Förgasarbyte på en 640 LC4 -06:a??

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Halloj. Funderar på att uppgradera cykeln lite med akrapovic slipon samt en ny förgasare bara för att få lite bättre knuff i cykeln.

Har hittat en Mikuni 40 TMR som jag funderar på att byta till, men undrar lite om det gör någon skillnad eller om det är att slänga pengarna i sjön?

Hjälp mig med råd någon! :)

Mvh
Jerker
 
Du har väl nära till Ragge på Lelles?

Visst blir det roligt men det beror hur mkt du får lägga ut för just en TMR-40, TM-40 känns billigare.
 
Du har väl nära till Ragge på Lelles?

Visst blir det roligt men det beror hur mkt du får lägga ut för just en TMR-40, TM-40 känns billigare.

Ringde till Lelles, men dom var inte sugna på att åta sig arbetet eftersom dom inte hade någon bromsbänk. Vet inte hur svårt det är att byta förgasaren själv. Finns det någon här ute som har en bra beskrivning? Givetvis måste man lämna in den för bänkkörning för att få den finjusterad.
 
Ringde till Lelles, men dom var inte sugna på att åta sig arbetet eftersom dom inte hade någon bromsbänk. Vet inte hur svårt det är att byta förgasaren själv. Finns det någon här ute som har en bra beskrivning? Givetvis måste man lämna in den för bänkkörning för att få den finjusterad.

Sitter det fortfarande vacumfugge på 06an? Om det är så skulle jag köpa en tm 40-41 finns 40mm med axpump lite dyrare.. men jag kör tm 41 utan axpump den gasaren slår lätt ut mikuni hsr med råge!1 Tror nog att den även går bättre än keihins flatslidare också? och det är den efektivaste gasare jag någonsin kört!! Enda nackdel..det är enkelvire men jag har då aldrig fått gashäng!! den förgasarn går att ställa in så den drar otroligt lite soppa:tummenupp bestyckningen för din cyckel skulle hammna på 160 i huvud och runt 15 i lågfart om du har öppen ljuddämp och öppnad luftburk. Och kolla in priset!!http://www.pro-flo.com/proflo_mikuni_flat_slide_carbs.htm
 
Sitter vaccumförgasare på 06:an.

Sitter det fortfarande vacumfugge på 06an? Om det är så skulle jag köpa en tm 40-41 finns 40mm med axpump lite dyrare.. men jag kör tm 41 utan axpump den gasaren slår lätt ut mikuni hsr med råge!1 Tror nog att den även går bättre än keihins flatslidare också? och det är den efektivaste gasare jag någonsin kört!! Enda nackdel..det är enkelvire men jag har då aldrig fått gashäng!! den förgasarn går att ställa in så den drar otroligt lite soppa:tummenupp bestyckningen för din cyckel skulle hammna på 160 i huvud och runt 15 i lågfart om du har öppen ljuddämp och öppnad luftburk. Och kolla in priset!!http://www.pro-flo.com/proflo_mikuni_flat_slide_carbs.htm


Som sagt var så har jag hittat en TMR-40 för en vettig peng som jag tror det i alla fall. Visst var det otroliga priser på den sidan som du länkade till, men misstänker att det tillkommer frakt, tull och moms på detta priset.

Det jag mest är nyfiken på är om man fixar att byta förgasaren själv. Har ju inte skruvat med cyklar tidigare så man är ju ingen klippa precis.
 
Som sagt var så har jag hittat en TMR-40 för en vettig peng som jag tror det i alla fall. Visst var det otroliga priser på den sidan som du länkade till, men misstänker att det tillkommer frakt, tull och moms på detta priset.

Det jag mest är nyfiken på är om man fixar att byta förgasaren själv. Har ju inte skruvat med cyklar tidigare så man är ju ingen klippa precis.

Det är ju bara 2st slangklammer att skruva lös sen är det bara kraffsa lös vacumfuggen. får hoppas att du slipper göra adapter på någe vis till tmr,,Händer rätt ofta att man får mixra lite för att få det tätt. Tmr bestyckning.. Utgå från 160 i högfart & och trottelnålens clipps i mitten ,sluftskruv 1-1,5varav ut å är du nog inom dyngnet. se bara till att borra sönder luftburken så mycket du kan!! och gärna ett kn filter, när man kör flatslidare/rundtrottel dvs inte vacumfugge! ska det vara helt öppet bakåt hellst ingen luftburk alls!!:tummenupp
 
Det är ju bara 2st slangklammer att skruva lös sen är det bara kraffsa lös vacumfuggen. får hoppas att du slipper göra adapter på någe vis till tmr,,Händer rätt ofta att man får mixra lite för att få det tätt. Tmr bestyckning.. Utgå från 160 i högfart & och trottelnålens clipps i mitten ,sluftskruv 1-1,5varav ut å är du nog inom dyngnet. se bara till att borra sönder luftburken så mycket du kan!! och gärna ett kn filter, när man kör flatslidare/rundtrottel dvs inte vacumfugge! ska det vara helt öppet bakåt hellst ingen luftburk alls!!:tummenupp


Ok. Jag har läst om en massa som har "öppnat" sin luftburk, men inte riktigt fattat på vilket sätt dom har gjort det. Du menar alltså att det bara är att borra en massa extra småhål i luftburken.

Mvh
Jerker
 
Ok. Jag har läst om en massa som har "öppnat" sin luftburk, men inte riktigt fattat på vilket sätt dom har gjort det. Du menar alltså att det bara är att borra en massa extra småhål i luftburken.

Mvh
Jerker

ja vist eller ta bort någe stor lock eller nått försök att tänka på att ha väggar kvar som skyddar filtret från skit från bakhjul tex.. Jo du kom på ett dilemma ev jag tror nämligen att tmr gasarna är gjorda för downdraft!! Så det innebär att flotörhuset lutar några grader!! Så det KAN"" innebära att när du monterar vågrätt så flödar den över minst den kan även bli helt omöjlig att ställa in!! Så ta reda på om flotörhuset sitter vågrätt med resten av gasaren om ej do not köp!!
 
först o fränst får du lyfta på sadeln o kolla om locket till luftburken e borta. annars e det bara o skruva bort.. eller såga. sen e det ju fritt fram o göra extra hål.. valfri storlek o form.. min ser ut såhär.. dock på en RFS-hoj men ändå.. principen är densamma.



EDIT: du kan ju ha nått för hålen oxå så det inte kommer in onödigt mycket skit.. typ myggnät från ica :tummenupp
 

Bifogat

  • burk.JPG
    burk.JPG
    68.2 KB · Visningar: 139
först o fränst får du lyfta på sadeln o kolla om locket till luftburken e borta. annars e det bara o skruva bort.. eller såga. sen e det ju fritt fram o göra extra hål.. valfri storlek o form.. min ser ut såhär.. dock på en RFS-hoj men ändå.. principen är densamma.



EDIT: du kan ju ha nått för hålen oxå så det inte kommer in onödigt mycket skit.. typ myggnät från ica :tummenupp

Läckert. Det där var en häftig idé.

Mvh
Jerker
 
Flotörhuset skall luta några grader
 

Bifogat

  • KTM640_TMR40_500x483.jpg
    KTM640_TMR40_500x483.jpg
    46.3 KB · Visningar: 82
  • data 028 (Small).jpg
    data 028 (Small).jpg
    62.1 KB · Visningar: 75
Last edited:
modellen man skall ha till en ktm 640 heter TMR40-36 dvs sån som på bilderna

så du kan lungt köpa förgasaren utav mig
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top