Förgasare på en KLR650

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag satt och läste lite i serviceboken till min KLR650 och tyckte inte att bilderna på förgasaren stämde riktigt med min förgasare. När jag kollade upp det så verkar det som om KLR650 har en Keihin CVK 40-förgasare, men min hoj är bestyckad med en Mikuni-förgasare...

Jag gissar att den förre ägaren bytt förgasaren, men varför? På vilket sätt skiljer de olika förgasarna åt, är det olika typer av förgasare (vakuum etc)?

Hojen går bra så det är egentligen inga problem (bortsett från lite snål tomgångsblandning, men det går väl att skruva upp) så jag undrar mest varför man bytt förgasare, effektökning? Eller har olika årsmodeller av KLR650 olika fabrikat på förgasaren?

sgtpepper skrev:
Jag satt och läste lite i serviceboken till min KLR650 och tyckte inte att bilderna på förgasaren stämde riktigt med min förgasare. När jag kollade upp det så verkar det som om KLR650 har en Keihin CVK 40-förgasare, men min hoj är bestyckad med en Mikuni-förgasare...

Jag gissar att den förre ägaren bytt förgasaren, men varför? På vilket sätt skiljer de olika förgasarna åt, är det olika typer av förgasare (vakuum etc)?

Hojen går bra så det är egentligen inga problem (bortsett från lite snål tomgångsblandning, men det går väl att skruva upp) så jag undrar mest varför man bytt förgasare, effektökning? Eller har olika årsmodeller av KLR650 olika fabrikat på förgasaren?

Dom har kört med 2 olika förgasare hela tiden verkar det som, jag och en kompis hadde varsin klr 605 -93 och dom hadde olika förgasare. Kanske Kawwa har säkrat upp så att dom aldrig står utan förgasare på fabriken och därför använder 2 märken eller så byggs dom kanske i 2 olika länder eller nått.

sgtpepper skrev:

Har haft en KLR650 och vad jag har försstått så står k på cvk-40 förgasaren för att det är kawasaki och den sätter dom dit på både KLR och KLX (när den byggdes) och man byter till Mikuni om man vill ha lite mer möjligheter att ställa in den.

En liten sida med info om KLR650

Puttefnask skrev:
Har haft en KLR650 och vad jag har försstått så står k på cvk-40 förgasaren för att det är kawasaki och den sätter dom dit på både KLR och KLX (när den byggdes) och man byter till Mikuni om man vill ha lite mer möjligheter att ställa in den.

En liten sida med info om KLR650
Hmm, jag undrar om min förgasare är bytt eller om det är som Nicke_k skriver, att Kawasaki kör med olika märken?

Mitt problem är att jag inte vet vilken skruv som justerar tomgångsbränsleblandningen (pilot jet) på Mikuni-förgasaren, eftersom jag bara har beskrivningar för CVK40-förgasaren, men jag får väl pilla lite på de olika skruvarna och försöka lista ut det i morgon :).

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...