Förgasaren, lite funderingar

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Jo de är så att jag strypt min kawasaki GPX 600R. Efter de har jag nu fått reglera luftflödet också så att de ska bli rätt. Men för att den ska varva gött och ilkset så måste jag ta ut luftskruvarna under förgasarna väldigt långt ut...killen på Johans MC sa att han trodde man skulle skruva 3.5 varv per skruv men detta räckte inte märkte jag utan jag fick skruva mycket mer för att den ska varva gött. Är detta skadligt för motorn och är strypning skadligt för motorn överhuvudtaget?

mvh Henke
 
Rolle85 skrev:
Jo de är så att jag strypt min kawasaki GPX 600R. Efter de har jag nu fått reglera luftflödet också så att de ska bli rätt. Men för att den ska varva gött och ilkset så måste jag ta ut luftskruvarna under förgasarna väldigt långt ut...killen på Johans MC sa att han trodde man skulle skruva 3.5 varv per skruv men detta räckte inte märkte jag utan jag fick skruva mycket mer för att den ska varva gött. Är detta skadligt för motorn och är strypning skadligt för motorn överhuvudtaget?

mvh Henke
Skadligt hmm, ingen motor går bra eller som den ska som den är byggd för
när man stryper den. Det viktiga är att den får rätt blandning luft/bränsle
strypt eller ostypt lika viktigt du får hålla koll på stiften,var noga så att den
inte får för tunnt det bästa är nog att köra den i bänk om du är osäker.

men varför strypt? Har du besiktigat den är det bara bort med brickona :tummenupp
 
Jo den piskade på ordentligt innan strypningen...nu har jag ej testkört den efter strypningen utan har pillat med luften till förgasarinställningarna rätt mycket och nu låter den bra och varvar fint. Men jag ska ju erkänna att tanken kring att ta bort strypet efter reggandet har ju slagit mig :tungan
Men är rädd att om nått händer åker jag dit så de smäller om det.... :7peta
 
Risken är att den kommer att gå för snålt dvs få för lite soppa. Då kommer du att EV bränna dinna ventiler samt att den kommer att gå varm. Rekomederar att då tar hojen till nån som vet, annars kan det kosta mer än det smakar. Men det är bara mitt råd.

björn

Kolla i avgassystemet om det blir "vitt" då är det tecken på att den går för snålt. Samt "vita" stift har jag för mig att man kan få med...?
 
ecce skrev:
Risken är att den kommer att gå för snålt dvs få för lite soppa. Då kommer du att EV bränna dinna ventiler samt att den kommer att gå varm. Rekomederar att då tar hojen till nån som vet, annars kan det kosta mer än det smakar. Men det är bara mitt råd.

björn

Kolla i avgassystemet om det blir "vitt" då är det tecken på att den går för snålt. Samt "vita" stift har jag för mig att man kan få med...?

Okej, förstår inte riktigt bara....om den med hjälp av brickorna inte får lika mycket bensin och luft så kan den ju heller inte varva och gå lika hårt dom den gjorde innan....jag menar att varva o komma upp i 5000varv är svårt numera....innan var ju de inga probs...borde de inte vara tvärtom att de blir mindre slitage på motorn nu när den inte behöver piskas på lika hårt som förr utan får ett sundare och "lättare" arbetstempo?
 
Mindre slitage är inte detsamma som mindre skador.
Visst minskar slitaget något med effektuttaget men prylen är den att om du kör magert så går kolvar och ventiler oerhört varmt. Detta resulterar i lite ökat slitage men framförallt i stor haveririsk.

Och att den inte vill "varva gött och ilkset " är väl rätt rimligt med strypbrickor i insuget, inte sant? Det säger sig själv att en motor på typ 100 pållar blir rätt egendomlig när man strypt bort merparten av effekten.
 
Hmm okej då vet jag...hur länge bör man köra för att den ska bli sliten då?
mvh Henke
 
Rolle85 skrev:
Okej, förstår inte riktigt bara....om den med hjälp av brickorna inte får lika mycket bensin och luft så kan den ju heller inte varva och gå lika hårt dom den gjorde innan....jag menar att varva o komma upp i 5000varv är svårt numera....innan var ju de inga probs...borde de inte vara tvärtom att de blir mindre slitage på motorn nu när den inte behöver piskas på lika hårt som förr utan får ett sundare och "lättare" arbetstempo?


Du skrev ju att du skruvat på luften till förknasarna. Jag vill bara informera vad resulataten kan bli. Om ju din hoj går snålt eller fett kan jag omöjligt säga.
 
Okej, ah de är väl ingen som har mer förslag...får väl ta den till en verkstad..... :confused:
 
För att vara riktigt petig är båda benämningarna korrekta. Tomgångsskruven justerar mängden luft som via luftströmmens vakumeffekt drar upp bensinen via luftskruvens passage, dvs via blandningsskruvens spets. Tomgångskretsens bränslemunstycke är en fast storlek. Dvs det är mängden luft man justerar med tomgångsskruven, luftskruven eller blandningsskruven.

freddexwing skrev:
Jag bara älskar denna meningen:
Det heter inte luftskruvar, det heter blandningsskruvar...
/fredde :banana
 
Last edited:
andersbrink skrev:
För att vara riktigt petig är båda benämningarna korrekta. Tomgångsskruven justerar mängden luft som via luftströmmens vakumeffekt drar upp bensinen via luftskruvens passage, dvs via blandningsskruvens spets. Tomgångskretsens bränslemunstycke är en fast storlek. Dvs det är mängden luft man justerar med tomgångsskruven, luftskruven eller blandningsskruven.


Njäääe...nu får vi nog hålla hästarna lite... :hihi

Det är rätt det du säger Anders, men det du säger gäller bara EN typ av förgasare, och man har ANTINGEN luftskruv ELLER blandningsskruv.
Inte både och. Eller läste jag fel?

Hur då undrar ni? :va

Jo: Antag att vi har förgasaren i Anders exempel (= de flesta CV-förgasare) Då är det ju så att lågfartssystemet förses med bensin ur det (oftast) plomberade och fasta tomgångsmunstycket. Detta ger att vi har en viss mängd bensin hela tiden. Ok?
Ok!
Det man då gör med LUFT-skruven (ofta felaktigt kallad blandningsskruven) är att ge mer eller mindre luft till denna givna mängd bensin.
Så ut=mer luft=magrare tomgångsblandning.
Ok?

Har man däremot en "äkta" blandningsskruv, d.v.s en som reglerar BENSIN-mängden, i förhållande till en given luftkanal, så kommer justeringarna att slå åt precis motsatt håll! (ut=fetare osv) Jämför med ditt ställbara munstycke från Hobbex när du var femton! Funkar på samma sätt. :lol

Man måste alltså veta om man har en LUFT eller BLANDNINGS-skruv.
Annars blir det gärna galet.

Ett tips är att luftskruvar brukar sitta på "utsidan, mot luftburken" om trotteln, medan blandningsskruvar sitter efter trotteln på förgasarhalsen. OBS detta är en grov tumregel, men är rätt i 9/10.
 
Last edited:
Ja alltså de jag har skruvat på sitter rakt in under förgasaren och in mot insugsgummit som man har precis bredvid till höger....däremot finns de på varje förgasare en skruv som sitter på sidan av förgasaren och pekar rakt ut....dessa ser ut att ha blivit skruvade på förut men vågade inte ge mig inte på dem....de låter ju som att den vid typ 5000varv inte får antingen luft eller bensin...som om man gasar kraftigt och snabbt på en hoj som stått kall om ni förstår vad jag menar...när jag chokar går den bättre...så jag funderar på om de är bensinen eller luften den vill ha och om jag skruvat på fel skruvar....? :va

Sen så finns de ett "handtag" man kan vrida på och då märker man att tomgången ökar och minskar....har tomgången nått med luften att göra när jag kör?
 
Rolle85 skrev:
... när jag chokar går den bättre...så jag funderar på om de är bensinen eller luften den vill ha och om jag skruvat på fel skruvar....? ....
För det första så är det antagligen inte choke. Det är med stor säkerhet kallstarttillskott. Ytterst få hojar har choke. Översätt det engelska uttrycket "choke" till svenska så förstår ni.
Tyvärr används begreppet felaktigt av de flesta så man får väl lov att acceptera läget. :)

Det tyder på att den går magert. Kallstarttillskottet kompenserar genom att öppna för en kanal som i sig ger en fetare blandning och detta kompenserar.
 
Hmmm jag förstod inte vad du menar? Va tror ni felet kan vara? Vad ska jag ändra på? Som sagt så funkade hojen prima bra innan vi ströp den, nu när brickorna sitter i om sitter i insugningsgummit, vilket gjorde 1/3 av de ursprungliga insuget så uppstod detta med att den inte riktigt orkar gasa på varven över 5000. Va tror ni? Var ska jag skruva?
 
Eftersom den går bättre då du "chokar" så får den uppenbarligen för lite soppa. DÅ vet du åt vilket håll felet är. Sen gäller det att isolera vad du ska ändra på. Eftersom det är över 5000 rpm så är det med stor säkerhet huvudmunstycke och det bör då vara större. Det kan ev vara nålhöjd men det brukar gälla lägre varvtal.

Jag hoppas att du kör hojen och inte bara torrgasar? Annars kan vi nästan glömma diskussionen. Det enda som gäller är att köra när man ska bestycka. Att stå i garaget och vrida på rullen ger inte mycket vad gäller diagnostiserande.

Och att det inte orkar ordentligt på högre varvtal är väl ganska givet när du har strypt knarren, inte sant?
Skilj alltså på "inte orkar pga strypning" och på "inte orkar pga fel bestyckat".
Det första är som det är medan det andra märks mest just direkt efter pådrag (dvs när gashastigheten genom fuggarna sjunker).
 
Robban_C skrev:
Eftersom den går bättre då du "chokar" så får den uppenbarligen för lite soppa. DÅ vet du åt vilket håll felet är. Sen gäller det att isolera vad du ska ändra på. Eftersom det är över 5000 rpm så är det med stor säkerhet huvudmunstycke och det bör då vara större. Det kan ev vara nålhöjd men det brukar gälla lägre varvtal.

Jag hoppas att du kör hojen och inte bara torrgasar? Annars kan vi nästan glömma diskussionen. Det enda som gäller är att köra när man ska bestycka. Att stå i garaget och vrida på rullen ger inte mycket vad gäller diagnostiserande.

Och att det inte orkar ordentligt på högre varvtal är väl ganska givet när du har strypt knarren, inte sant?
Skilj alltså på "inte orkar pga strypning" och på "inte orkar pga fel bestyckat".
Det första är som det är medan det andra märks mest just direkt efter pådrag (dvs när gashastigheten genom fuggarna sjunker).

Okej de var bra info...dock har jag bara haft den i garaget och varvat den...men de måste vara de där munstycket du pratar om då för att de är som om motorn dör om man accar för fort eller över 5000 varv...typ som när man accar på hårt på en kall hoj som stått länge...hur byter jag munstycke i såfall, är de munstycket så att de sprutar in mer bensin? Men hur kan den kräva mer bensin om den är strypt? Tacksam för svar robban de var givande de du skrev innan.

mvh Henke
 
Robban_C skrev:
För det första så är det antagligen inte choke. Det är med stor säkerhet kallstarttillskott. Ytterst få hojar har choke. Översätt det engelska uttrycket "choke" till svenska så förstår ni.

OK, choke = kväva eller?
Bara nyfiken, hur skiljer man på en choke-mekanism och en för "kallstartstillskott"?
:va
 
Helt korrekt. En som har koll på skolengelskan. :D
Choke är ett spjäll som sitter före venturi (och trottel) och som namnet antyder stryper fuggen (egentligen lufttillförseln). Därigenom går den fetare eftersom atmosfärstrycket (som påverkar soppan i flottörhuset) så att säga får mer att säga till om.
Finns det inget spjäll så är det kallstarttillskott. I stort sett alla modernare (dvs åtminstone från 70-talet och framåt) knarrar har detta.
Ytterst få bilar har det. De enda bilar som jag minns just nu är Alfa Romeo (de gamla Alfetta, Giula etc tillverkade i norra Italien) med Dellorto-fuggar. De har kallstarttillskott. Inga osexiga chokespjäll ivägen där inte!

Värt att notera är att vissa fuggar med kallstarttillskott ger anrikning i stort sett bara på tomgång men inte särskilt mycket på högre varvtal. Detta jämpfört med "riktig" choke som ger markant anrikning på högre varvtal/trottelöppningar såvida inte fuggen har ett system som öppnar choken mer eller mindre vid öppnad trottel (rätt vanligt).

Är det insprut så ligger ju kallstarttillskottet i bränslemappen men likförbannat så finns det.
Och chokehandtaget på en insprutknarr är inte alls choke eller kallstarttillskott, det är snabbtomgång eftersom tillverkarna är för snåla för att fixa tomgångsreglering på knarrarna.
 
Strypbrickorna, är de fabriksgjorda?

Om inte - hoppas jag man tänkt 2 sekunder innan man gjorde dem. Öppningen ska vara i linje med emulsionsrören, dvs öppningen i strypbrickan ska vara i bottenplanet av insuget. Du har inga foton på hur installationen ser ut?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top