Förgasare KTM 660 05-

Frulla

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Hoj
06- ktm 660
Ja undrar vad ni kör med som har trimmat era lc4or.

Vad är steget efter orginal.

Eller kanske ja är ute o cyklar, orginalen kanske hänger med längre än va ja tror.

Hitta en tråd, där det stod att han (skulle) fräsa upp till 42mm.
(41mm orginal)

Det som är gjort.

Toppen är max portad.
Kammen (Factory Supermoto).
Avgas acra-burkar.
Öppnad luftfilterbox.

Ös på med med bra svar. Mvh Fredrik

Taskigt, ingen som svarar :huvet
Tror inte du kan göra mer faktiskt, känns som du gjort allt. Den förgasaren du har på är det bästa på marknaden. Som du skriver går den att ta upp några millimeter så testa det, tror inte du vinner sååå mycket dock.
Kolla ekonomin o kanske byta till en 690:yoparty
//m

Man kan väl höja kompet, antingen plana toppen eller byta kolv ?

Taskigt, ingen som svarar :huvet
Tror inte du kan göra mer faktiskt, känns som du gjort allt. Den förgasaren du har på är det bästa på marknaden. Som du skriver går den att ta upp några millimeter så testa det, tror inte du vinner sååå mycket dock.
Kolla ekonomin o kanske byta till en 690:yoparty
//m

Nån 690 är inte på tal om,, gillar min hoj för mycket.

Man kan väl höja kompet, antingen plana toppen eller byta kolv ?

Kolv är ett alt, plana toppen har fått till mig att INTE göra!!

Last edited:
Högre komp vinner man så lite på då det redan är högt om du skall fortsätta att åka på pumpsoppa. Kan du mäta frigång för ventiler och squish så kolla hur mycket du har med MSP1 kammen och överväg att därifrån fräsa av lite på toppen. De flesta högkompkolvar har en bulle mitt på och då blir frigången till ventiler problematisk....

Sen kan man absolut ta och borra upp förgasaren till 43mm (42mm om man inte byter mittenstycket) vilket är en god ide. Det är dock tyvärr inte direkt billigt. Typ 2000kr

Det ultimata är en 105mm cylinder för att få 692cc. Kostar dock inte riktigt billigt. Antingen kan man köpa färdig cylinder från http://www.ktmax.de/show_product.php?products_id=358 men det är 15kkr. Billigare är att ta en standardcylinder och stoppa i ett stålfoder man borrar till 105mm. Gratis är det dock inte...

Högre komp vinner man så lite på då det redan är högt om du skall fortsätta att åka på pumpsoppa. Kan du mäta frigång för ventiler och squish så kolla hur mycket du har med MSP1 kammen och överväg att därifrån fräsa av lite på toppen. De flesta högkompkolvar har en bulle mitt på och då blir frigången till ventiler problematisk....

Sen kan man absolut ta och borra upp förgasaren till 43mm (42mm om man inte byter mittenstycket) vilket är en god ide. Det är dock tyvärr inte direkt billigt. Typ 2000kr

Det ultimata är en 105mm cylinder för att få 692cc. Kostar dock inte riktigt billigt. Antingen kan man köpa färdig cylinder från http://www.ktmax.de/show_product.php?products_id=358 men det är 15kkr. Billigare är att ta en standardcylinder och stoppa i ett stålfoder man borrar till 105mm. Gratis är det dock inte...

Men låt säga att man tar upp förgasaren till 42mm. Är det värt pengarna i förhållande till skillnad från orginal?

Kommer man märka av det på bänkpapper eller kanske mer på ett tidur.

Motivet med hojen är gatubus.

vem kan borra upp en förgasare åt en i skåne? hur stor får man en 39:a?

vem kan borra upp en förgasare åt en i skåne? hur stor får man en 39:a?

39 går att borra till 41 och 41 till 42 eller 43 om man byter centrumdelen.

Ingen aning om vem som gör det i skåne. Mina görs i holland....

Men låt säga att man tar upp förgasaren till 42mm. Är det värt pengarna i förhållande till skillnad från orginal?

Kommer man märka av det på bänkpapper eller kanske mer på ett tidur.

Motivet med hojen är gatubus.

Jag tycker du skall lugna dig med MSP1 kammen och sen testa. 43mm gasare ger mer effekt men prisvärdheten är tveksam...

Last edited:
Om du med "Akraburkar" menar slipon så bör du helt klart byta resten av röret också innan du plöjer ner några större summor på annat trim.

Om du med "Akraburkar" menar slipon så bör du helt klart byta resten av röret också innan du plöjer ner några större summor på annat trim.

Mig veterligen är det samma storlek/dimension på rören orginal som på tex, acra helsys.

Dock är det lättare plus att titan leder bort värme bättre.

Men har du några andra bra alt så berätta gärna.

Mig veterligen är det samma storlek/dimension på rören orginal som på tex, acra helsys.

Dock är det lättare plus att titan leder bort värme bättre.

Men har du några andra bra alt så berätta gärna.
Det är inte samma utforning på original som på Akrapovic.Rätt onödigt att lägga ut pengar på trimdelar och sedan sumpa halva effektvinsten med ett dåligt rör.

Större ventiler ?
E85 och justerad tändning ?
se till att alla trim fungerar optimalt tillsammans ....

Kanske går att öppna luftburken mer och ha ett annat luftfilter.
Eller fundera på olika sätt att ändra karaktären på motorn för att få en effektkurva som passar dig.

Annars köra andra varianten; lätta cykeln!

Det är inte samma utforning på original som på Akrapovic.Rätt onödigt att lägga ut pengar på trimdelar och sedan sumpa halva effektvinsten med ett dåligt rör.

Pengarna som är laggda hittills är ca hälften av vad ett acra främre kostar. (pga bra kontakter)

Så om ja förstår dig rätt finns hälften av effekten i främre rören enbart pga av mjukare böjar? (inte lika skarpa)

Vet du om det finns några andra alt än akrapovic?

Större ventiler ?
E85 och justerad tändning ?
se till att alla trim fungerar optimalt tillsammans ....

Större ventiler är ju ett alt, men nu var det ju mest förgasaren ifråga om den håller måttet,, o som Boris skrev att den gör.

Det där med e85 har varit inne på, dock då kan den bli lite mer svår startad,, o stå o kicka i en kvart tar ju död på även den starkaste person.

Last edited:
Jag köpte ett beggat acra för 3kkr nu i vinter. Har inte kollat men har sett på flera ställen att det ska ge mer effekt än orginal och det är nog inte böjarna utan diametern på rören. Längden är väl lika tror jag...

Enligt lelles ska det vara samma diametern.
Orkar du mäta dina?

Om jag fattar rätt så är det effekt du är ute efter, -inte vrid.
Du kanske kan justera tändningen ett par grader. det borde ge lite toppeffekt,
-eller hål i kolven:huvet

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP