrollera funktionen genom att suga i vakuumslangen och se om bränsle flödar?
 
Jag måste bara få koll på att jag förstått det hela rätt. Vad menas med "ingen soppa i vakuumslangen"?

Visst är det så att bränsle dras från tanken via vakuumslangen när motorn skapar ett undertryck? Man kan väl kontrollera funktionen genom att suga i vakuumslangen och se om bränsle flödar?

Din bränslekran har ett membran kopplat till en ventil.
När motorn är avstängd finns inget undertryck i den slang som går från insuget till bränslekranen.
Och då kommer heller ingen bensin i den andra slangen som går till flottörhusen på dina förgasare.
När du startar motorn med kranen i ON skapas ett undertryck från insugen och detta drar i membranet som öppnar ventilen och bensin rinner från kranen till förgasarna genom den andra slangen, det sugs aldrig bensin.
I läge PRI tvingar kranen ventilen att öppna rent mekaniskt.
Om du inte har ordentligt undertryck p g a dålig anslutning eller trasig slang eller att membranet är trasigt kommer inte undertrycket att öppna för bränsle.
Om du då i felsökningssyfte lossar slangen från insuget och själv suger där så ser du ju om det kommer bensin genom kranen (om du har lossat den slangen såklart).
Ett vanligt fel är att hojen stått med gammal bensin i och ventilen kärvar, eller så är det dåligt sug pga trasigt någonstans på vägen.
 
Det är ju helt otroligt dumt! Jag har arbetat efter idén att bränsle i huvudsak dras från bränsletanken via vakuumslangen men även kan ställas i läget Prime då man forcerar bränsle till en annan ingång i förgasaren.

Inte konstigt att felsökning blir därefter.

Tack för hjälpen!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top