Förgasare/Tomgång TZR 125

lbs76

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
1989; Yamaha TZR 125, 1999; Yamaha XJ 600 S
Hej!
Jag vet att det finns en specifik 125-fel, men anser att mitt problem inte är specifikt för denna slagvolym. Istället postar jag här och hoppas på att fler och mer erfarna hojåkare kan ge mig råd.

Under påsken delade jag min förgasare och kollade vad jag hade för huvudmunstycke: 180. Detta för att jag ville testa ett mindre och på så sett se om den orkade bättre på de högre växlarna då jag upplever att den dör ut på dessa (4-6). Självklart förstår jag att min lilla kaffekvarn inte är världens effektmonster:). Jag var bara nyfiken.
Köpte ett 170 och testade. Upplevde ingen större skillnad och bestämde mig för att byta tillbaks till mitt originalmunstycke. Rengjorde detta med bräkleen och blåste det. I samma veva rengjorde jag även lågfartsmunstycket. Inte för att jag kunde se att de var igenbegade men gjorde det ändå. Skruvade ihop cykeln igen och körde en runda.

Till "problemet":
När jag körde rundan upptäckte jag att min tomgång var ovanligt hög (märk att jag ej ändrat denna vid munstycksbytena). Skruvade ner tomgången när jag höll still i en korsning ch tänkte inte mer på det.
När jag kom hem funderade jag över varför den gått upp. Har det med munstycksrengörningen att göra eller kan något ha hänt med insugsgummit?

Mvh

Tar tjuvluft? Men då borde den kanske gå ojämnt medans man kör å.

Låter som att trotteln i förgasaren hängde sig ett tag.

Om din hoj är strypt och har originaldrevning kan du byta 16 fram till ett 14, då blir hojen klart mycket roligare och orkar även uppförsbackar på 6:ans växel. Dock får du leva med högre varv i alla hastigheter och en toppfart på 130-blås vid rödmarkeringen.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back