Förgasaren läcker bensin

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
YZF-R1
Hej

Har precis startat min R1 för i år. Men tyvärr började det läcka bensin från en av förgasarna. Troligen är det flottören eller någon packning runt den som har hängt sig.

Är det svårt att fixa själv och hur gör jag?

Eller kan det vara något annat fel.

Tacksam för snabbt svar.:tummenupp

Mvh Daemon

Om flottören inte trycker upp nålventilen så kommer de att läcka.

Om de finns smuts på nålventilen så den inte kan stänga helt så läcker det.

Om nålventil och säte är slitet av smutspartiklar så kan repor göra att de läcker trots att nåventilen är stängd.

Om de är bensinpump, så kan ju trycketregleringen kuka-ur å orsaka läckage...

jag hade startat en tråd me att d luktar soppa som fan från min r1a 99a har kollat överallt o finner inga läckage men förgasaren har jag inte kollat...så jag kanske har fått samma problem som dig:huvet känner du lukten under tanken???

Om flottören inte trycker upp nålventilen så kommer de att läcka.

Om de finns smuts på nålventilen så den inte kan stänga helt så läcker det.

Om nålventil och säte är slitet av smutspartiklar så kan repor göra att de läcker trots att nåventilen är stängd.

Om de är bensinpump, så kan ju trycketregleringen kuka-ur å orsaka läckage...

Prova ned att knacka på flottörhuset med tex. en skruvmejsel med plastskaft,
har hojen stått i vinter med soppa i förgasarna så kan en flottörventil fastnat.

Häll sedan i en flaska "Insprutningsrengöring" vid nästa tankning, så hjälper du
de övriga delarna i förgasarna att vkna ur vintersömnen.

KentW

Jag hade problem med att min hoj läckte bensin med. Det var dock bränsleslangen som hade stelnat över vintern och därmed inte höll tätt. Jag behövde bara byta slangen så löste det sig för mig. Kolla så att det verkligen är ifrån förgasaren det läcker, kan vara så att bensinen rinner ner på förgasaren och att det då ser ut som att det kommer därifrån.

jag hade startat en tråd me att d luktar soppa som fan från min r1a 99a har kollat överallt o finner inga läckage men förgasaren har jag inte kollat...så jag kanske har fått samma problem som dig:huvet känner du lukten under tanken???

kollat luftfilter?
småläckor. inge soppa i oljan?

efter en vinter om gasarn står tom kan packningar torka för att efter nån/nåra repor va tätt igen..

kollat luftfilter?
småläckor. inge soppa i oljan?

efter en vinter om gasarn står tom kan packningar torka för att efter nån/nåra repor va tätt igen..

d finns inga småläckor vet inte om d finns ngn soppa i oljan men ska byta olja o filter redan imorn..luftfiltret är nytt ett KN filter bara 4 månader gammalt..

Hej. Ja, jag känner lukt under taken. Men i mitt fall flödar det ut bensin från högra förgasaren. Det gick inte att missa.

Prova ned att knacka på flottörhuset med tex. en skruvmejsel med plastskaft,
har hojen stått i vinter med soppa i förgasarna så kan en flottörventil fastnat.

Häll sedan i en flaska "Insprutningsrengöring" vid nästa tankning, så hjälper du
de övriga delarna i förgasarna att vkna ur vintersömnen.

KentW

Tack för tipset. Det låter som en bra idé..
Ska prova imorgon.

Tusen tack..:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back