Förgasare läcker kylvätska

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hallå!

En fråga som jag hoppas når fram till någon som vet.

Har en TRX850 från 98 som läcker lite kylvätska från förgasartrakten.
Det är ett mindre läckage i form av att det droppar lite av och till.

Blev lite förvånad över kylvätska från förgasarna, men det verkar var någon sorts vätskebaserad förvärmning eller liknande. Har rivit så pass långt så att jag är framme vid förgasarna och har hittat slangarna som går till och från förgasarna och som i sin tur går vidare till kylarslangarna.

Så jag gissar att jag antingen har någon trasig slang eller en packning nånstans.

Slangen som kopplar ihop båda förgasarna sitter på undersidan så den kommer jag inte åt att kontrollera utan att helt lyfta ur förgasarna.

Frågan är om det går att plugga till och från-slangarna dvs mellan kylarslangarna och förgasarna och köra utan förvärmningen för att få slut på droppandet till tid finnes att plocka ur gasarna ?

Eller behövs förvärmningen för driften? Förgasarna ska vara Mikuni BDST38.

Bonusfråga är om någon känner till och kan tipsa om en mindre verkstad i Sthlm som skulle kunna ta ur förgasarna om de behöver tas i sär för packningsbyte? Har usla garageförutsättningar själv så det känns inte aktuellt att stå utomhus och börja plocka ur det där.
 
Det går bra att plugga dessa.
Står den i R:s garage?

Super! Tackar för svaret.

Nä, den står i samma garage som jag har R1:an och det är tyvärr ett mindre gemensamt garage med taskig belysning så det tar emot att plocka isär saker som kan bli lite för pillriga där.
 
På Snöskotrar är de vanligt med kylvattenvärmda munnar på förgasarna men jag trodde inte en landsvägshoj skulle ha det?! På skotersidan är de enbart för att slippa gashäng pga frostbildning i mun gasare. Underligt nog har jag inte ens sett vattenvärmda crossförgasare.
Finns de någ annan anl med kylvatten genom gasarna än förhindra isbildning på just denna hoj?
 
Det förekommer förvärmning på flera japanska MC. Men det är helt meningslöst om man inte regelbundet kör vid minusgrader
 
Sett det på mc scooter, borde det inte handla om kylning i de fallen? Inplastad motor och varm därinne, eller?
 
Exakt såna här burkar är det, och inringat är vad jag tror är förvärmning.
(slangarna till och från, längst till vänster i bilden och nederst till höger går vidare och kopplar på kylarslangarna)

förgasarebild.JPG


Det blir spegelvänt i bilden då förgasarna sitter åt andra hållet i hojen. Det som syns i bilden sitter såklart nedåt så att det blir omöjligt att komma åt medans de är kvar i hojen :huvet

edit: skulle såklart kunna vara kylning också, men som jag förstått det är det värmning.
 
Last edited:
Exakt såna här burkar är det, och inringat är vad jag tror är förvärmning.
(slangarna till och från, längst till vänster i bilden och nederst till höger går vidare och kopplar på kylarslangarna)

View attachment 448545


Det blir spegelvänt i bilden då förgasarna sitter åt andra hållet i hojen. Det som syns i bilden sitter såklart nedåt så att det blir omöjligt att komma åt medans de är kvar i hojen :huvet

edit: skulle såklart kunna vara kylning också, men som jag förstått det är det värmning.
Du har helt rätt. Och det är helt onödigt. Plugga på, det har jag gjort...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Hello igen!

Nu har jag rivit ur förgasarna! Lättare än jag trodde, men gasvajrarna lär bli lagom frustrerande att få tillbaka :)

Min okulärbesiktning med hojen igång (så gott det går att se) är att det läcker/droppar från där spetsen på mejseln är i bilden.

slang.jpg

Är lite inne på att byta slangen nu när allt ändå är ur (fortsätter det läcka så går det att plugga det där med allt på plats) men kommer då till nästa problem, behöver det vara någon speciell typ av slang för att tåla glykol och nån sorts värme?

Innerdiametern verkar så vitt jag kan mäta vara 4mm och ytter nånstans mellan 7-8mm.
Mekonomen har en bränsleslang i exakt de dimensionerna, kan man anta att den även tål glykol?
Mekonomens slang tål upp till 90 grader, och jag tycker att det borde räcka, eller?
 
Om du bara blockar kylarvätskan till förgasarna slipper du problemet. Vanlig soppaslang från macken, Biltema eller Slangservice funkar.

Tror jag har original fortfarande.

Jupp, det är verkligen kul att få tillbaka vajrarna....

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top