Förgasare eller insprutare?

Ocean

Up your ass baby
Gick med
3 Jul 2008
Hoj
R1 racing
Jag undrar hur mkt jobb det är med en förgasarhoj istället för insprutare som jag haft innan?

Fick min gixxer -01 stulen och har nu absinens och vill ha en ny hoj.
Dock så vill jag inte lägga max 30k. Har tittar på cbr 900 fram till -99 och eftersom jag inte kan meka motor så är frågan om jag ger mig på ngt jag inte klarar av bara för att jag ska vara snål.

Min fråga är: Ska jag snåla eller ska jag lägga ut 20k till och slippa massa problem med förgasare? Inbillar mig att förgasare är = mer problem. :va

Generallt tycker jag inte att förgasare är ngt opålitligt. Om man nu inte är en stuntapa och ska ha hojen till att köra 12:or förstås.

Vad gäller sporthojsradfyror så tycker jag att den största nackdelen med förgasare är att de är så bökiga att bestycka om. Så om man gillar att labba med olika avgassystem, portningar etc på en moderna radfyresporthoj så är det som regel mycket dyrare att bänka jämfört med en likadan spruthoj. Många bänkoperatörer undviker tom att ta sig an bestyckning av radfyresporthojar eftersom det tar sådan tid.

Kalkylera med att göra en extra servic på förgasarna vart tredje år á 2000kr.
Störst problem är dom om hojen har stått en längre tid. Det är då behovet av rengöring är störst.
Förövrigt är det bekymersfritt att åka med förgasare, I vissa fall till och med mycket trevligare. Vissa insprutningsmotorera kan vara lite ryckiga. Förgasare går väldigt mjukt.
Inte nödvändigtvis, men det kan vara så.....

Det kommer inte att vara som på en gamal -70tals moped, att man måste meka varje kväll för att kunna åka dagen efter.

Mats

Kalkylera med att göra en extra servic på förgasarna vart tredje år á 2000kr.
Störst problem är dom om hojen har stått en längre tid. Det är då behovet av rengöring är störst.
Förövrigt är det bekymersfritt att åka med förgasare, I vissa fall till och med mycket trevligare. Vissa insprutningsmotorera kan vara lite ryckiga. Förgasare går väldigt mjukt.
Inte nödvändigtvis, men det kan vara så.....

Det kommer inte att vara som på en gamal -70tals moped, att man måste meka varje kväll för att kunna åka dagen efter.

Mats

Så med andra ord är det förgasarservice var tredje år och om man inte vill ha problem på våren så kan man köra en vända i garaget på vintern?
Inga övriga kostnader över det vanliga?

Så med andra ord är det förgasarservice var tredje år och om man inte vill ha problem på våren så kan man köra en vända i garaget på vintern?

Precis som med alla beg hojar kan man aldrig garantera nått.
Har du tur kan du åka bekymertlöst i 6-7 år utan att öppna förgasarna.
Således kan du få problem redan första sommaren. Men det kan ju lika väl bli problem med vinda bromsskivor också....
MEN... en spruthoj kan krångla den också. Oavsett om den är 1-7 år gammal.
Köper man en hoj som är Lite skruvad från början, så får man troligtvis skruva lite själv också.
Köp med magkänsla.

Mats

Jag är motståndare till insprut på hojjar.
En förgasare krånglar oerhört sällan, så länge man har ordentliga bränslefilter.
Om det väl krånglar, så är det ganska enkla saker att begripa sig på.
Insprut har fördelarna av att vara enkla att ändra inställningar på, ge något lägre förbrukning och något högre effekt.
Oftast.
Nackdelarna är egentligen bara den mer komplicerade uppbyggnaden och svårigheten att få motorn att gå mjukt.
Men det räcker för mig.
En motorcykel skall vara enkel, ren mekanik.

De som kan vara krångligt med föggar är åtkomsten att kunna serva, göra rent och så. De äldre hojarna med så kallad dubbelvaggsram är ett mindre helsike att få dän föggarna på. För att tråckla ut dom när de sitter dels i insugningsummina å i gummina till luftburken.

På de senare GSX-R så löste man de genom att man kunde lossa gummina mot luftburken så de vart lite enklare med montaget av föggarna.

Så de maskiner där ramen går vid sidan av motorerna som i dag är mera std. så har man kanon läge att komma åt föggarana.
De tidiga maskinerna med bra åtkomst var typ FJ1100, GPZ1000RX, CBR1000F.

Å org. CV föggar gör att hojar går mjukt å bra om de e bra justerade.

Ett bra justerat sprut går säkert skapligt bra de med :)

Firebladen 99:a med 918cc motorn och de övriga moddarna som kom -98 är en mycket trevlig maskin. Förgasarna ser jag inte som något problem.

929:an som kom med sprut har inte mycket mer hästar (förutom på pappret då...) och fick en karaktär som jag iaf inte gillar.

Inte behövs det nån "speciell" service på förgasarna, om man bara sköter om dom.
Som nån skrev så är det när hojen står med soppa i som det kan bli "problem".
Jag har haft både en -92 och en -97 CBR900 och det enda "extra" jag har gjort är följande.

-När jag vet att jag tankar "sista" gången på hösten så hällde jag i en sk. "förgasarrengöring" och körde tanken tom.
- När jag sen ställde av och inte skulle åka mer så körd jag förgasarna tomma genom att köra med stängd bränslekran.

- När våren sen kom så fyllde jag tanken med "FÄRSK" bensin och en flaska med "förgasarrengöring".

Sen var det bara att åka som vanligt.

Får förgasarna stå med bränsle i under en hel vinter så reagerar en del tillsatser i bensinen med mässingen i munstyckena och det lagras på en del avlagringar på dessa. Man märker det först med att hojen går "småryckigt" på jämn mellangas.

Har en 929:a nu och gör precis likadant med den eftersom det ingår ungefär samma material i trottelbryggan/insprutningsmunstyckena som i förgasarna.

Sk. "synkning" av förgasarna behöver man bara göra när man har "skruvat" på dom.
/KentW

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back