Förgasare Keihin VD-K1D

Pansarpalle

Ny medlem
Gick med
22 May 2021
Hoj
Honda NT650V
Hej.

Har en Honda NT650V från -98. Har sökt som en dåre på nätet efter info om förgasarna till denna, Keihin VD K1D.

Alldeles vid flänsen där flottörkåpan sitter på motorsidan är en mässingskruv/nål med krysspår, verkar reglera den lilla kanalen som mynnar ut efter spjället på undersidan. Är det luft eller soppa för tomgången?

Den grova kanalen från chokeventilen mynnar ut på samma ställe fast på ovansidan.

Om man skulle få för sig att göra insugsrör och köra en förgasare till bägge cylindrarna, t.ex en Mikuni, vad hade varit en lämplig förgasardiameter?
 

Bifogat

  • 20210525_170737.jpg
    20210525_170737.jpg
    3 MB · Visningar: 6
  • 20210525_170726.jpg
    20210525_170726.jpg
    3.2 MB · Visningar: 6
  • 20210525_165417.jpg
    20210525_165417.jpg
    4.4 MB · Visningar: 6
Det finns nästan aldrig ngn info att hitta om OEM förgasare, de är modellspecifika och delar finns bara som original reservdel. I övrigt ingen aning.
 
De flesta gasare har en luftskruv som reglerar mängden bränsle som insugsvakumet suger upp på tomgång. Ställs in med fullt uppvärmd motor och man gör det s.k. blipp-testet. Snabb uppgasning och sen släppa gashandtaget. Går varvtalet direkt ned till inställt är det okej. Går ned den för mycket och sakta kryper upp till normalt varvtal är det för fett inställt. Hänger den kvar på lite för högt varvtal för att efter några sekunder sänka sig till normalt varvtal får den för klen blandning. Ställs förmodligen in med den skruv du funderar över.
 
Tänk vad envisheten är utbildande. ?

Hållt på till och från hela helgen och sprungit maraton med detta mög.

Skruven ställer tydligen soppan till tomgången. Fick skruva ut massa för att motorn skulle gå rätt, så det blev att börja bestycka om. En polare hade passande lågfartmunstycken så förgasarna fick en storlek större. 50 i stället för 45.

Schimsade upp nålarna en millimeter också så nu drar den bra som fan i lägre delen av mellanregistret, dock behövs större fullfartsmunstycke också, men de som polaren hade var av fel modell så det blir att beställa. I övre mellanregistret går den magert som fan.

En annan polare hade colortune så man kan justera in tomgångssoppan rätt. Även vakuummätare så man kan få förgasarna riktigt synkade. ??

De flesta verkar dock avråda från öppna luftfilter på vakuumförgasare, så det får väl räcka med ljuddämparbytet.
 

Bifogat

  • 20210529_152111.jpg
    20210529_152111.jpg
    4.1 MB · Visningar: 5
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top