Förgasare och luftburk?!

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Skruvade bort tank och lite kåpor idag för att försöka se huruvida strypningarna är borta eller inte.. men jag har som sagt inte en aning hur strypningarna ska se ut, så jag tänkte få lite hjälp av er erfarna.. Tänkte att kanske gummina med hålen i som sitter i luftburken är nån sorts strypning?! eller hur man ska bära sig åt för att riva ner en förgasare för att se hur nålarna som sitter i ser ut, har ett set nålar som ligger å dräller så det är kanske nån skillnad på de som sitter i å de andra...

står nämligen som följer på vv´s hemsida om min hoj..

MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 99 KW (135HK) SÄNKT GENOM ÄNNDRING
AV FÖRGASARE OCH INSUGNINGSRÖR

Så jag skulle ju vilja försäkra mig om att strypningarna verkligen är väck...

Tacksam för hjälp!!

Bifogat

• fuggar.jpg
    fuggar.jpg
    80.6 KB · Visningar: 286
  • luftburk.jpg
    luftburk.jpg
    69.9 KB · Visningar: 294
Är inte helt säker på hur det är byggt på VFR men strypningen sitter vanligtvis i gummit mellan förgasaren och insuget. En del modeller har en metallbricka medan andra har gummin med ingjutna förträngningar. Öppna trottlarna och kika in. Kolla även så att trottlarna har möjlighet att lyfta max och inte har något prematurt stopp.

Är inte helt säker på hur det är byggt på VFR men strypningen sitter vanligtvis i gummit mellan förgasaren och insuget. En del modeller har en metallbricka medan andra har gummin med ingjutna förträngningar. Öppna trottlarna och kika in. Kolla även så att trottlarna har möjlighet att lyfta max och inte har något prematurt stopp.

men det kan inte vara gummit som sitter i luftburken då?!

Den lilla begränsningen i luftburken gör väl knappast nån skillnad heller.

Lyfter du upp trotteln så bör du kunna se igenom förgasaren o se om det är nån bricka där.

Jo det är inte omöjligt även om jag tycker det känns lite korkat att strypa på nedre delen av trottelöppningen.

ja, som sagt, jag vet ju inget om detta...:confused: men gummit täcker för 1 av de 3 hålen som sitter i botten, va e dom 3 hålen till?! men jag ska ge mig ner i garaget med en ficklampa och kolla vad som finns innanför trottlen på min RF..

I´ll be back..

Last edited:
Nu har jag varit nere och kollat, och trottlen går att föra hela vägen upp och innanför det kan jag inte se några brickor... men med trottlen så följer väl nålen med upp, eller?! kan det finnas nån begränsning med nålen?! att de e tjockare eller nått annat?! kanske idiotförklarar mig själv här... men jag tar chansen...

Det är inte lätt att skriva på SH och laga mat samtidigt....:D
Jag funderade om du redan gjort fredag:öl :öl :)

Nu har jag varit nere och kollat, och trottlen går att föra hela vägen upp och innanför det kan jag inte se några brickor... men med trottlen så följer väl nålen med upp, eller?! kan det finnas nån begränsning med nålen?! att de e tjockare eller nått annat?! kanske idiotförklarar mig själv här... men jag tar chansen...

När du lyft upp trotteln så gasar du fullt så att spjällen innanför öppnas på vid gavel, innanför spjällen är det vanligt att sätta strypbrickor.

Last edited:
Suzuki RF 900:an var strypt i förgasargummina, altså mellan topp och förgasare,,;-), samt hade annan bestyckning i förgasarna, bla, andra emulsionsrör.
Sen kommer jag inte ihåg om de hade samma strypning på de första 3 (eller var det bara 2??) växlerna som 1100:an på den tiden, dvs den lila kabeln till CDI-boxen som skulle kopplas ur, men det kan du väl kolla med KGK-Suzuki.
Men vad är problemet?
Det är väl bara att hitta en öde motorvägsbit en tidig morgon och ge järnet,,antingen så gör den (på hastighetsmätaren,) ca 230-240 km/h (73,5 Kw), eller ca 270-280 km/h (100 Kw).
Om den gör det senare,,Voila, då är den inte strypt, och om du inte kör så fort iaf, så är det väl sk.t det samma.:)
Frostie.

Last edited:
Suzuki RF 900:an var strypt i förgasargummina, altså mellan topp och förgasare,,;-), samt hade annan bestyckning i förgasarna, bla, andra emulsionsrör.
Sen kommer jag inte ihåg om de hade samma strypning på de första 3 (eller var det bara 2??) växlerna som 1100:an på den tiden, dvs den lila kabeln till CDI-boxen som skulle kopplas ur, men det kan du väl kolla med KGK-Suzuki.
Men vad är problemet?
Det är väl bara att hitta en öde motorvägsbit en tidig morgon och ge järnet,,antingen så gör den (på hastighetsmätaren,) ca 230-240 km/h (73,5 Kw), eller ca 270-280 km/h (100 Kw).
Om den gör det senare,,Voila, då är den inte strypt, och om du inte kör så fort iaf, så är det väl sk.t det samma.:)
Frostie.

tja, jag har bara lyckats komma upp i 220 sen va det inget kvar att ge...men ombestyckade förgasare.. är det nålarna då som e annorlunda, och vad är emulsionsrör för nått kul då!? Å vad/var är CDI-boxen?! Blir galen!!!:huvet

Hej du.
Ja, då är den garanterat strypt.
En "fräck" fråga : Har du aldrig haft moped??:tungan

Men ok, jag skall försöka bena ut det åt dig.

CDI-box styr tändningen/tändningstidpunkten, men den styrpning gör bara att motorn inte varvar upp så snabbt på de första växlerna (Hade med decibelmätning att göra), det påverkar inte toppfarten.

Emulsionsrör är det mässingsrör som nålen går ner i, även kallat nålmunstycke.
Är inte säker på om nälerna var annorlunda,,det är möjligt, och sen har jag för mig att huvudmunstyckene var annan storlek.

Det bästa du kan göra är att skaffa en verkstadshandbok, där finns alla beteckningar och mått som du nånsin kommer att behöve, samt el-schema som kan vara bra att ha,,när man skall klippa kabeln,,:D

Och sen satt en förträngning i själva insugningsgummit, men det kan man slipa bort, man kan även köpa 4 nya fulleffektsgummin, men räkna med ca 1500:- för dem.

I samtida test så gjorde RF 900:an 260 km/ i verklig hastighet, jämför med t.ex. R1 -99 som gör ca 270 km/h, samt var den snabbaste hojen 0-100 km/h samt 0-402 m på den tiden (1994) enligt Bikes stora test 94-95.
Körklar vikt ca 205 kg är inte mycket mer än t.ex. Rettor och liknande idag.
Fast nu kommer en massa R1 ägare väl att berätta att deras hoj minsann vägar 165 kg etc,,
Yeah,,"In your dreams":)
Hälsar Frostie.
Så där är inget fel på en sådan, inte ens idag

Hej du.
Ja, då är den garanterat strypt.
En "fräck" fråga : Har du aldrig haft moped??:tungan

Men ok, jag skall försöka bena ut det åt dig.

CDI-box styr tändningen/tändningstidpunkten, men den styrpning gör bara att motorn inte varvar upp så snabbt på de första växlerna (Hade med decibelmätning att göra), det påverkar inte toppfarten.

Emulsionsrör är det mässingsrör som nålen går ner i, även kallat nålmunstycke.
Är inte säker på om nälerna var annorlunda,,det är möjligt, och sen har jag för mig att huvudmunstyckene var annan storlek.

Det bästa du kan göra är att skaffa en verkstadshandbok, där finns alla beteckningar och mått som du nånsin kommer att behöve, samt el-schema som kan vara bra att ha,,när man skall klippa kabeln,,:D

Och sen satt en förträngning i själva insugningsgummit, men det kan man slipa bort, man kan även köpa 4 nya fulleffektsgummin, men räkna med ca 1500:- för dem.

I samtida test så gjorde RF 900:an 260 km/ i verklig hastighet, jämför med t.ex. R1 -99 som gör ca 270 km/h, samt var den snabbaste hojen 0-100 km/h samt 0-402 m på den tiden (1994) enligt Bikes stora test 94-95.
Körklar vikt ca 205 kg är inte mycket mer än t.ex. Rettor och liknande idag.
Fast nu kommer en massa R1 ägare väl att berätta att deras hoj minsann vägar 165 kg etc,,
Yeah,,"In your dreams":)
Hälsar Frostie.
Så där är inget fel på en sådan, inte ens idag

hehehe, hade en Puch Dakota, och jag antar att förgasarna funkar enligt samma princip på hojjen, men jag är lite mer nervös för att mecka med hojjen än med Puchen.. :tungan Men jag får väl riva bort förgasarna och se hur det ser ut.. Sen det där med insugsgummit.. e de de gummit som jag tagit bild på eller var sitter det?! Har inga andra emulsionsrör liggande, då antar jag att ja måste köpa nya såna nånstans, eller?! Har verkstadshandbok på PDF så där kanske det finns med ett kopplingsschema.. får ta å kolla upp det, har ju ingen jäkla aning vilken kabel som ska klippas. .får posta en bild å se om jag kan få hjälp med det åxå... Får väl bli ett fortlöpande frågande och skrikande på hjälp, det här.. :D

innan du gör ngt dumt så lossa förgasar bryggan , 4 st skruv o lossa, titta sedan som ngn nämnt på gummit mellan motor o förgasare om hålet är runt , inga halvmånar eller liknande , så sitter strypningen i fuggarna .kan ev klippa en kabel går väl från cdi:n om jag inte missminner mig men det borde ngn veta

Last edited:
innan du gör ngt dumt så lossa förgasar bryggan , 4 st skruv o lossa, titta sedan som ngn nämnt på gummit mellan motor o förgasare om hålet är runt , inga halvmånar eller liknande , så sitter strypningen i fuggarna .kan ev klippa en kabel går väl från cdi:n om jag inte missminner mig men det borde ngn veta[/QUOTE

Svar finnes längre upp på sidan.
Kan löna sig att kolla in tråd baklänges innan man svarer.
Frostie.

såg det men det lät som att han var fortfarande osäker , men hädanefter ska jag noggrant överväga om jag ska svara överhuvudtaget

såg det men det lät som att han var fortfarande osäker , men hädanefter ska jag noggrant överväga om jag ska svara överhuvudtaget

Såja,,så var det inte menat,,utgick kanske lite snabbt ifrån att du inte hade läst hela tråden.
Det förekommer nämligen:)

nej då läser alltid tråden om jag ska svara eller inte , men eftersom jag tyckte att han lät osäker så är det bättre o få ett svar för mkt än inget alls , sen går det skoja med mugge hur mkt som helst då han knappt bryr sig eller tar illa upp:tummenupp hoppas iaf att trådskaparen löser sina problem

nej då läser alltid tråden om jag ska svara eller inte , men eftersom jag tyckte att han lät osäker så är det bättre o få ett svar för mkt än inget alls , sen går det skoja med mugge hur mkt som helst då han knappt bryr sig eller tar illa upp:tummenupp hoppas iaf att trådskaparen löser sina problem

jag ska minsann ner i garaget imorgon å skruva bort förgasar-raden och se hur det ser ut bakom... hoppas och tror att jag vet vad jag gör.. :) Jag vill passa på att tacka såhär långt för all hjälp, jag kommer tillbaka imorgon med huet fullt med frågor!!! :D

och mugge har helt rätt i att trådskaparen har sina tvivel på sin egen förmåga..:tungan

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...