Förgasare 4t => 2t?

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Kan man använda en förgasare från CBR600 (vakumförgasare) till en tvåtaktare??

Det bör väl gå bra, det är ju trots allt själva toppen på 4takt som reglerar hur och när bränslet kommer in i förbrännisutrymmet, förgasaren bara matar på bränsle... am I right? lyckat till!

Helt omöjligt!

:hihi En förgasare vet inte ifall det är en kamaxel eller reedventil som styr insugsvakumet. Ivfsh lär du bestycka om förgasaren så att det passar den motor du ska montera den på.

andersbrink skrev:
Helt omöjligt!

:hihi En förgasare vet inte ifall det är en kamaxel eller reedventil som styr insugsvakumet. Ivfsh lär du bestycka om förgasaren så att det passar den motor du ska montera den på.

Jag formulerade mig tydligen inte tillräckligt klart :huvet att det går förstår jag... men frågan är kommer det att fungera bra?? :va :D

greven skrev:
Jag formulerade mig tydligen inte tillräckligt klart :huvet att det går förstår jag... men frågan är kommer det att fungera bra?? :va :D

Ja det går ju alltid att lösa, se bara till att eventuellt bestycka om den och ställa in den ordentligt så blir det nog finnemang ska du se! Gjorde ju samma grej en gång i tiden på min mt5a... fick tag på en större cross-förgasare som suttit på en 125a 4takt, och den gick som ett skollat ollon sen!

Frågan är bara varför vill man ha en Cv förgasare monterat på en cross (el dyl 2-taktare) de tvåtaktsfrögasare som säljs från mikuni och keihin är betydligt bättre och kostar inte skjortan.

Det är sämre vacum i en 2-t så trotteln kommer inte att lyfta så bra. Och varenda litet munstycke och nål måste bytas. En 2-t ska ha fetare blandning, har ett trögare bränsle om du har olja i bensinen och så var det där sämre vacumet som inte suger soppan lika bra heller. :va
Det kanske går med mycket tålamod. Men den kommer inte att gå bättre än innan, eller med en motsvarande 2-t förgasare som du borde ha.

Borsiin JR skrev:
Frågan är bara varför vill man ha en Cv förgasare monterat på en cross (el dyl 2-taktare) de tvåtaktsfrögasare som säljs från mikuni och keihin är betydligt bättre och kostar inte skjortan.

Vill och vill... har en liggandes i garaget och tänkte att den lika gärna kunde komma till användning :)

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet