förgasare....- tryckskillnad

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
hade tänkt bygga en egen mojäng för att ställa in mina förgasare....

...det jag undrar är hur stort undertryck man får i en förgasare, och vilken skillnad man kan få i tryck mellan två förgasare (om dem är riktigt osynkade)...

...hade tänkt använda mig av vattenpelare och vill veta ungefärlig höjd jag behöver på slangarna för att vatten ej ska kunna sugas in i förgasarna...

Minns inte vad det står för gradering på klockorna hörrdudu... men gissningsvis 20-40mmVP.
Checka nån bild på klockor i nån katalog/på nätet så kan du nog ev se skalan! *tips*

HAr man inga klockor kan följande två metoder användas:

Stetoskop: Lyssna i respektive förgasare. Ställ till de låter lika (som att stämma en orgel).

Två genomskinliga kärl sätts ihop med ett gummimembran mitt i (diskhandske motsv)
EN slang till resp. kammare och sedan kopplas dessa till varsin förgasare så att de suger på varsin sida om membranet.
Balansera så att membranet INTE buktar åt nåt håll!
Kör sedan växelvis mellan alla gasare så det blir lika överallt!
Enkelt och funkis men kräver en del pyssel att förbereda med slangar nipplar osv.

Last edited:
Finns inga garantier för att vatten inte kan sugas in. Men det är inget problem iaf.
Man fixar ställbar strypning mellan rören helt enkelt. Och håller ett öga på vattnet när man gasar.
Ev kan man ju lägga 1 träkula i varje rör, men det är onödigt.

Ca 1m rörlängd räcker gott o väl.

Vanliga vakumklockor är inte spec noggranna eller lättavlästa. 1/100 atm är ju 10 cm vp.
Och det är säkert mer än vad klockorna klarar. Och rören kan i princip inte visa fel.
Fast dom ser ju inte så hightech ut. Och billiga är dom oxå.

Prova Sök här så hittar du nog en del tips.
/u

ulf_lundin skrev:
Finns inga garantier för att vatten inte kan sugas in. Men det är inget problem iaf.
Man fixar ställbar strypning mellan rören helt enkelt. Och håller ett öga på vattnet när man gasar.
Ev kan man ju lägga 1 träkula i varje rör, men det är onödigt.

Ca 1m rörlängd räcker gott o väl.

Vanliga vakumklockor är inte spec noggranna eller lättavlästa. 1/100 atm är ju 10 cm vp.
Och det är säkert mer än vad klockorna klarar. Och rören kan i princip inte visa fel.
Fast dom ser ju inte så hightech ut. Och billiga är dom oxå.

Prova Sök här så hittar du nog en del tips.
/u

det e jag med på....

men jag förmodar att förgasarna ej har ett konstant undertryck, utan att det varierar beroende på när ventilerna öppnar o stänger och därmed kommer pelarna att fladdra litegrann......

om man skulle ta det värsta tänkbara fallet (som bara e teoretiskt möjligt)...så om man får 1 bars undertryck (detta var en av frågorna...vilket undertryck får man i en förgasare) i en av fuggarna (sen e det väl totalt vacuum i den..) o dem andra har normalt luftryck (0bar) så betyder det väl det en skillnad på 10 m i höjd (om man kör med vatten).....

....men eftersom nu samtliga förgasare blir ihopkopplade kommer man bara att mäta skillnaden mellan förgasarna (o där snackar man säkert 100delar av bar vilket som ger som du skrev 10 cm höjddifferens)....

...men man vill ju ha en säkerhetsmarginal oxå...och jag kan tänka mig att man i startögonblicket kan få betydligt högre skillnader än 100delar av bar...och det är väl därmed man oxå bör ha strypningar i rörledningarna vid starten...

....men jag hade velat strunta i strypningarna...blir bara en massa onödigt meck och därför borde man ju klara sig med kanske 2 meters höjd på pelarna...ELLER?

ps...hoppas mitt resonemang blev förståligt.... :3freak

Min erfarenhet är att du behöver strypningar för att kunna läsa av ordentligt, både med klockor o vattenvarianten.
Fast jag har bara synkat twinnar. Har en klämma mellan rören som stryper vattnet, enkelt o bra.
Om du har 4 rör så blir det förstås knepigare. Men 2 rör och flytta ena anslutningen
till en förg i taget är en variant. Ibland saknar ju en av 4 förg justering, så den borde isf går bra att synka
dom andra 3 mot.
/u

majoon skrev:
hade tänkt bygga en egen mojäng för att ställa in mina förgasare....

...det jag undrar är hur stort undertryck man får i en förgasare, och vilken skillnad man kan få i tryck mellan två förgasare (om dem är riktigt osynkade)...

...hade tänkt använda mig av vattenpelare och vill veta ungefärlig höjd jag behöver på slangarna för att vatten ej ska kunna sugas in i förgasarna...

Det finns ett par bra trådar (som också har länkar till andra trådar) i det här forumet om att synka förgasare här på SH.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=69652&highlight=kalibrera+f%F6rgasare

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1424&highlight=kalibrera+f%F6rgasare

Hoppas det hjälper lite :)

tack för alla svar....har haft koll på de andra trådarna...fast jag har inte riktigt vetat hur långa man behöver göra slangarna....

har idag byggt ihop den konstruktion enligt den bild som visats i en av de tidigare trådarna...var ett jävla meck o få vattnet rätt :brinnerup

...kan tillägga...testa aldrig med diskmedel i vattnet (en asbra ide från min bror).... :tungan

nu ska jag "bara" göra en ventiljustering (vilket även det blir första gången för mig :hihi ) sen så ska det klockas :banana

Jag använde tvåtaktsolja i min konstruktion.
Oljan är lite segare än vatten o dämpar pulserna.
Sen gör det inget om motorn suger i sig det.

Jag använde också tvåtaktsolja och det funkar klockrent. Oljan var dock lite väl seg så jag spädde ut den lite med 5-56. :)

Jag har genom tiderna använt diverse synkroniseringsanordningar med vippor, metallkulor och vätskepelare. Det slutar alltid med att jag får stämma av gasarna med örat. Mest Weber, Dell'Orto och SU, men principerna är samma. Jag ställer in dem parvis och sedan synkar jag ihop paren.

Skulle jag stött på en trea eller femma hade det nog skitit sig men för mig blir det alltid mest exakt när jag lyssnar mig fram.

Men, men -alla sätt är bra utom de dåliga. Jag kan inte tro att sju zillioner motortrimmare har fel.

pilsner

Hej alla.
En liten fråga bara : Hur ofta tar ni isär era förgasare?????????????????? Alltså alla fyra förgasare bort från stagen som håller ihop de.
För det är väl den enda gången jag kan se nån anledning till att synka de igen,,jajaja, jag vet enligt Bike, och andra, tidningar, så måste man synka förgasarna stup i kvarten,,varje service etc,,bortkastade pengar, anser jag om inte hojen går riktigt dåligt,,och det är oftast inte synkningen som är problemet,,utan mer vanligt att ägaren har hittat nån eller flera skruvar,,oj som man kan skruva på,,och då har han gjort just det.
Jag har under mina 28 år som mc-förare och 10 år som mc-mekaniker, inte hittat många mc som behövde en synkning, visst efter 8000 mil, då kan det väl ha blivit litet slitet här och där,,men på en hyfsat modern hoj, som går bra på tomgång och går jämt från tomgång uppåt, då är ju synkningen bra,,,och det är ENBART på låga varv som det har nån betydelse! På fullgas så kan de stå riktigt olika UTAN att man märker det.
Dessutom skall man INTE kolla de på tomgång, utan på lite högre varv, man gasar precis så man tar bort glappet imellan förgasarna, vajern etc, alltså runt 1500-2000 r/min, är mer lämpligt.
Ett inlägg från
Mogens.

eftersom det står i servicepapperna att det ska göras så kan man ju lika bra göra det... sen e det ju alltid kul att pilla lite med hojen...

kan tillägga att turbobiker44 hade rätt...mina förgasare var bra inställda men nu vet man det o behöver inte tänka mer på det (dessutom så e det så gott som gratis o göra det själv)... :banana

majoon skrev:
eftersom det står i servicepapperna att det ska göras så kan man ju lika bra göra det... sen e det ju alltid kul att pilla lite med hojen...

kan tillägga att turbobiker44 hade rätt...mina förgasare var bra inställda men nu vet man det o behöver inte tänka mer på det (dessutom så e det så gott som gratis o göra det själv)... :banana

Jo, det är ju alltid kul att meka lite,,och med lite tur kan man lära sig nåt om sin hoj också
Gratis??? Där jag jobbade (Prillas) kostade det 500:-/synkning, men visst om man gör det själv, så visst. ;-)

Rak 4:a, V4:a eller V-twin,,samma gäller så klart. ;-)
Mogens.

turbobiker44 skrev:
Rak 4:a, V4:a eller V-twin,,samma gäller så klart.
Njae, inte alla motorer som har förg/spjällhus på samma axel, så då kan synkningen behöva kollas
oftare. Och på t.ex. Bmws boxer där TPSen (som styr sprutet) sitter på ena spjällhuset är bra
synkning viktigt för att den ska gå någorlunda jämnt.

Mao, ingen regel utan undantag. :)
/u

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back