Förgasare - luftburk frågor :)

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Efter att ha läst ett antal inlägg förstått att typen membran-förgasare är bökiga att få till med öppna filter. Och då antar jag att dte är luftburken som ger ett "lagom" sugmotstånd (hur fan lät det) ...
Nåväl, luftburken på min består av en kammare där filtret huserar, sedan en kanal in till kammare nr 2, som i princip är ett rör med 4 utgångar för förgasarna.

SÅ till min egentliga fråga, kan man bygga en egen luftburk (klart man kan :) ) men finns det någon speciell formel för luftflöde osv? Nån som gjort en egen? Tips om läsvärde artiklar?

Alla ideer, tips o tankar är varmt välkommna :)

Där finns ont om bra artiklar på området då ingen trimmar CV förgasare. Däremot finns där gott om material på luftburksstorlek och utformning rent generellt. Återkommer med länkar när jag inte sitter på jobbdatorn.

Där finns ont om bra artiklar på området då ingen trimmar CV förgasare. Däremot finns där gott om material på luftburksstorlek och utformning rent generellt. Återkommer med länkar när jag inte sitter på jobbdatorn.

Tack på förhand!

Bygg och testa :-)

Ja de var lite funderingar från min sida, det fylls nog snart på med lite mer vetenskapliga fakta här.

PS gjorde en egen fartvinds trycksatt luftburk (luffarturbo) för första gången på en suzuki X4 1981 2 cyl när man var 16 år, lite kul att ämnet fortfarande fascinerar :tungan DS

L

Ja, bygg o testa är ju lite av min melodi :)
Men eftersom detta med bestyckning osv verkar vara en hel vetenskap, så tänkte jag börja i rätt ända (för en gång skull). Grejen är ju att helst skulle jag vilja ha öppna filter, rätt av .. men det kräver andra förgasare, och då går det bort av pengaskäl. Ev. ekonomiska överskott går oavkortat till verktyg :)
Alternativet att använda befintlig luftburk ... tja den är så frukatnasvärt ful, så det går bort med :)

De som bygger turbo har ju ett "plenum" (tror jag det heter) innan förgasarna ... och en luftburk som liknar ett sådant hade ju sett riktigt schysst ut, med ett fett öppet filter på en gaveln

Börja med att läsa denna

Kontentan är i princip att du skall ha så stor luftburk du kan och vill du sen ägna dig åt resonansfenomen så gör det annars fungerar ett stort filter i änden bra. Viktigt är bara att du får turbulensfri luft.

Börja med att läsa denna

Kontentan är i princip att du skall ha så stor luftburk du kan och vill du sen ägna dig åt resonansfenomen så gör det annars fungerar ett stort filter i änden bra. Viktigt är bara att du får turbulensfri luft.

Tack så mycket för hjälpen!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back