Förgasare verkar flöda över.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Lite bakgrund:

Tidigare i sommar pumpade jag upp den gamla soppan ur tanken (98 så det var bara 5% etanol). Jag hällde allt i ett genomskinligt kärl och den såg hur fräsch som helst ut. Gräsklippare startade på första rycket med den i tanken.

Nu hällde jag i ny soppa och skulle provstarta. Den lovade och gick några sekunder men kändes som en enstånka så jag antar att något hänt under tiden den stått. Sedan så upptäckte jag att det rinner bensin från foten på förgasaren i övergången till motorn.

Här är en film.

Vad innebär detta? Jag skruvade bort tändstiftet och drog runt den på startmotorn, såvitt jag kan se så är inte cylindern full med bensin heller men det tog en stund från att jag upptäckte droppandet till dessa att jag kollade i cylindern så den kan ju ha hunnit rinna undan och fortsatt ned i vevhuset. Det här är inte något som hänt innan jag startade den i alla fall för jag har satt ett manuellt bensinkran efter det vakuumstyrda just för långtidsförvaring och det har varit stängt.

Det kan vara schmutz i knasaren som satt sig så att flottörnålen inte längre håller tätt - eller en otät flottör som inte längre lyfter nålen riktigt.

Jag har en liknande knasare, och den ordnar i regel till sig efter lite körning. Skönt att slippa lossa en förgasarbrygga på en fyrcylindrig motor om man kan!

Med det sagt är det inte bra att ha soppa i cylindern - var vaksam på oljans doft och nivå

Vad innebär detta?

Först och främst så innebär det att du har en påtaglig brandrisk i garaget.
Vidare mekförsök lämpligen utomhus.

Den "extra bensinkranen" gör mig brydd. Har du satt dit den pga tidigare problem?

Det låter mycket riktigt som otät flottörnål, men innan du river förgasarbryggan finns det några viktiga saker att kolla:

1. Är du 100 på att läckaget kommer inifrån förgasaren? Skvalandet i filmen stämmer dåligt med torrt förbränningsrum. Det kan vara en sprucken tilloppsslang som låter bränslet rinna på utsidan av förgasaren och sedan blir synligt på undersidan.

2. Dränera samtliga flottörhus. Samla upp bränslet i separata glas och leta efter föroreningar. Grums i någon av glasen ökar sannolikheten för att något stör tätningen på #3 - och innebär att felet kan komma att uppstå på fler förgasare.

3. En quick-fix kan vara att knacka på det aktuella flottörhuset med förgasarbryggan kvar på plats.
Bra mycket enklare att komma åt på en stånka eller twin - men absolut värt att pröva.
Ett turk-mek som är fullt legit.

Lycka till!

Beställt JIS mejslar då någon föregående ägare allvarligt skadat skruvskallarna på flottörhusen. Just nu kan jag inte avgöra hur oljan är då hela källaren luktar som en bränsledepå. Extrakranen sitter där som en försäkring när man ställer hojen ett tag eller vinterförvarar. Satte dit den efter att jag blev nojig över att det vakuumstyrda skulle gå sönder utan att jag visste om det. Jag har alltså inte haft problem med originalkranet än så länge.

Kan jag ta bort stiften och veva runt den på startmotorn när jag fått tag på mejslarna? När jag öppnar skruvarna bör väl alla flottörhus utom trean vara fulla och trean borde vara tom eller innehålla avsevärt mindre och då måste det ju vara flottören som kärvar alt. att nålen är skadad och inte tätar ordentligt eller tänker jag fel?

Om trean har flödat så är flottörhuset fullt nu.
Byt alla skadade (dvs alla) skruvar till insex/torx så blir det roligare att skruva ihop sen.
Packningar och nålventiler kan du beställa från https://www.braigasen.se/

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...