andersbrink skrev:
För att vara riktigt petig är båda benämningarna korrekta. Tomgångsskruven justerar mängden luft som via luftströmmens vakumeffekt drar upp bensinen via luftskruvens passage, dvs via blandningsskruvens spets. Tomgångskretsens bränslemunstycke är en fast storlek. Dvs det är mängden luft man justerar med tomgångsskruven, luftskruven eller blandningsskruven.
Njäääe...nu får vi nog hålla hästarna lite...
Det är rätt det du säger Anders, men det du säger gäller bara EN typ av förgasare, och man har ANTINGEN luftskruv ELLER blandningsskruv.
Inte både och. Eller läste jag fel?
Hur då undrar ni?
Jo: Antag att vi har förgasaren i Anders exempel (= de flesta CV-förgasare) Då är det ju så att lågfartssystemet förses med bensin ur det (oftast) plomberade och fasta tomgångsmunstycket. Detta ger att vi har en viss mängd bensin hela tiden. Ok?
Ok!
Det man då gör med LUFT-skruven (ofta felaktigt kallad blandningsskruven) är att ge mer eller mindre luft till denna givna mängd bensin.
Så ut=mer luft=magrare tomgångsblandning.
Ok?
Har man däremot en "äkta" blandningsskruv, d.v.s en som reglerar BENSIN-mängden, i förhållande till en given luftkanal, så kommer justeringarna att slå åt precis motsatt håll! (ut=fetare osv) Jämför med ditt ställbara munstycke från Hobbex när du var femton! Funkar på samma sätt.
Man måste alltså veta om man har en LUFT eller BLANDNINGS-skruv.
Annars blir det gärna galet.
Ett tips är att luftskruvar brukar sitta på "utsidan, mot luftburken" om trotteln, medan blandningsskruvar sitter efter trotteln på förgasarhalsen. OBS detta är en grov tumregel, men är rätt i 9/10.