Förgasare / komp LC4

VH race team

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
KTM Duke -04
Jag får inte i gång min Duke efter att ha fått upp olja i luftburken. Tror att det kan ha gått en kolvring eller liknande men jag upptäckte en sak när jag kände med fingret in i insuget... Jag är bara van vid 2-t förgasare men det jag kände kändes som trotteln och det var definitivt en nål under. Den gick att föra upp och ned med fingret men när jag gasade rörde den sig inte... Är det nåt annat som sitter där som inte ska röra sig när man gasar eller är det trotteln? Mekanismen på utsidan av förgasaren rör sig när jag gasar...

Vet nån vad det är för komp i en frisk lc4 motor -04 när man drar runt den med startmotorn?

/Calle

Du har en vakuum-förgasare. Trotteln styrs av det vakuum motorns insug ger. Den biten är det nog inget fel på. Men kolla munstyckena m.m. om de satt igen...

TomK skrev:
2233239 Du har en vakuum-förgasare. Trotteln styrs av det vakuum motorns insug ger. Den biten är det nog inget fel på. Men kolla munstyckena m.m. om de satt igen...

Nja jag har testat med startgas och den tänder ändå inte, så det är nog något allvarligare... Kan vara en kolvring som gått eller nåt sånt kanske :(

Jag vet att min moppe var hyfsat trögstartad när luftfiltret var nybytt. Kanske så att ditt filter är tjockt med olja..

Om en kolvring gått är det ju hyffsat lätt att kolla. Enklaste är att genom kicken se om du får ngt motstånd. Får du det har du förmodligen tillräckligt hög komp för att den ska gå! Vill du va helt safe kan du göra ett så kallad leak down test där man trycksätter cylindern och kollar efter läckor. Borde en verkstad kunna hjälpa dig med mot lite fikabröd.
Troligast är dock att du har tändstrul då den inte tänder på startgas.
Kolla om du får gnista i stiftet till och börja med tycker jag.

-PLM- skrev:
2233878 Om en kolvring gått är det ju hyffsat lätt att kolla. Enklaste är att genom kicken se om du får ngt motstånd. Får du det har du förmodligen tillräckligt hög komp för att den ska gå! Vill du va helt safe kan du göra ett så kallad leak down test där man trycksätter cylindern och kollar efter läckor. Borde en verkstad kunna hjälpa dig med mot lite fikabröd.
Troligast är dock att du har tändstrul då den inte tänder på startgas.
Kolla om du får gnista i stiftet till och börja med tycker jag.

Gnista på stiftet har jag, jag köpte tom nytt å testa med... Motstånd har jag oxå när jag kickar, dock tycker jag att polaren har mer i sin -01, det är det som gör mig lite nojig för att det skulle v akolvring... ska göra komptest sen...

Har testat med annat luftfilter oxå...

VH race team skrev:
2234149 Gnista på stiftet har jag, jag köpte tom nytt å testa med... Motstånd har jag oxå när jag kickar, dock tycker jag att polaren har mer i sin -01, det är det som gör mig lite nojig för att det skulle v akolvring... ska göra komptest sen...

Har testat med annat luftfilter oxå...
har du kollat vad tom tipsa om? riv ner fuggen o rengör. kan ju sitta olja i nått munstycke.

chukabowa skrev:
2234352 har du kollat vad tom tipsa om? riv ner fuggen o rengör. kan ju sitta olja i nått munstycke.

Har inte vågat göra det. har garanti kvar på hojen och vill inte voida den...

sen funkade det ju inte med startgas, borde tänt då tycker jag men iofs inte säkert...

Jaja nu visade det sig att den hade skurit, nya hojen... det är så man undrar vad det är frågan om. Köpte farsans hoj istället. Snackade med några kompisar som oxå har haft lc4 och av sex st är det 5 som krånglat mer eller mindre, min med det här raset som sannolikt är en kolvring som gått och polarens där dom fick byta kamaxel efter 400 mil... Inte riktigt bra kvalitet tycker jag...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!